شور حسینی دانش‌آموزان به یاد نوجوان کربلا

آئین سوگواره احلی من العسل امروز مصادف با ششم محرم به صورت نمادین برگزار می‌شود

تهران (پانا) - آئین نمادین سوگواره احلی من العسل امروز 4شنبه 5 شهریور مصادف با ششم محرم به یاد حضرت قاسم بن‌الحسن (علیه السلام) به صورت همزمان در سه مکان مقدس برگزار می‌شود و دانش‌آموزان به یاد این نوجوان کربلا عزاداری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۱۸۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
شور حسینی دانش‌آموزان به یاد نوجوان کربلا

شرایط حاکم برجامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های مذهبی را همانند سایر مراسم تحت تاثیر قرار داده است. در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در شرایط کرونایی تلاش شده است هیچ یک از برنامه‌های مذهبی تعطیل نشود و همچون سال‌های قبل برگزار شود اما نحوه انجام چنین برنامه‌هایی با گذشته متفاوت شده است.

سوگواره احلی من العسل از برنامه‌های معنوی است که چندسالی با حضور انبوه دانش‌آموزان به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود اما امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شیوه‌ای جدید و بدون حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

برگزاری نمادین سوگواره در سه مکان مقدس حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) در شهرری، حرم شاهچراغ (ع) در شیراز و حرم بنیانگذار انقلاب امروز ششم محرم به طور همزمان انجام می‌شود.

به گفته محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، این مراسم معنوی از شبکه‌های صداوسیما از جمله شبکه‌های قرآن و معارف اسلامی و شبکه دوم سیما به صورت زنده پخش خواهد شد و دانش‌آموزان می‌توانند این برنامه را به صورت مستقیم مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: «در این مراسم نمادین سخنرانی، مداحی، قرائت دکلمه و اجرای سرود و ... از جمله برنامه‌هایی خواهد بود که از ساعت 10 و نیم تا 11 امروز ششم محرم برگزار و از صداوسیما پخش خواهد شد.»

پویش دانش‌آموزی احلی من العسل با همکاری دبیرخانه آن که در شهرستان‌های اسان تهران مستقر است از اول محرم آغاز و تا اربعین حسینی ادامه دارد لذا دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را در قالب عکس با موضوع هر خانه یک هیات و همچنین مداحی‌های 3 دقیقه‌ای و تصاویری از حال و هوای محرم را به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

این سوگواره که در راستای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فرهنگ عاشورایی و رشادت‌های حضرت قاسم بن‌الحسن (علیه السلام) برگزار می‌شود اکنون جنبه بین المللی نیز پیدا کرده و در برخی از کشورها از جمله، نیجریه، عراق و ... در دهه اول محرم برگزار می‌شود.

هیات رزمندگان اسلام، صداوسیما، سازمان اوقاف، سازمان بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تولیت حرم مطهرعبدالعظیم (ع) و حرم مطهر امام (ره) و دبیرخانه شهرستان‌های استان تهران از جمله دستگاه‌های فرهنگی کشور هستند که در برگزاری این سوگواره همکاری دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار