موردی از تب کریمه کنگو در آذربایجان‌غربی مشاهده نشده است

ارومیه (پانا) - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به فصل گرما و فعال شدن کنه‌ها درباره احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت تاکنون موردی در این زمینه در استان مشاهده و یا گزارش نشده ‌است.

کد مطلب: ۱۰۸۸۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
موردی از تب کریمه کنگو در آذربایجان‌غربی مشاهده نشده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، سیدغلامرضا ملکی افزود: اکیپ‌های رصد و پایش در مناطق مختلف آذربایجان غربی فعال بوده و نسبت به احتمال شیوع این بیماری اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بیماری CCHF یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد است که به وسیله کنه به انسان منتقل می‌شود و به‌جز تبِ مختصر و گذرا هیچ علایمی در دامها ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: ویروس این بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که در این مواقع انجام کارهایی چون شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

ملکی اضافه کرد: گزش کنه، له‌کردن آن با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده نیز از راه‌های انتقال بیماری است.

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند که از راه‌های کنترل و پیشگیری آن می‌توان اقدام به سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی افزود: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد است.

ملکی بیان کرد: کشتار غیرمجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال این بیماری است که در این رابطه پیشنهاد می‌شود شهروندان تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام کنند.

تب کریمه کنگو سالانه جان ده‌ها تن را در کشور می‌گیرد، عامل این بیماری نوعی کنه است که از بدن دام ها به عنوان میزبان استفاده می‌کند؛ این بیماری چون اولین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه در شبه‌جزیره‌ اوکراین مشاهده شد، این نام را به‌خود گرفت.

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۹ میلیون واحد دامی است و اغلب دامداری‌های آن سنتی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار