درگفت‌وگو با پانا

خشایار اعتمادی: در موسیقی شاهد کارهای بی‌محتوا، نازل و بدون ساختار هستیم

تهران (پائا) - خشایار اعتمادی می‌گوید مردمی که گرفتار مسائل و مشکلات جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند مسائل فرهنگی دیگر برایشان اهمیت چندانی نخواهد داشت.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
خشایار اعتمادی: در موسیقی شاهد کارهای بی‌محتوا، نازل و بدون ساختار هستیم

خشایار اعتمادی، فعالیت در عرصه موسیقی را از پانزده سالگی شروع کرد. از سال ۷۴ با «از پنهان حافظ» وارد دنیای موسیقی شد و با خواندن ترانه «بارون» با شعری از احمد شاملو به شهرت رسید. خشایار اعتمادی تاکنون اجراهای زیادی داشته و در سه جشنواره شرکت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره پاپ و دو جشنواره بین‌المللی در ایران و جشنواره بین‌المللی موسیقی مسلمانان سارایوو W.O.M.F اشاره کرد.

اعتمادی از هنرمندان سخت گیر در عرصه موسیقی پاپ است که برای آنکه در کارش پیشرفت کند تلاش زیادی به خرج داده است. وی یکی از جمله انگشت شمارترین هنرمندان عرصه موسیقی پاپ است که شعر ترانه‌هایش را خوب درک می‌کند.

خشایار اعتمادی خواننده نخستین آلبوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب در گفت‌وگو با پانا درباره دلایلی که یک اثر هنری ماندگار می‌شود گفت: «به‌نظرم ماندگاری یک اثر علت‌های مختلفی دارد، از محتوای کلام که مصرفی و مناسبتی نباشد گرفته تا روان بودن ساختار موسیقی، بیش از همۀ این‌ها هنجار‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی هم به آن مربوط می‌شود.»
وی ادامه داد: «به موقع و بجا خواندن موسیقی در زمان مناسب، سپس پخش آن طوری‌ که با اتمسفر اجتماعی همگن باشد می‌تواند به ماندگاری آن کمک کند. ماندگاری آثار قدیم به واسطۀ کمتر بودن گرفتاری‌های ذهنی مردم نسبت به اولویت‌ها بوده است. طبیعتاً مردمی که گرفتار مشکلات جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشند مسائل فرهنگی دیگر برایشان اهمیت چندانی نخواهد داشت هر چند که کار‌ها و کالا‌های هنری در فرهنگ‌سازی بسیار مهم هستند ولی در آن مقطع می‌توانند بی‌اثر باشند.»
این خواننده درباره کیفیت آثار موسیقی پاپ عنوان کرد: «به عنوان کسی که همیشه از حامیان جریان موسیقی پاپ بوده‌ام وقتی این روزها مجموعه آثار در عرصه موسیقی پاپ را گوش می‌کنم استنباطم این است که متاسفانه خروجی‌های خوبی در بیان آثاری که منتشر می‌شوند نمی‌شنوم. در طول یک ماه هزاران قطعه از خوانندگان فارسی زبان منتشر می‌شود و اکثریت این آثار محتوا و ساختار موسیقیایی خوبی ندارند.»
وی ادامه داد: «بخشی از وضعیت ضعیف آثار موجود به متقاضی برمی‌گردد که باید از تولید کننده، اثر خوب بخواهد اما چنین تقاضایی وجود ندارد. اعتقادم این است که باید مخاطب در عرصه موسیقی حرفه‌ای فکر و عمل کند، از تولید کننده آثار خوب مطالبه کند و در کنار شکل‌گیری این جریان مثبت، در کارشناسی نسبت به آثاری که عرضه می‌شود دقت بیشتری حاکم شود و تولید کنندگان نیز خود را موظف به عرضه آثار خوب و احترام به مخاطب بدانند.»
وی با بیان اینکه بازار موسیقی بر مبنای عرضه و تقاضاست تصریح کرد: «عدم تقاضا دو دلیل دارد، در بدترین حالت به صورت خود جوش یا هدایت شده سطح کیفی فرهنگی برخورداری مردم را پایین آورده‌اند یا پایین رفته است. یا این که آن قدر مشکلات وجود دارد که مردم ترجیح می‌دهند خودشان را درگیر لگاریتم‌های یک اثر هنری خوب نکنند.»
این خواننده پاپ ادامه داد: «فکر می‌کنم این که امروز شاهد کارهای بی‌محتوا، نازل و بدون ساختار هستیم علتش متقاضی نبودن مردم است. ظرفیت و تعداد جامعه هم بسیار مهم است.»
وی درباره موسیقی‌های پیش از انقلاب گفت: « در آن دوره موسیقی‌های کلاسیک، لاله‌زاری و پاپ شیک وجود داشت که هر کدام در نوع پخش حمایت، هدایت، طبقه‌بندی و کارشناسی می‌شدند. ولی الآن این طور نیست، شما یک کار سخیف را از بالاترین رسانۀ یک مملکت یا در بهترین استیج‌های مملکت می‌شنوید.»
اعتمادی افزود: «در گذشته برای اجرای آثار خوب رسانه‌های خوب، مکان‌های خوب و کمپانی‌های خوب رقابت می‌کردند، البته ظرفیت جمعیت هم بسیار مهم است و وقتی جمعیت کمتر باشد تأثیر این آثار بیشتر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار