اردکانیان اعلام کرد:

برخورداری ۱۰ میلیون نفر از روستاییان از آب پایدار

تهران(پانا)- وزیر نیرو با بیان اینکه تا پیش از دولت تدبیر و امید حدود یک میلیون نفر از جمعیت روستایی از شبکه‌ آب پایدار برخوردار بودند،می‌گوید تاکنون هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از روستاییان در این دولت از شبکه‌ آب پایدار بهره‌مند شدند که تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۱۱۴۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
برخورداری ۱۰ میلیون نفر از روستاییان از آب پایدار

به گزارش ایرنا،«رضا اردکانیان» افزود: حدود ۶۰ هزار روستا در کشور با جمعیت حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سکونت دارند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به خصوص در سال‌های اخیر و به خصوص با مجوزهایی که رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در امر آب‌رسانی به روستاها دادند، موفقیت‌های خوبی به دست آورد،به‌طوری که قبل از این دولت، جمعیت روستایی برخودار از شبکه‌های آب پایدار حدود یک میلیون نفر بوده، که در دولت تدبیر و امید به این میزان تاکنون ۷.۷ میلیون نفر اضافه شده است و این رقم تاپایان کار دولت به حدود ۱۰ میلیون خواهد رسید.

اردکانیان خاطرنشان کرد: تعدادی روستا در مناطق مختلف کشور هم وجود دارند که هنوز مشکلاتی دارند و تامین آب آنها به شکل پایدار نیست و می‌بایست به روش‌های مختلف برای آنها تامین آب شود.

وزیر نیرو گفت: برخی از روستاها هستند که حتی مصارف دامی‌شان را ناچار باید از طریق آبرسانی سیار تامین کرد که در حال انجام است و اقدام مهمی که برای سرعت دادن به طرح‌های آبرسانی روستایی صورت گرفته یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در هر استان یک شرکت یکپارچه تحت عنوان شرکت آب و فاضلاب استان ایجاد شده که همه منابع انسانی و مالی آنها برای پرکردن خلاهایی که در هر استان وجود دارد بکار گرفته می شود که به طور طبیعی در مناطق روستایی این موضوع بیشتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک، ما شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در حل مشکل تامین آب تعدادی از روستاهای کشور خواهیم بود.

اردکانیان به مشکلات آب منطقه غیزانیه در استان خوزستان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کارهای خوبی انجام شده و به گفته مسوولان تا پایان تابستان امسال، این کارهابه ثمر خواهد رسید و مردم دارای آب پایدار خواهند شد.

بهره‌برداری از طرح گرمسیری

عضو هیات دولت درباره تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه بیشتر به مناطق مرزی گفت: ۱۲ استان مرزی وجود دارد و طبیعی است که استقرار و تثبیت جمعیت در این استان‌ها با تامین آب، انرژی، اشتغال مولد می تواند موجب افزایش سطح امنیت آن مناطق شود.

اردکانیان افزود: هرچقدر مرزنشینان شاداب و خوشحال‌تری داشته باشیم به معنای بالا رفتن تاب‌آوری جامعه است و البته در بخش آب و بر ق، توسعه را در مناطق مرزی، محدود و محصور به سرزمین خود نمی‌دانیم به خصوص در حوضه‌های آبریز مشترک این توسعه یک مقوله به هم پیوسته بوده و آسایش و آرامش در دوسوی مرز مهم است.

وزیر نیرو گفت: بنابراین تلاش شده در اجرای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی رعایت مقررات و تفاهمنامه‌های بین المللی شود و حق آبه‌ها و استیفای حقوق ملی در این زمینه با همه ملاحظات قانونی، مدنظر قرارگیرد.

وی ادامه داد: طرح‌های زیادی اجرا شده و طرح‌هایی نیز در همه مناطق مرزی در دست اجرا است، البته مناطق مرزی غرب کشور به لحاظ برخوداری از منابع آب قابل ملاحظه از این نظر، اولویت‌هایی داشتند و طرح های خوبی اجرا شد.

وی ادامه داد: بر این اساس، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام اجرا می‌شود که تاکنون ۳۲۰ هزار هکتار آن به شکل کامل به بهره برداری رسیده و مابقی هم در مرحله اجرا است.

اردکانیان افزود: علاوه بر آن تعداد قابل ملاحظه‌ای سد، تونل های انتقال آب، ایستگاه های پمپاژ، شبکه های آبرسانی هم برای مصارف شرب و هم مصارف دیگر اجرا شده که به مرور در حال افتتاح است؛ از جمله آنها طرح بزرگی تحت عنوان گرمسیری است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان این هفته در استان‌های ایلام و کرمانشاه به بار خواهد نشست.

وزیر نیرو گفت: بر اساس این طرح، ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب و حاصلخیز این دو استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار