نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان در جلسه کمیته رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان استان تاکید کرد:

حل مشکل رفع تعهدات ارزی بدون برخوردهای قهری با صادرکنندگان باشد

زنجان (پانا) - در این جلسه موضوع رفع تعهدات ارزی و مشکلات موجود در این رابطه به بحث و تبادل نظر میان اعضا گذاشته شد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حل مشکل رفع تعهدات ارزی بدون برخوردهای قهری با صادرکنندگان باشد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان، دومین جلسه کمیته رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سهند علی فلاحی نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلاتی که ناشی از تحریم های گسترده و شیوع ویروس کرونا برای فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان استان ایجاد شده است، اظهار کرد: همانگونه که بارها تاکید شده، خوشبختانه فعالان اقتصادی در استان زنجان از انضباط مالی خوبی برخوردار هستند و مشکلات را می توان بدون استفاده از اقدامات قهری و با تعامل حل کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات موضوع رفع تعهدات ارزی را پیگیری مینماید ، گفت : طی پایش هایی که صورت گرفته موضوع عدم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان دلایل مختلفی از جمله صادرات ریالی برخی از شرکت ها به کشورهای عراق و افغانستان ، به روز و دقیق نبودن آمار بانک مرکزی، مشکلات تحریمی در بازگرداندن ارز ها و غیره دارد.

فلاحی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان افسران جبهه جنگ اقتصادی در شرایط امروز کشور هستند، تاکید کرد: تصمیمات در این حوزه نباید قهری باشد و با تعامل مشکلات حل شدنی است تا قوانین نیز اجرایی شود.

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه اتاق از ابتدای صدور این بخشنامه اقدامات حمایتی خود را از فعالان اقتصادی آغاز و در برخی موارد حتی متهم به عدم پیگیری این موضوع در استان شد، خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی زنجان خود از منتقدین موضوع رفع تعهدات ارزی با شیوه های اعلامی بوده است.

وی ادامه داد: برای عدم ایفای تعهدات ارزی از سوی صادرکنندگان اقدامات مختلفی از سوی بانک مرکزی پیش بینی شده که از آن جمله می توان به تعلیق کارت های بازرگانی، عدم صدور بارنامه برای صادرات و .... اشاره کرد.

مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در استان قسمت عمده ای از تعهدات خود را در رابطه با این قانون انجام داده‌اند، ابراز کرد: بخشی از باقیمانده رفع تعهدات ارزی مربوط به ورود موقت واحدهای تولید سرب و روی و بخشی نیز مربوط به تولید کنندگان دیگر است. با توجه به اینکه مهلت رفع تعهدات ارزی تا پایان شهریور ماه سال جاری بوده و امکان تمدید آن بسیار ضعیف است، فعالان باید تنها را از طریق سامانه نیما نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام کنند.

رنگ رونا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عمده مشکلات در رابطه با رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان استان زنجان مربوط به ورود موقت واحدهای تولید روی می باشد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید کننده ها می خواهند تعهدات خود را عملی کنند ولی مشکل در سامانه ها است و از نظر فنی اشکالاتی وجود دارد ، تنها راه رفع تعهد ارزی مشکل سامانه نیما می باشد و سامانه ثنا نیز بسته می باشد.

امیر علی مسیبی معاون خدمات بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان رابطه خوبی بین تولیدکنندگان و اتاق و همچنین سازمان صمت وجود دارد، ابراز کرد: عمده مشکلات رفع تعهدات ارزی در استان از باب ورود موقت واحدهای تولید سرب و روی است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جلسات حل مشکلات به روش تعاملی و بدون هرگونه اقدامات قهری است.

در ادامه این جلسه موضوع رفع تعهدات شرکت هایی که تاکنون موفق به ایفای تعهدات خود نشدند مورد بررسی قرار گرفت که صادرکنندگان استان زنجان به مشکلات خود در رابطه با بازگرداندن ارز و مشکلات موجود در رابطه با رفع تعهد ارزی اشاره ای داشتند و مقرر شد با برنامه‌های پیشنهادی نسبت به حل این مشکل در استان اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار