هشدار برای صید «ترال» در آب‌های جنوب کشور

لاهیجان‌زاده: صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار داده است

تهران (پانا) - در این روزها صید ترال به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صیادان و فعالان محیط زیست تبدیل شده است موضوعی فعالان محیط زیست معتقدند علاوه بر تخریب محیط زیست دریایی، زیستگاه‌های آبزیان را هم از بین می‌برد و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید صید ترال یک تهدید زیست محیطی برای کشور است.

کد مطلب: ۱۱۱۲۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
هشدار برای صید «ترال» در آب‌های جنوب کشور

صید ترال(کف روب) که در آن صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان مورد نظر می‌کنند، در سال‌های اخیر در استان هرمزگان رایج شده است که این نوع صید آسیب‌های زیادی را به زیستگاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده است و علاوه بر آن تهدیدی برای صیادان منطقه است. هر چند برخورد با کشتی‌های ترال به طور جدی در دستور کار متولیان قرار دارد اما این نوع صید همچنان در آب‌های جنوب کشور به صورت غیرمجاز برقرار است و موجب نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست شده است و اخیرا قوه قضاییه و ارگان‌های نظامی برای برخورد با این قبیل صید ورود کردند. همچنین قوه قضاییه دستوری صادر کرده و از نیروهای نظامی دریا خواسته است که به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. تاکنون نیز تعدادی از کشتی‌هایی که اقدام به این کار کرده بودند، متوقف شده‌اند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه صید ترال آسیب‌های بلند مدتی به خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌کند، به پانا گفت: «آسیب‌های زیست‌محیطی صید ترال بسیار زیاد و غیر قابل جبران است و تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف اقیانوس‌ها ایجاد می‌کند.»

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار داده است، افزود: «اکنون برخی صیادان داخلی و خارجی از روش ترال ماهی صید می‌کنند که این امر موجب نگرانی ما است و باید با این مساله برخورد جدی شود و درخواست کردیم تا صید ترال متوقف شود چون آسیب‌هایی که به محیط دریا وارد می‌کند جبران‌ناپذیر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار