پیشنهاد مرکل به اروپائیان درباره دنیای بدون رهبری آمریکا

تهران (پانا) - آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته کشورهای اروپایی باید به طور جدی در مورد یک واقعیت جدید فکر کنند و آن اینکه ممکن است ایالات متحده دیگر به دنبال رهبری جهانی نباشد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد مرکل به اروپائیان درباره دنیای بدون رهبری آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم از اسپوتنیک، مرکل در مصاحبه با تعدادی از نشریات اروپایی از جمله روزنامه گاردین خاطرنشان کرده، "ما با درک خاصی بزرگ شدیم که طبق آن ایالات متحده می‌خواهد قدرت جهانی باشد. اگر اکنون ایالات متحده با اراده خود بخواهد از اجرای این نقش دست بردارد، ما باید به طور جدی در مورد این موضوع فکر کنیم."

صدراعظم آلمان اظهار داشته که سربازان آمریکایی در آلمان نه تنها از کشورهای اروپایی ناتو، بلکه از منافع واشنگتن نیز محافظت می‌کنند و قول داده به تقویت توانایی‌های نظامی آلمان ادامه دهد. مرکل گفته، دلایل وزینی برای متعهد ماندن به ناتو و "چتر هسته‌ای مشترک" وجود دارد. "اما، مطمئناً اروپا باید در مقایسه با دوره جنگ سرد مسئولیت بیشتری را بر دوش بگیرد."

پیش از این نیز صدراعظم آلمان ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده بود از جمله در سپتامبر سال گذشته گفته بود که اروپا باید در مورد امنیت خود بیندیشد، زیرا ایالات متحده مانند گذشته در جنگ سرد از آن محافظت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر قول داده بود که تعداد سربازان آمریکایی در آلمان را از 34.5 هزار نفر به 25 هزار نفر کاهش دهد، زیرا برلین پرداخت‌های خود به ناتو را به تأخیر انداخته است. ترامپ همچنین این سؤال را مطرح کرد که چرا آمریکا در شرایط خرید گاز روسیه توسط برلین باید برای دفاع از آلمان در مقابل روسیه پول خرج کند.

به دنبال موضع گیری‌ترامپ علیه آلمان، لهستان اعلام کرده که آماده تأمین مالی حضور نیروهای آمریکایی در قلمرو خود است و پیشنهاد کرده که واشنگتن یک لشکر زرهی خود را به طور دائمی در این کشور مستقر کند و تامین هزینه‌های این کار به میزان حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار را برعهده گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار