مدیرکل آموزش و پرورش فارس درجلسه دستگاه های عضو ائتلاف «نماد» استان تاکید کرد:
بسیاری از عوامل ناهنجاری در جامعه، تحقق طرح های تربیتی در مدارس را با مشکل روبرو می کند
فارس(پانا)_مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: اطلاعات دانش آموزان به روز و معمولا جامع است لذا کار تربیتی کردن با دانش آموزان امروز به سهولت انجام نمی پذیرد. از طرفی بسیاری از عوامل ناهنجاری در جامعه، تحقق طرح های تربیتی در مدارس را با مشکل روبرو می کند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محسن کلاری در نشست اعضای دستگاه های عضو طرح ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان «نماد» ، اظهار کرد: با وجود حدود یک میلیون دانش آموز و نوآموز، برگزاری جلسات هماهنگی می تواند به آغاز با شکوه سال جدید تحصیلی کمک کند.
وی افزود: رصد دقیق مدارس و مناطق آسیب پذیر و در معرض خطر، و خودداری از ارائه آمارهای غیر واقعی می تواند آثار مخرب ناشی از آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.
کلاری تصریح کرد: تلاش کنیم محیطی آرام، امن و مصون از آسیب های اجتماعی را برای دانش آموزان فراهم کنیم و همه عوامل مدرسه از جمله؛ مدیر، معاونان، دبیران ، و ...، را در این مسیر، همراه کنیم.
وی ادامه داد: طرح های بسیاری در مدارس در حال اجراست لذا ضروری تا با ارزیابی دقیق، خروجی آنها را مشخص کنیم تا بتوان از موازی کاری های احتمالی پیشگیری کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: فعالیتهای پرورشی بسیار سخت و حساسی است و معمولا خروجی این فعالیت ها مورد سنجش قرار نمی گیرد در مقابل فعالیت های آموزشی قابل سنجش است لذا نباید این شائبه ایجاد شود که آموزش و پرورش فقط به آموزش می پردازد.
وی ادامه داد: اطلاعات دانش آموزان به روز و معمولا جامع است لذا کار تربیتی کردن با دانش آموزان امروز به سهولت انجام نمی پذیرد. از طرفی بسیاری از عوامل ناهنجاری در جامعه، تحقق طرح های تربیتی در مدارس را با مشکل روبرو می کند.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دادگستری استان فارس هم گفت: در خصوص پیشگیری از آسیب ها، در همه دوره های تحصیلی نیازمند ارائه طرح های عملیاتی هستیم.
علی فاتحی افزود: غربالگری مدارس اگر به خوبی انجام شود می تواند به برنامه ریزی ما در اجرای طرح های پیشگیرانه مدارس موثر باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی، در راستای اجرای طرح «قاضی در مدرسه» انتظار می رود با همت مضاعف مدیران این طرح در سال جدید تحصیلی نیز اجرایی شود.
فاتحی ادامه داد: با توجه به تاثیرگذاری همسالان بر دانش آموزان، طرح «مربیان همتا» از مجموعه برنامه های طرح نماد، در مدارس اجرایی می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس ، گفت: غفلت از نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی موجب شد تا امروز ما شاهد تعداد قابل توجهی معتاد متجاهر در سطح شهر ها باشیم.
ارسطو ترکمان منش افزود: با توجه به وجود مواد مخدر و روانگردان های جدید در جامعه ما نیز باید برنامه ریزی دقیق تری در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس ارائه دهیم لذا باید محیط پیرامون مراکز آموزشی را برای توزیع کنندگان مواد مخدر ناامن کنیم.
سید خداکرم فلاحی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: برنامه های پرورشی امسال با شعار «هر دانش آموز یک نقش، و هر دانش آموز یک تشکل» انجام می شود.
فلاحی افزود: همه دانش آموزان موظفند با مراجعه به سامانه الکترونیکی نماد، اقدام به تکمیل پرسشنامه مربوطه کنند تا پس از رصد و پایش اطلاعات نقشه آسیب پذیری ترسیم شود.
رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: شناسایی و معرفی بیش از چهارصد مدرسه در معرض خطر در استان،معرفی خط ملی نماد «۱۵۷۰» برگزاری، کارگاه های آموزشی از جمله اقدامات حوزه پرورشی در خصوص پیشگیری از آسیب ها است.
قاسم بانشی افزود: استفاده از ظرفیت دستگاه های عضو ائتلاف نماد، آموزش مدرسان میانی پیشگیری از آسیب ها، برنامه توانمندسازی دانش آموزان پایه های هشتم و دهم، آموزش مهارت های مختلف، آموزش از طریق گروه همسالان، به ه مندی از ظرفیت شوراها، و ...، نیز در برنامه های سال تحصیلی جدید امور تربیتی قرار دارد.
ارسال دیدگاه