الیکا عبدالرزاقی: مردم یا سریال «سرباز» را خیلی دوست دارند یا بیش از حد از آن متنفرند

تهران (پانا) - الیکا عبدالرزاقی می‌گوید مردم همیشه از تکراری بودن نقش‌هایی که او بازی می‌کند انتقاد می‌کنند اما حالا که نقشی جدی و متفاوت بازی کرده است اصلا حرفی درباره آن نمی‌زنند.

کد مطلب: ۱۰۸۸۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
الیکا عبدالرزاقی: مردم یا سریال «سرباز» را خیلی دوست دارند یا بیش از حد از آن متنفرند

الیکا عبدالرزاقی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش خود در سریال «سرباز» گفت: «کاراکتری که در این سریال بازی می‌کنم زن محکم و مستقلی است اما با این حال اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود جا بزند. جذابیت این نقش برای خودم این بود که بیشتر به جای کلام در داخل ذهن افراد کنکاش می‌کنیم، فرضا اگر با «یحیی» که در این سریال نقش همسرم را بازی می‌کند دعوا کنم ابتدا چیزی که در ذهنم می‌گذرد را نشان می‌دهیم.»

جای سریال‌های پر نریشن در تلویزیون خالی بود

وی ادامه داد: «شاید در بعضی قسمت‌های سریال «سرباز» مردم از وجود نریشن‌ها خسته شوند و از خودشان بپرسند دلیل زیاد بودن آن‌ها چیست اما به نظر من وجود چنین سریال‌هایی در تلویزیون خالی بود.»
این بازیگر با اشاره به شناختی که کارگردان سریال «سرباز» از اجتماع و آدم‌ها دارد گفت: «نکته‌ای که درباره هادی مقدم‌دوست برایم جالب بود شناخت او از آدم‌ها است، او مرد است اما می‌تواند زنانه فکر کند گاهی حتی من که زنم کم می‌آوردم. سکانسی داشتیم که در آن ابراز احساسات به صورت نریشن انجام می‌شد، یحیی رد می‌شود و من باید در ذهنم به او ابراز علاقه می‌کردم، قبل از فیلمبرداری به این سکانس اعتراض کردم اما کارگردان این سریال به من گفت که شما از زاویه دید خودتان به موضوع نگاه می‌کنید. شاید شما مشکلی با گفتن دوستت دارم ندارید اما شاید بعضی‌ها نتوانند حسشان را به زبان بیاورند.»

در ساخت سریال‌هایمان دچار کلیشه شده‌ایم

وی افزود: «در سریال‌سازی دچار کلیشه‌ها شده‌ایم، در تمام سریال‌ها به یک صورت ابراز علاقه می‌کنیم و گاهی متفاوت بودن «سرباز» حتی با بازیگران این سریال نیز در تضاد هست و کامان را سخت می‌کند.»
عبدالرزاقی در ادامه با اشاره به نریشن‌های سریال «سرباز» توضیح داد: «از ابتدا قرار بود نریشن‌های زیادی در سریال داشته باشیم، پلان‌های طولانی درحال قدم زدن یا فکر کردن فیلمبرداری کردیم که روی آن متن نریشینی که آقای مقدم‌دوست می‌گفت را گفته می‌شد. تنها چیزی که از ابتدا در جریان نبودم در فیلمنامه هم نوشته نشده بود و تنها آقای مقدم‌دوست در جریان بود حضور یک راوی در این سریال بود. البته درباره این موضوع فقط به من توضیح داده شده بود که جز صدای من و آرش مجیدی صدای دیگری نیز خواهد بود که بعضی از قسمت‌ها را توضیح خواهد داد.»


در ابتدا با راوی سریال «سرباز» موافق نبودم

این بازیگر درباره راوی این سریال تصریح کرد: «اوایل کار که خیلی با ماجرا آشنا نبودم با بخش راوی ارتباط برقرار نکردم اما بعد از مدتی از آن صدا خوشم آمد. حضور راوی در سریال سلیقه‌ای است و اگر مخاطب حضور او را نپذیرد حق دارد زیرا به دیدن آن در سریال‌های ایرانی عادت ندارد. تماشاچی عادت دارد قصه ببیند، داستان را دنبال کند و با چالش‌های موقعیتی روبه‌رو شود اما در سریال «سرباز» چالش‌های ذهنی را می‌بیند.»
عبدالرزاقی ادامه داد: سریال «سرباز» سلیقه‌ای است و تماشاچیان آن به دو دسته تقسیم می‌شوند، یا آن را خیلی دوست دارند یا به شدت از آن بدشان می‌آید.
وی خاطر نشان کرد: «فرضا کسی هست که به سریال اکشن علاقه دارد و دوست دارد در طی فیلم دائما با چالش روبه‌رو شود و سریال ریتم تندی داشته باشد اما برای کسی مثل من سینمای اکشن هیچ جذابیتی برایم ندارد و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنم خب طبیعتا کمتر به سراغ آن می‌روم اما سریالی که از تلویزیون پخش می‌شود برای مخاطب عام تهیه می‌‍شود و سعی می‌کنیم همه جوانب را رعایت کنیم تا همه را درگیر آن کنیم.»

مردم در ماه رمضان منتظر سریال‌های کمدی هستند

این بازیگر با اشاره به کلیشه‌هایی که در سریال‌های مناسبتی درگیرشان می‌شویم گفت: «در اوایل ماه رمضان مخاطبان خیلی احساس خوبی به سریال «سرباز» نداشتند، زمانی که می‌گوییم سریال‌های ماه رمضان خواسته یا ناخواسته دچار کلیشه می‌شویم و همه ناخودآگاه منتظر یک سریال کمدی هستند. شاید چهره من هم در این امر بی‌تقصیر نبوده است زیرا بیشتر در سریال‌های کمدی دیده‌ شده‌ام بنابراین تماشاچی با دید دیگری به پای این سریال می‌نشیند و با چیز دیگری روبه‌رو می‌شود که با افکارش بسیار متفاوت است و او درجا نسبت به این سریال مقاومت نشان می‌دهد که البته من از کسی بابت این موضوع خرده نمی‌‌گیرم.»
وی ادامه داد: «جایی گفته بودم ماه رمضان به ما در دیده شدن سریال «سرباز» کمک کرد زیرا در این ماه مردم به تلویزیون باز می‌گردند و سریال می‌بینند. هفته اول ماه رمضان همیشه سریال‌های تلویزیونی مخاطب کمی دارند اما مردم خودشان به‌صورت دهان به دهان تبلیغ می‌کنند و رفته رفته هر سریال بیننده پیدا می‌کند اما بعضی‌ها از حرف‌های من اشتباه برداشت کرده و فکر می‌کردند من گفته‌ام اگر «سرباز» یا هر سریال دیگری دیده می‌شود حتما سریال خوبی است.»

سریال «سرباز» در آینده برای باقی فیلمسازان مرجع خواهد بود

بازیگر سریال «سرباز» در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه این سریال می‌تواند برای باقی فیلمسازان در آینده مانند مرجع باشد عنوان کرد: «اینکه می‌گویند 24 درصد از مخاطبان سریال «سرباز» را دوست داشتند خبر بسیار خوبی برای من است و همین برایم کافی است. آدم‌هایی مانند حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست می‌توانستند موضوعی یک خطی در ژانر کمدی انتخاب کنند و سریالشان نیز تماشاچی بالایی داشته باشد اما آن‌ها ریسک کردند و با فضای متفاوتی وارد شدند تا یک مرجع تحویل دهند، زمانی که کاری را برای اولین بار انجام می‌دهید بازخوردهای متفاوتی می‌گیرید این سبک با تغییراتی که برایش پیش خواهد آمد حتما بهتر خواهد شد و زمانی خواهد رسید که از «سرباز» به عنوان اولین نمونه از ساخت چنین سریال‌هایی یاد می‌شود.»

به‌صورت ذاتی از خنداندن مردم لذت می‌برم

این بازیگر با اشاره به بازی در سریال‌های کمدی گفت: «به‌صورت ذاتی از خنداندن مردم لذت می‌بردم به واسطه شانسی که داشتم سریال‌های کمدی بازی کردم و در اکثر سریال‌هایی که آقای مدیری ساخته است حضور داشته‌ام، درواقع به صورت ناخودآگاه در این مسیر افتادهم اما همیشه از آن لذت بردم. اگر همان موقع نیز کار جدی به من پیشنهاد می‌شد باز هم آن را قبول می‌کردم.»


مهار خنده‌هایم زمان فیلمبرداری کار بسیار سختی بود
وی ادامه داد: «هنگام فیلمبرداری هر گاه فضا تلخ و سنگین می‌شد کمی بازی برایم سخت بود زیرا حتی در زندگی شخصی خودم نیز آدم ساکتی نیستم بلکه همیشه خندان و درحال حرکتم، مهار حجم خنده‌ها و تیزی نگاهم کار سختی بود اما فکر می‌کنم که نتیجه تلاشم بد نشده است. زمانی که باید رئال بازی می‌کردیم و تمام تلاشم را به کار می‌گرفتم تا جدی باشم باز هم آقای مقدم‌دوست می‌گفت فقط یازده درصد از این چیزی که اجرا کردی را نشان بده یعنی باز هم می‌خواست که آرام باشم.»

مردم حتی نحوه بازی بازیگران را نیز سوال می‌برند

بازیگر سریال «قهوه‌تلخ» با اشاره به اینکه مردم از نحوه بازی او حرف نمی‌زنند و فقط داستان سریال «سرباز» را نقد می‌کنند تصریح کرد: «درد دلی دارم که باید حتما بگویم، تماشاچیان ما بسیار باهوشند و اصولا مردم ما خیلی خوب بازی بد را تشخیص می‌دهند از مردم گلایه دارم زیرا ریتم کند کار برای برخی از مخاطبان جذاب نبود اما آن‌ها همه‌چیز را با هم قضاوت کردند و حتی بازی بازیگران را نیز زیر سوال بردند.»
وی ادامه داد: «در این مدت اهالی این حرفه به من لطف داشتند و از نقشم تعریف کردند اما همین مردمی که همیشه از نقش‌های من اعتراض دارند و می‌گویند تکراری است این بار نیز که نقش متفاوت بازی کردم اصلا درباره آن حرفی نزدند و در فضای مجازی دائما در حال کوبیدن شخصیت "یلدا" و داستان هستند. گاهی مردم از بالا به ما نگاه می‌کنند برای همین حس می‌کنم یک سری چیزها را از قلم می‌اندازند. درباره خودم حرف بزنید، بگویید که من چطور بازی کردم.»

«گفت و گو از نرگس ذکایی»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار