برگزاری ۴۰ جشنواره بومی و محلی امسال در روستاهای گیلان

رشت (پانا) - مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان خبر داد امسال برگزاری بیش از ۴۰ جشنواره بومی محلی در مناطق روستایی استان گیلان در برنامه کاری است.

کد مطلب: ۱۰۹۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری ۴۰ جشنواره بومی و محلی امسال در روستاهای گیلان

به گزارش ایرنا، یاور پیر اعلایی امروز در آیین تجلیل از دهیاران بخش مرکزی آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر با تاکید بر اینکه گیلان مهد آیین های بومی، محلی است، گفت: باید تلاش شود تا آیین های سنتی و محلی در این استان حفظ و احیاء شود که در این راستا این جشنواره ها برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه گیلان دارای دو هزار و ۶۰۰ روستا و یک هزار و ۸۳۴ دهیاری مصوب است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره های بومی، محلی با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی در روستاها نیز باید توسط دهیاران مورد توجه قرار گیرد.

پیراعلایی در ادامه جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در سطح روستاها را از جمله اقدامات ضروری دانست و گفت: دهیاران باید با جدیت با متخلفین برخورد قانونی کنند.

وی گفت: هیچگونه ساخت و ساز غیر قانونی در روستاها به ویژه در سطح شالیزارها نباید صورت گیرد و در صورت مشاهده دهیاران در مراحل اولیه باید آن را متوقف کنند.

وی ساخت و سازهای غیر مجاز را خط قرمز دولت، قوه قضاییه و استانداری دانست و گفت: باید از هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز نیز در مناطق روستایی جلوگیری شود.

پیراعلایی در ادامه دهیاران را بازوان دولت در روستاها عنوان کرد و گفت: دهیاران اجرای طرح های درآمد زا را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه انجام چنین طرح هایی، خودکفایی دهیاران را در مناطق روستایی به همراه دارد، افزود: اجرای طرح های تفکیک از مبدا با هدف کاهش هزینه ها و همچنین بازیافت زباله در مناطق روستایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گفته پیراعلایی، این طرح در مناطق روستایی کاهش حجم زباله ها را به همراه دارد، ضمن آنکه می تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی دهیاری ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه در خصوص اجرای طرح بیمه حوادث در مناطق روستایی گیلان نیز گفت: با تلاش ها و توافقات صورت گرفته با یکی از بیمه ها، تمام روستاییان گیلان می توانند تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال منازل خود را در مقابل حوادث بیمه کنند که این میزان می تواند افزایش نیز داشته باشد.

پیر اعلایی در خصوص اجرای طرح بیمه تکمیلی دهیاران گیلان نیز گفت: با توجه به تاکیدات استاندار گیلان و پیگیری های دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، اجرای این طرح از سال قبل در دستور کار قرار گرفت و با جدیت دنبال شد.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به توافقات صورت گرفته با یکی از بیمه ها، کلیه دهیاران، کارشناسان مالی و همچنین کارشناسان فنی دهیاری های گیلان از تاریخ یکم خردادماه امسال تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به فعالیت های دهیاران در بخش های عمرانی اظهارکرد: برخورداری دهیاران گیلان از بیمه مسئولیت یکی از نیازهای ضروری بوده که این امر با توجه به پیگیری های صورت گرفته به انجام رسیده تا دهیاران در این خصوص دغدغه ای نداشته باشند.

پیر اعلایی در ادامه نیز ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات دهیاران گفت: دهیاران در بحران وقوع ویروس کرونا و همچنین بحران برف اقدامات بسیار موثر و چشمگیری را از خود به نمایش گذاشته اند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت دهیاران باید در زمینه عمران و توسعه مناطق روستایی همچنان تداوم داشته باشد افزود: دهیاران به عنوان نمایندگان دولت در مناطق روستایی، خدمت به مردم را در سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند.

به گفته مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان، برگزاری دوره های های آموزشی و تخصصی دهیاران این استان امسال با جدیت بیشتری برگزار و تداوم خواهد داشت.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این آیین، دهیاران را نماد ارائه خدمت صادقانه دانست و گفت: دهیاران زمینه ساز خدمت به صادقانه ترین و اصیل ترین مردم در مناطق روستایی اند.

یونس محمودی افزود: دهیاران به عنوان امانتداران صدیق، حافظ و نگهدار حق قانونی مردم در روستاها هستند و پیام آنان را به مسئولین می رسانند.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت اجتماعی در سطح مناطق روستایی از وظایف مهم دهیاران است ادامه داد: دهیاران با بهره گیری مناسب از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در روستاها می توانند زمینه شکوفایی این مناطق را فراهم کنند.

محمودی ایجاد درآمد پایدار را در توسعه روستاها ضروری دانست یادآور شد: دهیاران از هرگونه کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی در روستاها جلوگیری کنند و نظارت لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی همچنین از اقدامات دهیاران این شهرستان در مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد اظهار کرد: تعداد ۸۴ دهیاری مصوب در این شهرستان فعالیت دارند که از این تعداد ۵۸ دهیاری در بخش مرکزی و ۲۶ دهیاری نیز در بخش بندرکیاشهر این شهرستان فعالیت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار