مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از دفاعیات «اکبر طبری» در تهران تا بازداشت «قاضی منصوری» در رومانی

تهران (پانا) - افزایش آمار فوتی‌های کرونا، اعلام نحوه فعالیت مهدهای کودک در ایام کرونا، بازداشت غلامرضا منصوری، برگزاری جلسات دادگاه اکبر طبری و واکنش‌ها به قتل‌های ناموسی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از دفاعیات «اکبر طبری» در تهران تا بازداشت «قاضی منصوری» در رومانی

در آخرین هفته از خردادماه ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

افزایش آمار فوتی‌های کرونا

در هفته‌ای که سپری شد تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا افزایش یافت. در مجموع تعداد بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر رسیده است و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید. تا کنون ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

اعلام نحوه فعالیت مهدهای کودک

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، نحوه فعالیت مهدهای کودک از سوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام شد. حبیب‌الله مسعودی‌فرید در تشریح جزئیات پروتکل بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا گفت: در مناطق دارای وضعیت سفید و زرد، مهدها مجاز به پذیرش نصف ظرفیت و در مناطق قرمز مجاز به پذیرش کودکان تا یک سوم ظرفیت خود هستند و رعایت مواردی همچون ضدعفونی کردن کامل تجهیزات، اسباب بازی‌ها و محیط، نبود فضای بازی مشترک مثل تاب و سرسره بخشی از پروتکل‌های مربوط به رعایت موارد بهداشتی در مهدهای کودک است. به گفته وی، ظرفیت مراکز نباید فراتر از میزان تعیین شده برسد.

قاضی منصوری بازداشت شد

در جریان بررسی پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه، غلامرضا منصوری به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد. البته او اکنون در خارج از کشور است. در هفته‌ای که سپری شد سردار شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل ناجا از بازداشت این فرد در کشور رومانی خبر داد. همچنین در هفته‌ای که گذشت جلسات دادگاه اکبر طبری برگزار شد. در جلسه سوم و چهارم از دادگاه، متهم به دفاعیات خود پرداخت.

واکنش به قتل‌های ناموسی

هنوز خبر قتل رومینا اشرفی از سوی پدرش داغ است که دو خبر مشابه از قتل‌های ناموسی در کرمان و آبادان شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است. یکی از قتل‌ها مشابه حادثه قتل رومینا به کشتن ریحانه، دختر بیست و چند ساله کرمانی توسط پدرش برمی‌گردد. خبری که از سوی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز تایید شد. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در واکنش به این اخبار می‌گوید: «بهترین کاری که در حال حاضر برای پیشگیری از این نوع قتل‌ها می‌توانیم انجام دهیم، تسریع در اجرایی شدن لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت است.» البته قتل رومینا، دختر ۱۴ ساله اهل روستای سفیدسنگان از توابع تالش باعث شد رئیس‌جمهوری دستور بررسی خارج از نوبت لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در کمیسیون لوایح را صادر کند.

واکنش‌ها به تصمیم درباره وام ازدواج

پس از اینکه میزان وام ازدواج افزایش یافت، محمدمهدی تندگویان معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش ازدواج‌های دختران در سنین پایین خبر داد و در این زمینه ابراز نگرانی کرد. تندگویان گفت: با افزایش عدد وام در چند سال گذشته حاشیه هایی مثل خرید و فروش وام، رواج آگهی‌های غیر متعارف، اخذ وام با شناسنامه های سفید یا مواردی مثل طلاق صوری و ازدواج مجدد برای گرفتن وام، ایجاد شد که متأسفانه قانونگذار در زمان تدوین قانون بودجه به این موارد توجه نکرد و با توجه به نرخ آماری که از بانک مرکزی دریافت کردیم، متقاضیان زیر ۱۸ سال و به خصوص زیر ۱۵ سال که فقط شامل حال دختران می شود افزایش چشمگیری پیدا کرد و این نگرانی را به آقای رئیس‌جمهور منتقل کردیم که امسال با افزایش مبلغ وام ازدواج در کشور شاهد ازدواج های اجباری باشیم. اخیرا رئیس جمهوری نیز برای اصلاح شرط سنی وام ازدواج تاکید کرد. این موضوع با واکنش سید امیرحسین قاضی‌زاده، نائب رییس مجلس شورای اسلامی مواجه شد. او با بیان اینکه اِعمال تبعیض سنی در پرداخت وام ازدواج خلاف بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه و اصل ۳ و ۱۹ قانون اساسی است، گفت که مجلس اجازه این کار را نخواهد داد. ‏مجلس اجازه نخواهد داد زندگی مردم بازیچه‌ گزارش‌های مجعول و غیر کارشناسی که ریشه تصمیم‌گیری رئیس جمهور شده است بشود.

حذف دفترچه کاغذی بیمه درمانی تامین اجتماعی

موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه تامین اجتماعی مدت‌هاست که در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد. در هفته‌ای که سپری شد، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تکمیل زیرساخت‌های لازم و همکاری بین بخشی برای حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک خبر داد.

وضع بارش‌ها در تابستان امسال

پس از اینکه سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که کشور امسال تابستان گرمی خواهد داشت احد وظیفه، رئیس مرکز ملی پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضع بارش‌ها در کشور در تابستان سال جاری توضیحاتی داد و گفت: طی تابستان امسال دمای هوا در کشور حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود و از آنجا که تابستان به نسبت گرمی در پیش داریم، انتظار می‌رود گرمای هوا تا ماه‌های ابتدایی پاییز ادامه داشته باشد. به گفته وی، بر اساس مدل‌های عددی، سیستم‌های بارشی غربی در فصل پاییز امسال دیرتر به کشور می‌رسند که بارش‌های پاییزه در ایران دیرتر از حد معمول آغاز می‌شوند و شاید حتی تا آبان ماه بارش‌ها کمتر از نرمال باشد.

وقوع زلزله‌های بزرگ در فارس

در هفته.ای که گذشت، پس از اینکه زلزله‌ای 5.7 ریشتری حوالی «بیرم» در استان فارس را لرزاند، 40 پس لرزه که حدود 11 پس‌لرزه آن بالای 4 ریشتر بوده، فوج زلزله‌های این منطقه را تداوم بخشیده است که موجب نگرانی بسیاری از مردم این منطقه شده که آیا قرار است زلزله بزرگتری رخ دهد یا خیر. علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره رخداد زلزله‌های اخیر در منطقه بیرم در استان فارس گفت: منطقه بیرم دارای گسل‌های ممتدی است که در امتداد چین خوردگی‌های زاگرس قرار دارند بنابراین این منطقه از نظر وضع تکتونیکی(حرکت تکه‌های پوسته زمین) در زون زاگرس قرار دارد و بر اساس نقشه‌های موجود تنها گسلی است که در محدوده رومرکز زلزله در حاشیه‌های آن گسل شناخته شده لار وجود دارد. در منطقه گسل‌های نهانی وجود دارد که در محورهای تاقدیس‌هایی است که در برخی از آنها مخازن گازی نیز وجود دارد به طوری که در مجاورت روستای (خلیلی) نیز محدوده‌ای برای استخراج گاز وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار