مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از برگزاری دادگاه «اکبر طبری» تا آخرین دفاعیات «روح‌الله زم»

تهران (پانا) - افزایش مبتلایان به کرونا در کشور، آخرین دفاع «روح‌الله زم»، آغاز برگزاری جلسات دادگاه «اکبر طبری»، دستگیری سلطان قاچاق سوخت، ماجرای طرح «ازدواج اجباری»، بازداشت مادر کودک‌آزار مشهدی و بازداشت 6 نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری دادگاه «اکبر طبری» تا آخرین دفاعیات «روح‌الله زم»

در سومین هفته از خردادماه ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

تاکنون ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید و تا کنون ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

افزایش مراجعات و بستری‌های کرونایی در تهران

بنا به گفته مسئولان حوزه سلامت، هنوز در موج اول شیوع ویروس کرونا قرار داریم و پیک اول کرونا همچنان ادامه دارد. البته طبق اعلام علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در شهر تهران مراجعات و بستری‌های کرونایی در تهران افزایش یافته است. بنا به گفته او،در تهران میزان مراجعان درمانی ما رو به افزایش است و میزان مراجعان سرپایی در حوزه درمان ۷.۹ درصد افزایش داشته است. زالی همچنین گفت که ۶۰ درصد افراد بستری‌شده سابقه مسافرت به استان‌ها را داشته‌اند که نشان می‌دهد بخشی از موج جدیدی که در تهران به وقوع پیوسته، به دنبال سفر‌هایی بوده که اتفاق افتاده است. همچنین محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به کاهش حدود ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف هشدار داد و از تعطیلی بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، خبر داد. این در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت، استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و ۶ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

آخرین دفاع «روح‌الله زم»

مهرماه سال گذشته بود که «روح‌الله زم» ادمین کانال تلگرامی «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. او متولد پنجم مرداد ماه سال 57 است و در ری متولد شده و متأهل و دارای دو فرزند است. در پرونده «روح‌الله زم» 6 جلسه دادگاه برگزار شد. آخرین جلسه دادگاه او در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. در این جلسه روح‌الله زم آخرین دفاعیات خود را انجام داد. بر اساس اعلام قاضی صلواتی حکم دادگاه در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

برگزاری دادگاه «اکبر طبری»

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است. در هفته‌ای که گذشت دو جلسه دادگاه برای او و دیگر متهمان این پرونده برگزار شد. در جلسه نخست، کیفرخواست اکبر طبری و دیگر متهمان از سوی نماینده دادستان قرائت شد. قهرمانی، نماینده دادستان در نخستین جلسه دادگاه تصریح کرد: در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. او تاکید کرد: دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است. در دومین جلسه از دادگاه، اکبر طبری به عنوان متهم دفاعیات خود را مطرح کرد.

دستور برای بازگرداندن مفسدان متواری

پس از اینکه برگزاری جلسات دادگاه اکبر طبری معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت آغاز شد و در اولین جلسه دادگاه اسامی چند تن از مفسدان متواری مطرح شد؛ ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به کسانی که نام آن‌ها به عنوان متهم در پرونده‎‌های فساد اقتصادی مطرح است، اما از کشور خارج شده‎اند هشدار داد که احساس نکنند می‌‎توانند از چنگ عدالت فرار کنند و تسلیم شدن در برابر قانون و عدالت را هم به نفع خودشان و هم برای جامعه مفید دانست. رئیس قوه قضاییه همچنین دستور داد تا اقدامات لازم برای بازگرداندن مفسدان متواری به کشور انجام شود. به دنبال دستور رئیس قوه قضاییه برای بازگرداندن مفسدان متواری، سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از تلاش برای استرداد متهمان فراری پرونده‌های اقتصادی با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: «استرداد متهمان بین المللی بر اساس اعلام قوه قضائیه نسبت به اتهام وارده انجام که پس از ارسال به سازمان بین المللی پلیس جنایی (اینترپل)، برای فرد حکم جلب بین المللی صادر می‌شود. روند استرداد نیز ضمن هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط و مبادله مدارک مورد نیاز به مبادی دیپلماسی، مراجع قضائی کشور متبوع انجام که با هماهنگی های اینترپل کشورها، متهم تحت تعقیب به کشور درخواست کننده مسترد می‌شود.»

«علی دیواندری» به زندان معرفی شد

علی دیواندری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رئیس اسبق بانک‌های ملت و پارسیان بود. دیواندری به اتهام قاچاق ارز و نیز دیگر جرائم مالی شهریور ماه ۱۳۹۸ بازداشت و دادگاه رسیدگی به اتهامات او و دیگر شرکایش آغاز شد. دیواندری متهم ردیف پانزدهم پرونده اکبر طبری است. او در این پرونده متهم به اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی است. در هفته‌ای که سپری شد، در اجرای حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی، محکوم علیهم علی دیواندری فرزند علی، بهروز مختاری فرزند غلامعلی، مهدی فلاحتیان فرزند اصغر، حسین ابوالحسنی فرزند علی اکبر، اسماعیل احدی فرزند صفی الله به زندان معرفی شدند.

دستگیری سلطان قاچاق سوخت

قاچاق سوخت یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در کشور وجود داشته و پس از گرانی نرخ بنزین در آبان ماه سال 98، کارشناسان امیدوار بودند که این افزایش قیمت به کاهش میزان قاچاق سوخت منجر شود اما در ماه‌ها و روزهای گذشته، خبرهای زیادی از قاچاق حجم قابل توجهی از سوخت منتشر می‌شود؛ البته برخورد با قاچاقچیان سوخت یکی از اولویت‌های پلیس است و در هفته‌ای که سپری شد نیز سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از کشف بزرگترین محموله سوخت قاچاق در سال جاری خبر داد و گفت سلطان قاچاق سوخت در کشور دستگیر شد. او گفت: در رصدهایی که داشتیم به یک شرکت خانوادگی رسیدیم که فقط در 6 ماه دوم سال گذشته 100 میلیون لیتر سوخت قاچاق کرده بودند و 6 عضو اصلی این باند خانوادگی دستگیر شدند و در جریان پیگیری این پرونده 15 عضو دیگر شناسایی و دستگیر شدند.

بازداشت 6 نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

در هفته‌ای که سپری شد، بیست و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. ورود سازمان بازرسی کل کشور به اظهارات میرسلیم مبنی بر دریافت رشوه از سوی یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق، توضیح درباره آزادی مایکل وایت، اعدام یک جاسوس در پرونده ترور شهید سلیمانی، بازداشت 6 نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، اشد مجازات برای پدر رومینا اشرفی، برگزاری 40 جلسه دادگاه برای «عیسی شریفی» و صدور حکم او در آینده نزدیک و سرنوشت قالیباف در پرونده «عیسی شریفی» از مهم‌ترین موضوعاتی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

بازداشت مادر کودک آزار مشهدی

پخش کلیپ یک مادر کودک‌آزار در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را در پی داشت. با توجه به حجم زیاد پیام‌های مردمی رسیدگی به این پرونده در دستور کار همکاران بنده در پلیس فتا خراسان‌رضوی قرار گرفت. جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان‌رضوی گفت: با دستور قضائی و با ادعای پدر کودک مبنی بر اینکه آزار «بنیامین» در زمانی که وی در منزل نبوده صورت می گرفته، حکم بازداشت «مهلا» مادر کودک آزار صادر شد و وی روانه زندان شد. در راستای آسیب‌شناسی این موضوع حمیده موسوی‌زاده، جامعه‌شناس با بیان اینکه سبک کودک‌آزاری به دلیل پیشرفت فناوری تغییر کرده و مدرن شده است، گفت: «طبق پیمان‌نامه حقوق کودک، کودکان از کرامت و حریم خصوصی برخوردارند و تمامی جرائمی که در فضای مجازی علیه افراد زیر ۱۸ سال رخ می‌دهد، قابل پیگیری است.» او همچنین تاکید کرد که کودکانی که عکس‌ها یا فیلم‌هایشان در فضای مجازی منتشر می‌شود یا با انتشار این عکس‌ها به شهرت می‌رسند، اغلب در شرایطی قرار می‌گیرند که کودک دچار اختلالات شخصیتی می‌شود و در ارتباط گیری با همسالان خود دچار مشکل می‌شوند.

آغاز عملیات تبدیل پادگاه 06 به بوستان ارتش

پروژه تعیین تکلیف پادگان 06 سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج های سربه فلک کشیده زیادی در این 50 هکتار ساخته شود؛ اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد؛ وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه های خود می پرداخت اعلام کرد می خواهد درهای پادگان 06 را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند و حالا آیین آغاز عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز از تلاش برای حفظ فضای سبز و درختان پادگان 06 خبر داد و گفت که در کمیسیون ماده 7 و کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بر روی نقشه‌ها و بارگذاری‌های این عرصه، نظارت می‌شود تا کمترین آسیب به عرصه پادگان وارد شود.

ماجرای طرح «ازدواج اجباری»

موضوع ازدواج اجباری در هفته‌ای که گذشت واکنش‌های زیادی در جامعه داشت. موضوعی که در قالب انتشار یادداشتی از سوی سردبیر یکی از نشریات صورت گرفته بود و در آن عنوان شده بود اگر جوانان تا 28 سالگی ازدواج نکنند، باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این موضوع سریعا از سوی نمایندگان مجلس تکذیب شد. ولی اسماعیلی یکی از نمایندگان مردم در مجلس یازدهم ضمن رد موضوع بررسی طرح ازدواج اجباری در مجلس، تصریح کرد که مجلس یازدهم به مسائل اساسی خواهد پرداخت و اسیر حاشیه‌سازی‌ها نخواهد شد.

آتش به جان جنگل‌های زاگرس

بر اساس آمار مرکز آمار و سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، 8/8 درصد از مساحت کشور را جنگل ها تشکیل می‌دهند که حجم مجموع جنگل‌های کشور، 600 میلیون متر مکعب با ارزش اقتصادی بیش از 300 هزار میلیارد ریال است. بر اساس همین آمار، سرانه جنگل در کشور 17/0 هکتار است در حالی که سرانه جهانی جنگل 62/0 هکتار است و همین سرانه، ضرورت توجه به حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌های کشور را نشان می‌دهد اما چند سالی است که جنگل‌های ایران در فصول تابستان و پاییز درگیر آتش هستند و بنا به گفته هادی کیادلیری، رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران الگوی آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور تغییر کرده و زوال جنگل‌های کشور سال‌هاست آغاز شده و باید منتظر آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها بود. به گفته او، در جنگل‌های زاگرس 1.3 درجه دمای هوا افزایش یافته و 70 میلی‌متر کاهش بارندگی صورت گرفته است. کیادلیری همچنین تاکید کرد: «آتش‌سوزی جنگل‌های کشور به راحتی و با روش فعلی مهار نمی‌شود چون در ایام تابستان هر لحظه امکان آتش‌سوزی وجود دارد و هرچه به سمت پاییز می‌رویم خطر آتش‌سوزی بیشتر است. عمده این آتش‌سوزی‌ها به دست انسان است و طبیعی نیست.» رضا افلاطونی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز اعلام کرد: «با مکاتبات انجام شده با دادستان کل کشور مقرر شده است افرادی که به طور عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند، به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند.» همچنین بنا به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری طی ۷۴ روز نخست سال جاری ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در سطح کشور حادث شده است و بیشترین فراوانی آتش سوزی مربوط به مراتع و محیط‌های جنگلی واقع در استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار