در گفت‌وگوی پانا با کارشناس مسائل اقتصادی تشریح شد:

پیش‌بینی آینده بازار طلا در جهان

تهران ( پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ابها‌م‌ها درباره زمان دقیق کنترل بیماری کرونا موجب شده است تا اقتصاد جهان نیز درگیر در گیجی و سردرگمی باشد ودر نهایت با کوچک شدن اقتصاد کشورها تمایل مردم و دارندگان نقدینگی به سمت خرید فلزات گرانبها از جمله طلا را افزایش داده است.

کد مطلب: ۱۰۹۷۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی آینده بازار طلا در جهان

افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهانی به نگرانی‌ها افزوده و سرمایه گذاران با وجود این که دوباره فعالیت در بازارهای سهام را افزایش داده‌اند، ترجیح می دهند از طریق طلا به بیمه خود بپردازند این موضوع به افزایش بیشتر نرخ اونس در بازار جهانی منجر شده است و در بازار داخلی نیز افزایش نرخ دلار به رشد بیشتر این فلز گرانبها منجر شده است.

روند افزایشی بودن نرخ اونس در بازارهای جهانی قابل پیش‌بینی است و طبیعی است که نرخ اونس به عنوان عاملی تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه در بازار داخلی موثر است

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع بازار جهانی طلا اظهار کرد: « اقتصاد جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا هنوز در ابهام و گیجی قرار دارد. اگر وضع کنونی تا 6 ماه آینده ادامه داشته باشد و کشورها درگیر قرنطینه شوند اقتصاد کشورها کوچک و کوچکتر می‌شود. وقتی این شرایط به وجود می‌آید اکثر مردم دنیا به سمت تبدیل دارایی‌های خود به فلزات با ارزشی مانند طلا حرکت می‌کنند.»

وی با بیان اینکه طلا فلزی جذاب برای سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد:‌ « بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شروع به خرید طلا کرده‌‌اند و تقاضای جهانی موجب افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای بین‌المللی شده است.»

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ « در وضعیتی که بازار تحت تاثیر اخبار متعدد از کشف واکسن یا داروی کرونا قرار دارد طبیعی است که نرخ اونس نیز درگیر در تلاطم‌هایی است که قیمت این فلز ارزشمند را صعودی کرده است و ناامیدی و تزلزل از وضع مطمئن در آینده موجب شده است تا در افراد تقاضای خرید طلا وجود داشته باشد.»

وی عنوان کرد:‌« هر چه زودتر شرایط اقتصادی کشورها به حالت عادی برگردد نرخ اونس نیز دچار اصلاح قیمت شده و به نرخ‌های واقعی خود پیش از دوران کرونا بر می‌گردد.»

شریعتی بیان کرد:‌ « متاسفانه نمی‌توان زمان دقیقی برای حل بحران کرونا در جهان تعیین کرد. پیش‌بینی برخی از دانشمندان این است که در دی ماه امسال بتوان به طور قطع در مورد تولید واکسن یا داروی کرونا به نتایج قابل قبول رسید و در یک سال اول تنها نیمی از مردم جهان به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت که البته این اطمینان را به نیمی از مردم جهان خواهد داد که با خیال آسوده‌تری به کسب و کار و فعالیت اقتصادی خود بپردازند.»

وی اضافه کرد:‌ « روند افزایشی بودن نرخ اونس در بازارهای جهانی قابل پیش‌بینی است و طبیعی است که نرخ اونس به عنوان عاملی تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه در بازار داخلی موثر است.»

شریعتی درباره نحوه محاسبه نرخ سکه تصریح کرد:‌ « نرخ دلار ضربدر نرخ اونس که 33.1 گرم است و ضربدر 920 هزارم که عیار طلای سکه که عیار 22 است می‌شود و عدد حاصل در وزن سکه که در سکه کامل 8.133 است شده و قیمت سکه به دست می‌آید. »

بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شروع به خرید طلا کرده‌‌اند و تقاضای جهانی موجب افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای بین‌المللی شده است

آخرین نتایج نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز خوش‌بینی کم سابقه در بازار طلا را نشان داده است و خوش بینی کارشناسان وال استریت نسبت به روند افزایشی طلا در بالاترین سطح تاریخی قرار داشت. اکثر تحلیلگران خاطرنشان کردند که شکسته شدن مرز قیمت ۱۸۰۰ دلار، نیروی صعودی جدیدی در بازار ایجاد کرده است.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلولاین فیوچرز اظهار کرد: باید به این روند چسبید حتی اگر تصحیح قیمت را مشاهده کنیم.

از میان ۱۷ کارشناس وال استریت که در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند، ۱۵ نفر معادل ۸۸ درصد افزایش و دو نفر معادل ۱۲ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که هیچ نظر خنثی وجود نداشت.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۶۱۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰۷۸ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش و ۳۰۰ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۳۲ نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران روند افزایشی طلا را پیش بینی کرده بودند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۰۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد افزایش داشت که پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود. نه تنها طلا به بالای مرز مقاومتی بلندمدت صعود کرده بلکه تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که شیوع پاندمی کووید ۱۹ در آمریکا ادامه دارد و ابهامات اقتصادی بیشتری را ایجاد کرده است.

افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس سوییس نیر معتقد است تصحیح قیمت در سطوح فعلی خوب خواهد بود اما اکنون دلیلی وجود ندارد که طلا را بفروشیم. دورنمای بازار طلا مطلوب به نظر می رسد زیرا اقتصاد جهانی روز به روز وخیمتر می شود.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز به کیتکونیوز گفت: دلار ضعیف آمریکا فضا برای کاهش بیشتری دارد و این موضوع به نفع طلا خواهد بود.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی نیز اظهار کرد که به قیمت طلا خوش بین است اما ترجیح می دهد یک تصحیح قیمت را مشاهده کند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA در این باره گفت: نه تنها روند تکنیکال طلا به صعود بیشتر قیمتها اشاره دارد بلکه دیدارهای سه بانک مرکزی بزرگ جهان می تواند از قیمت طلا پشتیبانی کند. این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی کانادا و بانک مرکزی اروپا بر پایبندی خود به حمایت از اقتصاد جهانی مجددا تاکید کنند.

اما همه تحلیلگران نسبت به صعود قیمت طلا خوش بین نبودند. لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد شرکت FXTM اظهار کرد: به دلیل صعود طلا به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار بازار ممکن است با سودگیری معامله گران از افزایش اخیر قیمت‌ها روبرو شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار