«تعهد»، «عشق» یا از«خودگذشتی»؛

معلمی که نقاش ذهن ها و معمار قلب هاست

اهر (پانا) - «تعهد»، «عشق» یا از«خودگذشتی». فرقی ندارد، هیچ واژه‌ای به درستی نمی تواند کاری که «معلمان ایثارگر» در ایام کرونا برای مدارس محروم روستایی انجام می دهند را به درستی توصیف کند.

کد مطلب: ۱۰۹۶۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
معلمی که نقاش ذهن ها و معمار قلب هاست

نخستین و اساسی ترین نشانه معلم نمونه، برخورداری او از سوز و گداز «انسان سازی» است. تنها عده معدودی از انسان ها هستند که همه وجودشان سرشار از سوز و گداز سازندگی است. این افراد عاشق تربیت هستند. قوی ترین انگیزه در آن ها، سوز و شوق انسان سازی است. این افراد، از هدایت فردی به شادی و خرسندی دست می یابند. فداکاری، اساسی ترین و ضروری ترین ویژگی معلم است. چنین معلمی به مدرسه و کلاس عشق می ورزد؛ زیرا او در چنین محیطی بهتر و کامل تر می تواند به هدف انسان سازی خود برسد. یکی از ویژگی های یگانه معلم نمونه انسان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، سوز و عشق به هدایت و ارشاد انسان ها بود. شرافت و مرتبت معلم نیز زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد.

آموزگاران ابتدایی نیز در نزد بچه ها معرف اشخاص بزرگ تر و افراد اجتماع بوده که آنها از او تقلید می کنند. پس باید نمونه ای صحیح از یک فرد اجتماع باشد و آن طور رفتار کند که کودکان به سوی هدف صحیح رهبری شوند.

جعفر زارعی، مدیر آموزگار دبستان روستای محروم قراجه لوی شهرستان اهر است که با بیش از سی سال سابقه تدریس در مناطق روستایی در دوران تعطیلی اجباری مدارس با هزینه شخصی اقدام به تعمیر و رنگ آمیزی دبستان یک کلاسه این روستا کرده است و هرساله قسمتی از کمبودهای مدرسه را با هزینه شخصی خودش برطرف می کند.

بنا به گفته خود وی از سال 68 در مناطق محروم مشغول به خدمت است و مدت 5 سال است که به همراه همسرش در این روستا مشغول به خدمت بوده و با دانش آموزان معصوم این روستا انس و الفت گرفته اند. وی تلاش می کند به همراه تدریس کتاب های درسی به صورت عملی نیز مهارت های زندگی را به دانش آموزانش آموزش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار