یک تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای تحکیم روابط تهران با دوستان؛ از عراق و افغانستان تا روسیه و چین

تهران (پانا) - یک تحلیلگر روابط بین‌الملل با بیان اینکه باید روابط جمهوری اسلامی ایران با قطب‌های قدرتمند جهان متوازن باشد، تاکید کرد نباید مناسبات خود را محدود به کشورهای همسایه یا چین و روسیه کنیم، به دنبال تقویت منافع ملی خود باشیم.

کد مطلب: ۱۱۱۰۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بایدها و نبایدهای تحکیم روابط تهران با دوستان؛ از عراق و افغانستان تا روسیه و چین

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پانا با بیان اینکه تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه یکی از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران باید با تنش‌زدایی در منطقه از طریق این همکاری‌ها سعی کند مناسبات خود را با همسایگان بهبود ببخشد، گفت: «از این طریق ایران هم می‌تواند بخشی از بازار صادراتی خود را بهبود ببخشد و هم می‌تواند با سیاست‌های تنش‌زای آمریکا در منطقه مقابله کند.»

وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند از طریق همکاری‌‌های مختلف با کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند. معافیت‌های موقتی که همواره برای صادرات گاز ایران به عراق صادر می‌شود، تنش‌هایی که آمریکا سعی می‌کند به طرق مختلف بین ایران و افغانستان ایجاد کند و امثالهم.»

این تحلیلگر مسائل اروپا و آمریکا اضافه کرد: «در سطح فرامنطقه، ایران به دنبال مناسبات بلندمدت با روسیه و چین هم است، دو عضو شورای امنیت که می‌توانند برای آمریکایی‌ها در آنچه که می‌خواهند انجام دهند، چالش‌هایی را به وجود بیاورند. چین و روسیه با توجه به تنش‌هایی که با آمریکا دارند، تلاش می‌کنند با تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، جبهه‌ای علیه آمریکا شکل دهند.»

روابط خود را محدود نکنیم

مکی گفت: «همه این کشورها به دنبال منافع خود هستند، آنجایی که سود و زیان مطرح می‌شود و جایی که اگر ببینند همکاری با ایران به زیان آن‌هاست، قطعا تلاش خواهند کرد از ایران دوری کنند. ما باید درس بگیریم و به دنبال تقویت منافع ملی خود باشیم. باید در سطح منطقه و جهان به دنبال تنش‌زدایی باشیم، نباید مناسبات خود را محدود به کشورهای همسایه یا چین و روسیه کنیم. این سیاست، سیاست بلندمدت خوبی نمی‌تواند باشد. ما در یک گذار بین‌المللی قرار داریم و باید با همه قطب‌ها در جهان بتوانیم هم تنش‌زدایی و هم مناسبات محکمی را پایه‌ریزی کنیم. چین و روسیه می‌توانند در سطح جهان و منطقه فرصت‌هایی را برای ایران فراهم کنند و با آمریکا مقابله کنیم.»

در سطح جهانی نیز به دنبال تنش‌زدایی و خنثی‌کردن سیاست‌های آمریکا باشیم

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی با بیان اینکه این فرصت، فرصتی نیست که همواره بخواهد در اختیار ایران باشد و ایران بخواهد هر زمان که خواست از ظرفیت آن‌ها برای مقابله با آمریکا استفاده کند، گفت: «قطعا آن‌ها منافع‌شان در برخی مواقع و در برخی جاها، در تضاد با جمهوری اسلامی ایران است و در این باره می‌شود مثال‌های متعددی ذکر کرد، هم در روابط با روسیه و هم چین. این کشورها زمانی هم که پای منافع‌شان در میان بود به ضرر ایران رای دادند. باید تلاش کنیم همچنان که به دنبال تقویت روابط با چین و روسیه هستیم در سطح جهانی نیز به دنبال تنش‌زدایی و خنثی‌کردن سیاست‌های آمریکا باشیم. ما نیازمند یک دیپلماسی فعال و قدرت‌مند، بلندمدت و با برنامه هستیم.»

این تحلیلگر روابط بین‌الملل تاکید کرد: «در سیاست خارجی یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. در آمریکا روسای جمهور می‌آیند و می‌روند و امکان تغییر سیاست زیاد است. در دوره اوباما شاهد تابوشکنی‌های زیادی در روابط ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب بودیم که منجر به توافق‌نامه برجام شد. در روابط با اروپا هم احزاب مخالف و موافق ایران می‌آیند و می‌روند و ممکن است این احزاب با توجه به لابی‌های قدرتمند یهودی‌ها، اجازه نخواهند داد روابط ایران با این کشورها، روابط راهبردی باشد. البته این نمی‌تواند بهانه‌ای باشد بر اینکه ما تلاش نکنیم روابط‌‌مان را به گونه‌ای با این کشورها تقویت کنیم که با تغییرات کشورها، تحت تاثیر قرار نگیرد.»

مرتضی مکی با تاکید بر اینکه ما باید روابط‌مان را با کشورها به حدی قوی کنیم که اگر خواستند سیاستی علیه کشورمان رو کنند، برای‌شان هزینه‌زا باشد، گفت: «قطعا اگر در انتخابات پیش‌روی آمریکا، تغییراتی در کاخ سفید روی دهد، ما می‌توانیم شاهد تحولاتی در عرصه داخلی و مناسبات این کشور با دیگر کشورهای جهان باشیم، این نکته‌ای است که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها چندین بار در سخنرانی‌های انتخاباتی خود مطرح کرده است. این نباید بهانه و انگیزه‌ای باشد که ما دوستان خود از جمله چین و روسیه را ناخرسند کنیم و بخواهیم از این کشورها دور باشیم.»

ایران می‌تواند نقش منطقه‌ای فعالی داشته باشد

وی اظهار کرد: «هم‌اکنون بسیاری از حوزه‌های روابط ایران با چین و روسیه مربوط به بهبود روابط ایران با غرب است که اگر این روابط بهبود پیدا کند، می‌توانیم روابط‌مان با چین و روسیه‌ها را هم در خیلی از حوزه‌ها تقویت کنیم. روابط جمهوری اسلامی با قطب‌های قدرتمند جهان باید متوازن باشد، جغرافیای ایران به ما می‌آموزد که ما کشوری هستیم که می‌توانیم نقش منطقه‌ای فعالی را در عرصه جهانی با کشورهای مختلف داشته باشیم.»

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه معتقدم برجام همچنان می‌تواند برای ایران فرصت‌ساز باشد و همچنان می‌تواند سنگ‌بنایی برای بهبود مناسبات ایران در سطح منطقه و جهان باشد، گفت: «در عرصه داخلی متاسفانه برخی از جریانات نگذاشتند در آن فرصتی که از دوران ریاست‌جمهوری اوباما مانده بود و سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، استفاده کنیم و طوری بتوانیم توافق‌نامه‌های قوی و قدرتمند را به امضا برسانیم که آقای ترامپ نتواند علیه برجام اقدامی انجام دهد و کشورهای اروپایی نتوانند بدون هزینه، به توافقات خود در برجام عمل نکنند.»

مرتضی مکی در پایان تاکید کرد: «روابط ایران با چین و روسیه به تحولات داخلی ارتباطی ندارد، بلکه به تحولات منطقه و جهان برمی‌گردد. سیاست‌ها و رویکردهایی که ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه چین و روسیه در سال‌های اخیر اتخاذ کرده است، باعث شده این کشورها هم از اهرم‌هایی که در سطح منطقه و جهان دارند علیه آمریکا استفاده کنند و قطعا کارت ایران هم کارت قدرتمندی در دست آن‌ها برای مقابله با آمریکا است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار