عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با پانا؛

مجلس تلاش می‌کند حرکت دولت برای بهبود وضع کشور را تسهیل کند

رضابیگی: نظارت نه تنها برای نمایندگان بلکه برای همه شئونات کشور در چارچوب نظارت استصوابی صورت می‌گیرد، شورای نگهبان با عامل محدود کننده‌ای مواجه نیست/ مجلس در دو ماه اخیر بیشترین وقتش را صرف ساماندهی خود کرده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد نمایندگان بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، با وسعت دید بیشتر و با ایمان به حکمت بیانیات رهبری تلاش کردند از سازوکارهای تعاملی با دولت استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۱۱۱۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
مجلس تلاش می‌کند حرکت دولت برای بهبود وضع کشور را تسهیل کند

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد مجلس یازدهم در دو ماه اخیر گفت: «مجلس در دو ماه اخیر بیشترین وقت را صرف ساماندهی خود کرده است. مجلس باید نهادهای داخلی خود را سازمان می‌داد، کمیسیون‌ها را تشکیل می‌داد. مجلس روند مطلوبی را تاکنون طی کرده است. رهبر انقلاب آن را انقلابی و منحصربه فرد در تاریخ مجالس بعد از انقلاب توصیف کردند.»

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اگر مجلس بخواهد در صدد تصویب قوانین و مقرراتی باشد که بتواند شرایط اقتصادی را سامان دهد، این مستلزم همراهی دولت است. دولت باید موضوعاتی را که باید در آنها تغییراتی اتفاق بیافتد تحت عنوان لایحه به مجلس بیاورد و مجلس هم حتما تلاش خواهد کرد که اهداف مربوط به معیشت مردم را محقق کند. از طرف دیگر مجلس باید قدرت نظارتی خود را هم تقویت کند.»

استاندار سابق آذربایجان شرقی به انتخابات کمیسیون‌های مجلس یازدهم اشاره و اضافه کرد: «حاشیه‌هایی در انتخابات کمیسیون‌ها شکل گرفت و این بیشتر به واسطه علاقه‌مندی‌های نمایندگان برای حضور در برخی از کمیسیون‌ها است، که برخی از کمیسیون‌ها را با اقبال بیشتری و بیشتر از ظرفیت خود مواجه می‌کند و کمتر کسانی هم خواهان عضویت در بعضی کمیسیون‌ها هستند. در چنین موضوعاتی است که هیات رئیسه باید وارد شود و دخالت کند. ممکن است این اقدام برای برخی چنین تداعی شود که حکایت از جانبداری و مهندسی است، اما این در همه مجالس اتفاق افتاده است. امسال اما نمایندگان براساس تحصیلات و تجارت خود توانستند به کمیسیون‌ها راه یابند. این مساله یک موضوع درون خانواده سیاسی است با کمی وسعت نظر قابل اغماض است.»

این نماینده مجلس درباره این احتمال که چون زد و بند در کمیسیون حقوقی قضایی وجود ندارد و کمیسیونی نیست که نمایندگان را به سفر خارجی ببرد و ... به همین خاطر اقبال نمایندگان به آن کم است و تاکنون هم به همین خاطر شکل نگرفته است، گفت: «کمیسیون حقوقی و قضایی از کمیسیون‌های کلیدی مجلس است و کانال ارتباطی مجلس با دولت و قوه قضاییه است. بخش نظارتی این کمیسیون هم قابل ملاحظه است. به نظر می‌رسد کسانی که چنین قضاوتی دارند مبنای قضاوت آنها چه بسا درخشش‌های تبلیغاتی خود باشد که متاسفانه دامنگیر بسیاری از نمایندگان مجلس هست. اما اگر با وسعت نظر به این موضوع نگاه کنیم، کمیسیون حقوقی و قضایی تکالیف سنگینی را بر عهده دارد، ضمن اینکه این کمیسیون در مجلس دهم منشا تغییرات قابل توجهی در نظام قضایی شد.»

علیرضابیگی به دیدار اخیر هیات رئیسه مجلس با دبیر شورای نگهبان و موضوع طرح شده در این جلسه مبنی بر نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان طی چهار سال نمایندگی هم اشاره و اظهار کرد: «نظارت نه تنها برای من نماینده بلکه برای همه شئونات کشور در چارچوب نظارت استصوابی صورت می‌گیرد و حتما شورای نگهبان هم به عنوان یک دستگاه نظارتی در تکمیل قوه مقننه کشور، بر عملکرد نمایندگان در طول دوره مسئولیت آنها نظارت دارد. شورای نگهبان با عامل محدود کننده‌ای مواجه نیست.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه با بیان اینکه قطعا مجلس در اجرای توصیه‌های مقام معظم رهبری تلاش خواهد کرد حرکت دولت را برای بهبود وضعیت تسهیل کند، گفت: «نمایندگان بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، با وسعت دید بیشتر و با ایمان به حکمت بیانیات رهبری تلاش کردند از سازوکارهای تعاملی با دولت استفاده کنند. اما معرفی دو وزیر صمت و بازرگانی به مجلس پاسخ نامناسبی به حسن نیت مجلس خواهد بود.»

وی به انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات هم اشاره کرد و گفت: «سازوکاهایی که در مجلس برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات صورت گرفته، سازوکارهای قانونی بوده که تا قبل از این هم ملاک عمل بوده است. اساسا کسانی که کاندید مورد نظرشان نتوانسته در این سازوکار به نتیجه برسد نباید به تضعیف نهاد دیوان محاسبات منجر شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار