پناهی روا: مجلس و شورای دانش آموزی فرصتی برای آشنایی دانش آموز با حقوق شهروندی است

تهران (پانا) - زهرا پناهی روا، مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس دبیرخانه مجلس دانش آموزی صبح روز یکشنبه22 تیرماه99 در بازدید از سازمان دانش آموزی شهر تهران و محل برگزاری دهمین انتخابات الکترونیکی شورا و مجلس دانش آموزی شهر تهران از اهمیت انتخابات مجلس دانش آموزی در فرآیند آشنایی دانش آموزان با حقوق شهروندی شان سخن گفت. 

کد مطلب: ۱۰۹۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
پناهی روا: مجلس و شورای دانش آموزی فرصتی برای آشنایی دانش آموز با حقوق شهروندی است

پناهی روا با اشاره به پیشینه انتخابات مجلس و شورای دانش آموزی گفت: در بدو کار انتخابات دانش آموزی در مدرسه برگزار شد و قرار بود در اسفند 98 انتخابات شورای دانش آموزی استان و مجلس دانش آموزی برگزار شود. طبق برنامه زمانبندی که داشتیم در برخی از استان ها بهمن ماه طبق دستوراالعمل ارسالی انتخابات شان انجام شد که حضوری بود و مشکلی نداشت اما استان هایی که زمانبندی شان در اسفند98 بود با مشکل شیوع ویروس کرونا روبرو شدند و انتخابات شان لغو شد.
وی افزود: بنابراین از اوایل سال99 تصمیم گرفتیم سامانه ای راه اندازی کنیم تا انتخابات دهمین دوره مجلس و شورای دانش آموزی به سرانجام برسد و برای این مهم هماهنگی هایی با سازمان دانش‌آموزی شهر تهران داشتیم. جلسات مختلفی برگزار شد و در نهایت قرار شد در تیرماه در شهر تهران بصورت پایلوت انتخابات الکترونیکی داشته باشیم و بعد در استان های دیگری که هنوز انتخابات را برگزار نکرده اند، انتخابات مجازی داشته باشیم.
پناهی روا گفت: بعد از برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان های باقیمانده در نهایت برای تعداد 150 نماینده ای که به مجلس شورای دانش آ‌موزی کشور معرفی می شوند اعتبارنامه صادر می کنیم و سعی داریم تا در شش ماه باقیمانده از سال سریعا دانش آموزان و نمایندگان مجلس دانش‌آموزی را به حدی برسانیم که این شش ماه تاخیر که به سبب شیوع کرونا داشتیم را جبران کنیم حالا چه حضوری و چه غیرحضوری از طریق ویدیو کنفرانس جلسات برگزار خواهد شد.
وی افزود: نگاه ما به برگزاری انتخابات مجازی با این رویکرد بود که بچه ها یکی از گزینه های خوبی که در اختیار دارند، استفاده از موبایل است و با توجه به شیوع کرونا که بچه ها برای بیرون آمدن از منزل با مشکلات زیادی مواجه هستند با همان موبایل فعالیت های دانش آموزی شان انجام شود. ما نمی خواهیم به دانش‌آموزمان فشار بیاید و از این رو شرایطی فراهم شده که اگر دانش‌آموزی موبایل نداشت بتواند بصورت حضوری با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه خود در انتخابات شرکت کند.
پناهی روا با اشاره به اهمیت مجلس و شورای دانش‌آموزی در مدارس گفت: این فرآیند کمک می کند تا دانش‌آموزان به نوعی حضور مدنی در یک جامعه کوچک را در فضای دانش‌آموزی خود تجربه کنند. در این مسیر حتی اقدام به تدوین سندی جهت آشنایی دانش آموزان با حقوق شهروندی شان کردیم که البته حاصل فعالیت مجلس هشتم دانش‌آموزی است و بررسی های لازم در این مدت روی این سند مهم انجام شده که انشاله اگر به ثمر بنشیند یک سند منشور حقوقی دانش آموزی را خواهیم داشت که با اشاعه آن در جامعه آموزش و پرورش، فرهنگیان و دانش‌آموزان با حقوق دانش‌آموزی آشنا شده و این بسیار مهم و حیاتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار