چرا بسیاری از کشورها منتظر شکست ترامپ در انتخابات هستند

تهران (پانا) - سیاست‌های قلدرمآبانه رئیس جمهوری آمریکا باعث شده بسیاری از کشورها از جمله دوستان و متحدان اروپایی آمریکا منتظر شکست ترامپ در انتخابات این کشور باشند و کاهش آرای ترامپ امید کشورهای مختلف را به برکناری ترامپ از سوی مردم این کشور افزایش داده است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا بسیاری از کشورها منتظر شکست ترامپ در انتخابات هستند

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌داند که بسیاری از کشورهای جهان منتظر انتخابات آمریکا و شکست او هستند تا جوبایدن رقیب انتخاباتی او بر سر کار بیاید و سیاست خارجی آمریکا تغییر کند. ترامپ آنچنان آشفتگی در نظام بین الملل ایجاد کرده که حتی شرکای اروپایی آمریکا هم خواهان برکناری او هستند.

دونالد ترامپ روز ۲۷ مرداد در حضور جمعی از هوادارانش گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، کیم جونگ اون رئیس جمهور کره شمالی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شطرنج بازانی در سطح جهانی هستند که منتظر پیروز شدن جو بایدن در انتخابات هستند. ترامپ ادعا کرد تهران هم خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر است. ترامپ تاکنون بارها سخنانی از این دست را تکرار کرده است.

مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند که اینکه دموکراتها یا جمهوری‌خواهان در راس حکومت آمریکا باشند برای ایران تفاوت چندانی نمی‌کند. اما سیاست‌های ترامپ را حتی جمهوری خواهان صاحب نام هم تایید نمی‌کنند. تیم ترامپ در دولت کنونی آمریکا متشکل از چهره هایی است که همواره گوش به فرمان رئیس جمهور هستند و حتی در برابر تصمیم های غلط او سکوت می کنند. ترامپ هر مقامی را که با او مخالفت کند بلافاصله برکنار می کند. ترامپ از توافق هسته ای با ایران که حاصل چندین سال مذاکره دولت پیش از او بود خارج شد و سیاست فشار حداکثری را در مقابل کشور ما در پیش گرفت در حالی که ایران مسئولانه به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده بود.

دولت ترامپ تحریم‌های روسیه را افزایش داده است ترامپ، آذر ماه سال گذشته با امضای حکمی هر موسسه یا شرکتی که به گازپروم روسیه در توسعه خطوط گاز آن به اروپا کمک کند را تحریم کرد. از نظر واشنگتن خطوط گازی که نورد استریم (شریان شمالی) شهرت یافته موجب افزایش نفوذ روسیه بر اروپا خواهد شد. ترامپ برای ترکیه برای خرید سلاح از روسیه تعیین تکلیف می‌کند سال گذشته آمریکا برای جلوگیری از خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی ترکیه را تهدید به تحریم کرد.

از سوی دیگر وارد جنگ اقتصادی با چین شده و بر کالاهای چینی تعرفه های سختی اعمال می کند. اگر چه آمریکا و چین در دی ماه سال گذشته موافقتنامه‌ای را با هدف تخفیف جنگ تجاری میان دو کشور امضا کردند. اما اقدامات دولت ترامپ دو کشور را وارد جنگ سرد کرده و درگیری ها ادامه دارد.

با وجود آنکه چندجانبه‌ گرایی محور و پایه نظم بین ‌الملل پس از جنگ جهانی بوده است، طی سال‌ های اخیر شاهد تهدیداتی علیه نظام بین‌ الملل از سوی برخی از بازیگران آن به‌ خصوص ایالات متحده هستیم. دولت ترامپ با شعار اول آمریکا تهدیدات علیه نظام بین الملل را به اوج خود رساند بنابر این عجیب نیست که حتی متحدان همیشگی آمریکا در اروپا سیاست دوری از دولت ترامپ را در پیش گرفته اند و منتظر پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند.

آمریکا مدت‌هاست که با طرح خط لوله نورد استریم ۲ مخالفت کرده و شرکت های اروپایی را به تحریم تهدید کرده است دولت ترامپ می‌گوید خرید گاز از روسیه باعث افزایش وابستگی اروپا به روسیه می‌شود. اما آلمان چنین ادعاهایی را نمی‌پذیرد و می‌گوید این سیاست براساس منافع ملی و در راستای سیاست‌های اتحادیه اروپا است. رفتار آمریکا با خشم بسیاری از آلمانی‌ها روبرو شده است. آمریکایی‌ها متهم هستند که با آلمان بیشتر مثل یک دشمن و یا یک مستعمره رفتار می‌کنند تا یک متحد. به گفته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان چنین رفتاری منعکس کننده بی‌احترامی اساسی به حقوق و حاکمیت اروپا است.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نسبت به استفاده روزافزون واشنگتن از تحریم‌ها، یا تهدید به تحریم علیه شرکت‌ها و منافع اروپایی ابراز نگرانی کرد.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تاکنون نتوانسته تعهد مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس را در مورد توافق هسته‌ای که ترامپ از آن خارج شد را برهم زند. اخیرا تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران در سازمان ملل متحد رد شد. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام اروپا گفت: اروپا جانب آیت الله‌ها را گرفته است. «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم متحدان همیشگی آمریکا را به ایستادن در جمع تروریست‌ها متهم کرد.

در پیش گرفتن سیاست‌های قلدرمآبانه در مقابل دوستان و متحدان همیشگی باعث شده اروپا نیز منتظر انتخابات آمریکا و امیدوار به برکناری ترامپ باشد. اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال شکست ترامپ از بایدن جدی است و به همین خاطر سیاست‌های خود را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن نتایج آن تغییر نمی‌دهند. اروپایی‌ها خواهان پیروزی بایدن هستند و روی پیروزی او حساب باز کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار