انتخاب شهر یزد به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک

یزد(پانا)- شهر یزد توسط یونیسف در کنار 11 شهر دیگر به عنوان پایلوت دوستدار کودک انتخاب شد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب شهر یزد به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک

به گزارش یونیسف، شهر دوستدار کودک، شهر، اجتماع محلی یا هر نظام حاکمیت محلی است که به احقاق حقوق کودک به همان صورتی که در کنوانسیون حقوق کودک بر آن تصریح شده است، متعهد باشد. شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویتها و حقوق کودک، بخشی جدایی ناپذیر از سیاستها و برنامه ها و تصمیم های عمومی باشد. بنابراین تعریف، شهر کودک شهری است که برای همه مناسب است.

ابتکار شهرهای دوستدار کودک، برنامه های تحت هدایت یونیسف است که شهرها و ۵اجتماعات محلی را در تلاشهایشان برای تبدیل شدن به مکانهای دوستدار کودک حمایت می کند.

این برنامه همچنین شبکه ای است که دولت و دیگر ذی نفعان مانند سازمانهای جامعه مدنی، بخش خصوصی، دانشگاهیان و رسانه ها و مهمتر از همه،کودکان و سازما نهای تحت هدایت کودکان را که می خواهند شهرها و جوامعشان را به مکانهایی مناسب تر برای کودکان تبدیل کنند، گرد هم می آورد. بر اساس چشم انداز CFCهمه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی شان، توانایی های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند."

یونیسف، سه معیار جهانی برای شناسایی شهر دوستدار کودک تعریف کرده است که این سه معیار شامل مواردی مانند فعالیت های شهر مورد نظر بر اساس حقوق کودکان باشد و کوبشناسددکان بتوانند در زمینه های مختلف مشارکت کنند و همچنین با تبعیض علیه کودکان مبارزه کنند. اگر یک دولت محلی بخواهد یونیسف آن را به عنوان "شهر دوستدار کودک" بشناسد، باید رسماً برای همکاری با یونیسف پیمانی بسته شود. به این منظور، تفاهم نامه ای رسمی که در آن رئوس کلی مفاد و معیارها برای مشارکت و همکاری مشخص شده است، تنظیم و امضا خواهد شد.

بر اساس طرح "شهر دوستدار کودک" طرح تاسیس اداره ای تحت این عنوان در سال 1397 زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی شهرداری شهر یزد مطرح شد.در بهمن 1398با تاسیس قطعی این اداره، کمیته کودک و نوجوان شورای اسلامی شهر یزد همکاری خود را با اداره "شهر دوستدار کودک" شروع کرد و با ارائه طرح و برنامه های خود از جمله مناسب سازی در حوزه هاَی مختلف حمل ونقل، خدمات شهری، پارک ها و معابر، ایجاد پارک ها و فضاهای مناسب کوکان، بهداشت و سلامت، مشاوره و آموزش، امنیت و ایمن سازی شهر،گردشگری، حقوق کودک و شهروندان، به شورای اسلامی شهر یزد فعالیت خود را ادامه داد. پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک مورخ سیزدهم خرداد ۱۳۹۹ در وزارت کشور و در چارچوب همکاری­های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران، پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک، دوازده شهر بر اساس ارزیابی عملکرد به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شدند که (به ترتیب الفبا) عبارتند از شهرهای اِوز، بندرعباس، تبریز تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد. مرحله پایلوت رسماً پس از امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری‌ شهرهای پایلوت و وزارت کشور شروع خواهد شد.این نامه در مورخ 5 تیر 1398 به امضای شهرداری یزد رسید و فعالیت رسمی شهر یزد به عنوان پایلوت "شهر دوستدار کودک" آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار