در گفت‌وگو با پانا؛

محمدی: باشگاه شناسایی «معلمان تولیدکننده فیلم» راه‌اندازی می‌شود

باید خروجی جشنواره فیلم رشد بتواند به فرایند یاددهی یادگیری کمک کند/به زودی از ۱۲۰ قطعه موشن گرافی مربوط به کتاب‌های درسی رونمایی می‌شود/جشنواره فیلم رشد احتمالا در آذرماه به صورت مجازی برگزار ‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره جزئیات برگزاری جشنواره‌های فیلم و عکس رشد توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
محمدی: باشگاه شناسایی «معلمان تولیدکننده فیلم» راه‌اندازی می‌شود

جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نام جشنواره‌ای سینمایی است که هر سال از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی این وزارتخانه برگزار می‌شود. این جشنواره با 50سال سابقه و 49 دوره برگزاری، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در ایران است. محور اصلی جشنواره فیلم رشد به بررسی آثار علمی آموزشی با نگاه به امور درسی اختصاص دارد.

این جشنواره برای نخستین بار در سال ۱۳۴۲ با نام «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزنده» برگزار شد. برگزاری این جشنواره با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ برای چند سال متوقف شد. اولین دوره این جشنواره پس از انقلاب که دوره پانزدهم این رویداد بود، به مناسبت هفته معلم از ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۴ و به مدت یک هفته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. از دوره بیستم نام این جشنواره به «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزش و تربیتی رشد» تغییر کرد و از دوره بیست و پنجم علاوه بر تهران در مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر هم برگزار می‌شود. در این باره و برگزاری این جشنواره در سال تحصیلی پیش رو با توجه به شیوع بیماری کرونا، به سراغ محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی رفتیم تا از جزئیات برگزاری باخبر شویم. مشروح مصاحبه پانا را با وی را در زیر می‌خوانید:

درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم رشد با توجه به شیوع کرونا توضیح دهید؟

امسال جشنواره فیلم رشد با سال‌های گذشته متفاوت است با توجه به وضعیت کرونا برگزاری حضوری این جشنواره میسر نیست و باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده و آن را به صورت غیر حضوری برگزار کنیم. همچنین امسال سال پنجاهم جشنواره فیلم رشد است و پنج دهه این جشنواره برگزار شده است، بناست امسال تلقی شود ایستگاه پنجاهم صورت می‌گیرد و فرصتی برای تعمق، بازنگری و بازاندیشی در زمینه مأموریت و وظایف ایجاد شده است.

ما به بهانه سال پنجاهم کارکرد، هدف‌گذاری و راهبرد جشنواره را بررسی می‌کنیم لذا چندین جلسه نیز در این باره برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید یک ریل و روش جدیدی را درباره این جشنواره داشته باشیم. جشنواره فیلم رشد بر اساس هم اندیشی و همفکری با افرادی که در این زمینه کار کردند در ذیل اهداف خود که تسهیل دهنده آموزش است برگزار خواهد شد. اگر جشنواره فیلم رشد بتواند به عنوان یک تسهیلگر در فرایند یاددهی یادگیری به شمار آید طبیعتاً ما می‌توانیم در ارتباط با مفاهیم و مضامین درس‌ها و فصل‌های کتاب درسی موفق باشیم.

آیا درنظر دارید تولید فیلم‌های این جشنواره‌ها را در کتب درسی بگنجانید؟

بله. معتقدیم اگر تولید فیلم‌ها در کتاب‌های درسی ورود پیدا کند می‌تواند به معلمان و دانش‌آموزان کمک کننده باشد امسال به این جمع‌بندی رسیدیم که باید خروجی جشنواره فیلم رشد بتواند به فرایند یاددهی یادگیری کمک کند و آن را تسهیل دهد تا بتواند در بخش‌های دیگر نیز استفاده شود لذا در صدد هستیم که این موضوع را انجام دهیم، مضامین و عناوین کتب درسی را استخراج کردیم تا بتوانیم این مسئله را در کتب درسی بگنجانیم. کتب درسی حکم دایره المعارف و دانشنامه را در تمام زمینه‌ها دارد مهم این است به سازنده فیلم بگوییم که این فیلم باید در چرخه آموزش قرار گیرد لذا بازنگری در ماموریت فیلم رشد، پالایش و بررسی فیلم‌های تولید شده را در جشنواره امسال خواهیم داشت. با بررسی آرشیو چند سال گذشته می‌توانیم آن را در چرخه استفاده بیاوریم و در قالب بسته آموزشی استفاده کنیم.

فراخوان برگزاری این جشنواره به استان‌ها ارسال شده است؟

بله حتی امسال تهیه فراخوان شناسایی معلمان فیلمساز نیز صورت گرفت؛ یک باشگاهی در حال راه‌اندازی است تا مجموعه معلمان سراسر کشور که معلم تولید کننده فیلم هستند، شناسایی شوند. فراخوان این موضوع به استان‌های سراسر کشور ارسال شده است ما به معلمان مصرف‌کننده نیز توصیه می‌کنیم که آنان نیز می‌توانند بهترین تولید کننده در بحث فیلم رشد باشند. همچنین به زودی از ۱۲۰ قطعه موشن گرافی مربوط به کتاب‌های درسی رونمایی می‌کنیم که با مشارکت شبکه امید انجام شده است.

این موضوع برای تمام پایه‌ها و دروس است؟

بله، امکان استفاده عمومی در شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی دارد و در شبکه ملی رشد نیز بارگذاری خواهد شد سیاست جشنواره فیلم رشد این است که به سمت فایده آن برویم. امیدوارم بتوانیم یک حرکت علمی هدفدار در زمینه صنعت فیلم آموزشی داشته باشیم. قرار است امسال این جشنواره مشارکتی باشد ما دامنه مشارکت را گسترش دادیم و از نهادها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متفاوت در این زمینه کمک گرفتیم.

زمان برگزاری جشنواره امسال مشخص است؟

منتظر مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد هستیم که تا چند روز آینده اعلام خواهد شد و امیدواریم جشنواره امسال را بتوانیم در آذرماه برگزار کنیم.

در نظر دارید جشنواره امسال را به صورت غیر حضوری در شبکه شاد برگزار کنید؟

می‌توانیم از شبکه شاد، ظرفیت صدا و سیما و شبکه ملی رشد در این زمینه استفاده کنیم.

درباره جزئیات برگزاری جشنواره عکس رشد نیز توضیح دهید؟

با بازنگری که در جشنواره عکس رشد داشتیم دریافتیم باید خروجی این جشنواره در کتب درسی و مجلات رشد دیده شود لذا باید برای این موضوع نیز تلاش مستمر صورت گیرد. فلسفه ایجاد جشنواره عکس رشد تامین تصاویر کتاب‌های درسی و مجلات رشد است ما بیش از ۳۰ عنوان مجله داریم باید با برگزاری این جشنواره با عکاسان استان‌ها آشنا شده و گنجینه و آرشیو قوی از عکس داشته باشیم.

خوشبختانه اکنون حدود ۱۱۰ هزار عکس جمع‌آوری کردیم و بزرگترین مجموعه‌‌دار عکس کشور هستیم؛ در هر استان چند عکاس ماهر و حرفه‌ای داریم امسال نیز تاکید کردیم عکس‌ها باید در راستای ماموریت و هدف مدار باشند تا بتواند کتاب درسی را غنی‌سازی کند و در مجلات رشد نیز دیده شود.

وقتی بتوانیم دانش‌آموزان را وارد جریان عکاسی کنیم موفق شده‌ایم؛ امسال یازدهمین دوره برگزاری جشنواره عکس رشد تحول دارد و به صورت هدف دار در قالب چارچوب مشخص پیش خواهد رفت. فراخوان این موضوع نیز ارسال شده است و این جشنواره را امسال به صورت غیرحضوری برگزار می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار