در نشست خبری مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح شد:

وجود 360 روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی

مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده است

تبریز(پانا) - مهاجرت معکوس به روستاها در روستاهای شهرستان‌‌های مرند، ورزقان، میانه و آذرشهر آغاز شده است و دلیل اصلی آن در طول چند سال اخیر افزایش خدمات دولت به روستاها بوده‌است.

کد مطلب: ۱۰۹۵۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
وجود 360 روستای  خالی از سکنه در آذربایجان شرقی

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی، در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: در استان 3 هزار و 77 روستا داریم که از این تعداد 2 هزار و 709 روستا دارای سکنه هستند و 360 روستا خالی از سکنه است.

او ادامه داد: در این روستاها 6 هزار و 77 نفر عضو شورای اسلامی روستاها داریم که از این تعداد فقط 40 نفر خانم مشغول به کارند. هزار و 948 دهیار مصوب نیز داریم، ولی فقط هزار و 938 دهیار فعال به علت جمعیت اسکان در 10 روستا مشغول فعالیت هستند.

تقی کرمی، شرایط انتخاب دهیار برای یک روستا را داشتن حداقل 30 خانوار و یا 150 نفر دانست و گفت: در استان 764 روستا فاقد دهیار است، چون شرایط جمعیتی را دارا نیستند.
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با هماهنگی بین وزارت کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی الحاق هر روستا به شهر با حذف کد روستا محقق می شود و تا زمان حذف کد روستا نمی‌توان آن روستا را حذف و به شهر الحاق کرد.

وی خاطر نشان کرد: در 4 سال گذشته بیش از 2 هزار و 500 پروژه عمرانی در استان افتتاح شد و امسال نیز در هفته شوراها 109 پروژه با اعتبار نزدیک به 32 میلیارد تومان آماده افتتاح است.

کرمی، با بیان اینکه نهاد دهیاری نهادی خودکفا و غیردولتی است، ولی با این حال دولت در استان آذربایجان شرقی بیش از 1000 میلیارد تومان به دهیاری ها کمک کرده است، خاطرنشان کرد: فقط 857 میلیارد در دولت یازدهم و دوازدهم به دهیاری ها کمک شده است.

وی با بیان اینکه مهاجرت معکوس به روستاها در روستاهای شهرستان‌‌های مرند، ورزقان، میانه و آذرشهر آغاز شده است و دلیل اصلی آن در طول چند سال اخیر این بوده است که خدمات دولت به روستاها افزایش یافته است، افزود: از سال 57 تا سال 94 فقط یک میلیون و ۳۰۰ متر مکعب آسفالت معابر روستایی داشتیم که این رقم از سال 96 تا 98 به دو میلیون و 200 مترمکعب رسیده است.

برخورداری 73 درصد روستاهای استان از نعمت اینترنت پرسرعت و 83 درصد جمعیت روستاها از آب شُرب سالم

کرمی خاطرنشان کرد: تا سال 92 هیچ روستای استان اینترنت نداشت، ولی الان یک هزار و 966 روستای استان اینترنت دارد. 73درصد روستاهای استان از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار هستند و 69 درصد روستاها مشمول پوشش موبایل هستند.

وی اذعان کرد: 83 درصد جمعیت روستاهای استان نیز از آب لوله کشی و شُرب سالم برخوردار هستند و 73 درصد روستاها آب دارند و آبرسانی به 350 روستا فقط در تابستان با تانکر انجام می‌شود و علت اصلی آب‌رسانی از طریق تانکر به این روستاها، خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر و مصرف بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی است که گاه برای تامین آب، 350 متر چاه زده می شود.
وی افزود: در 4 شهر مرکز عرضه محصولات روستایی راه اندازی کردیم که اگر در 65 روستای الگو عملی شود، در بقیه روستاهای استان این اقدام الگوبرداری می‌شود که در رونق تولید و اشتغال روستایی بسیار موثر خواهد بود.

در 22 روستا، بیکاری نداریم

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی تعداد مدارس روستایی را 2 هزار و ۹۰۷ باب عنوان کرد و افزود: تقریباً در تمام روستاها مدرسه داریم. همچنین در 22 روستا مطلقا بیکار نداریم.

وی در ادامه گفت: در 415 روستای استان، موزه‌های مردم‌شناسی، سنگ، ادوات کشاورزی و غیره داریم. 3 هزار و 925 واحد از سال 98 در زمینه‌های مختلف تولیدی، کشاورزی، گلخانه و غیره راه اندازی شده که بعد از بهره‌برداری صد در صدی آنها هشت هزار نفر نیروی شاغل خواهند داشت. در واقع، برای یک هزار و 379 نفر فرصت شغلی یا تثبیت شغلی انجام گرفته است.

کرمی یادآور شد: 39 دستگاه ماشین آتش نشانی، 23 دستگاه ماشین حمل زباله سنگین، 540 دستگاه ماشین حمل زباله سبک و 112 کمپرسی نیمه سنگین و 140 دستگاه تراکتور به صورت رایگان به دهیاری‌ها اهدا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار