حضور داوطلبانه دانش‌آموزان در مراسم نمادین «احلی من العسل»؛

ولی پوری: نباید از تاثیر همسالان در اشاعه فرهنگ عاشورا در میان نوجوانان غافل شویم

تهران (پانا) - هر سال در ایام محرم و در روزی که به نام حضرت قاسم(ع) است مراسمی با عنوان «احلی من العسل» برگزار می شد که با استقبال بسیار گسترده ای از سوی دانش‌آموزان روبرو شده بود، اما امسال به دلیل شرایط شیوع کرونا این برنامه بصورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار می شود. اداره کل شهر تهران نیز برای گرامیداشت یاد و نام این روز برنامه سینه زنی با حضور تعداد کمی دانش آموز داوطلب برگزار کرد. 

کد مطلب: ۱۱۱۸۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ولی پوری: نباید از تاثیر همسالان در اشاعه فرهنگ عاشورا در میان نوجوانان غافل شویم

مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی شهر تهران با بیان تسلیت شهادت سرور شهیدان در گفت و گو با پانا گفت: امروز متعلق به حضرت قاسم(ع) است و درواقع روز جوان عاشورایی نامگذاری شده است. هرسال این برنامه تحت عنوان یادواره «احلی من العسل» بصورت بسیار گسترده در کل کشور برگزار می شد. به این ترتیب که نوجوانان عزیز ما در جاهای مختلف جمع می شدند و سوگواری می کردند و با راه و روش و سبک زندگی حضرت قاسم(ع) نوجوان۱۳ ساله امام حسن مجتبی(ع) آشنا می شدند.
وی افزود: چندین سال در میدان امام حسین(ع) مردم بصورت خودجوش تجمع می کردند و در سالهای اخیر مراسم «احلی من العسل» با شکوه و عظمت تمام در مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار می شود. امسال به دلیل شرایط خاص جامعه و کرونا نتوانستیم تجمع را داشته باشیم و البته بصورت مجازی قرار است در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت امام(ره) این مراسم با شکوه برگزار شود.

معاون پرورشی شهر تهران هم تصمیم گرفت برنامه ای بصورت نمادین داشته باشد. از این رو از تعداد محدودی دانش آموز داوطلب دعوت شد تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حفظ فاصله اجتماعی در برنامه کوتاهی حضور داشته باشند.
وی افزود: دانش آموزان با رعایت فاصله اجتماعی از میدان فلسطین حرکت می کنند و به منزل شهید بزرگوار «حجت دوست» رفته و به بیمارستان سید مصطفی خمینی رفته و آنجا برای بیماران و بخصوص بیماران کرونایی دعای شفا و عافیت می خواهند و آرزو سلامت برای کادر درمانی کل کشور دارند.
معاون پرورشی شهر تهران درباره اهمیت حضور همین تعداد اندک از دانش‌آموزان در پیاده روهای شهر و یادکردن از نام حضرت قاسم، گفت: وقتی برنامه ای از جانب دانش آموز اجرا شود، بسیار تاثیرگذار است. مخصوصا این تاثیر بر روی همسالان بسیار عمیق است. اجرای دانش آموزی در این شرایط می تواند معرفی خوبی برای این ایام و زنده نگه داشتن یاد و نام حضرت قاسم(ع) باشد.
وی در رابطه با فلسفه برنامه «احلی من العسل» گفت: جمله «أحلَی مِنَ العَسَل» یکی از موضوعات مهمی است که در حادثه کربلا مورد توجه بوده است. بصیرت نوجوانانی همچون «حضرت قاسم(ع)» در کربلا بیان کننده عمق آگاهی و دفاع از حقیقت این بزرگوار است. هنگامی‌که «حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)» در شب عاشورا در گفت‌وگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت می‌پردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است» را بیان کردند بسیاری از ارزش‌هایی که در ذهن و دل نوجوانی همچون «قاسم‌بن‌الحسن(ع)» شکل‌گرفته را روشن می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: جوانان می‌توانند به تأسی از «حضرت علی‌اکبر(ع)» و «قاسم بن‌الحسن(ع)» نقشی پررنگ و مؤثر در پیشرفت اهداف انقلاب داشته باشند. پیام عاشورا سراسر درس عبرت است و هر یک از شهدا و حاضران کاروان کربلا به عنوان الگو‌هایی ارزشمند محسوب می شوند. عاشورا علاوه بر تأثیر اخلاقی ابعاد اجتماعی فراوانی را پیش روی بشر امروز گذاشته است که بکارگیری هر یک از این بعد‌ها زمینه رسیدن به مدینه فاضله و سعادت دنیا و آخرت را فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار