رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: شرایط تحریم باعث کمبود برخی داروهای وارداتی شده است

زاهدان(پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد متاسفانه شرایط تحریم باعث شده تا تامین برخی اقلام داروئی وارداتی که عموما از نام های تجاری (برندهای) خاص هستند به سختی و با حداقل میزان ممکن صورت پذیرد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: شرایط تحریم باعث کمبود برخی داروهای وارداتی شده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سید محمد هاشمی شهری اظهار کرد: اگرچه ادعا می شود دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، اما عدم امکان جابجائی پول و تحریم های بانکی عملا این اقلام ضروری را نیز مشمول و متاثر از تحریم ها کرده است.
او ادامه داد: متولیان این حوزه به جای تحمیل مشکلات ناشی از این کمبودهای مقطعی به مردم، آستین همت را بالا زده اند و خوشبختانه در حال حاضر در بسیاری از این اقلام نمونه های داخلی قابل قبول تولید و جهت تامین نیاز بیماران عزیز به بازار عرضه شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به کمبود نوع خاصی از داروی انسولین که به شکل قلم های قابل حمل توسط چند شرکت خارجی تولید و عرضه می شد عنوان کرد: در حال حاضر انواع مختلف انسولین رگولار انسانی که از طریق تکنیک های DNA نوترکیب تهیه می شود به عنوان انسولین های با اثر کوتاه مدت، و انسولین NPH انسانی که به روش نوترکیب تولید می شود به عنوان انسولین با مدت اثر متوسط به میزان کافی و با قیمت مناسب در دسترس است.
او با بیان این واقعیت که استفاده از قلم های انسولین باعث راحتی در نگهداری، حمل و نقل و حتی تزریق انسولین برای بیماران دیابتی می شود، افزود: خوشبختانه تا رفع تحریم ها و یا تا زمانی که شرکت های داخلی اقدام به تولید انسولین قلمی در داخل کشور کنند، ویال های انسولین ایرانی در بازار موجود است که از لحاظ تاثیر درمانی هم تفاوت چندانی با انسولین های قلمی ندارد.
به گفته هاشمی شهری بر اساس اطلاعات موجود در کلینیک های دیابت، هم اکنون 11 هزار و 887 بیمار تحت درمان دیابت در منطقه تحت پوشش این دانشگاه سکونت دارند.
هاشمی در خصوص کمبود داروی سل سپت هم گفت: این نام یکی از نام های تجاری داروی مایکوفنولات موفتیل است که بعد از انجام اعمال جراحی پیوند و از جمله پیوند کلیه برای پیشگیری از رد پیوند عضو جدید، استفاده می شود.
او ادامه داد: «مایفورتیک» نمونه دیگری از همان داروست و خوشبختانه اثربخشی این دارو تفاوتی ندارد.
به گفته هاشمی شهری از ابتدای امسال تاکنون 10610 دوز از داروی سل سپت و 39630 دوز از داروی «مایفورتیک» در داروخانه ویژه این دانشگاه توزیع شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تشریح سیاست های کلّی نظام سلامت در حوزه دارو بیان کرد: هدف اصلی دانشگاه های علوم پزشکی، تسریع و تسهیل دسترسی بیماران به دارو است و تاکیدی بر روی تامین نام تجاری و برند خاصی وجود ندارد.
او با بیان اینکه سیاست اصولی نظام سلامت تامین پایدار همه نیازهای داروئی بیماران در همه زمان ها و در همه نقاط کشور است گفت: چه تحریم باشد و چه تحریم نباشد، ما باید از تولیدات داخلی خود حمایت کنیم تا بتوانیم بدون اتکاء و وابستگی به دیگران پاسخگوی نیازهایمان باشیم.
هاشمی تصریح کرد: هیچ توجیه منطقی برای اختصاص ارز ملّی برای تامین داروهای خارجی که مشابه مناسب داخلی دارند وجود ندارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این خصوص گفت: واردات و تامین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و نوسانات بازار ارز، در برخی مواقع در کلّ کشور با مشکل مواجه می شود و کمبود مقطعی رخ می دهد.
به گفته فرزانه فرجیان، این یک مشکل کشوری است، اما خوشبختانه تاکنون مشکل طولانی مدت در تامین اقلام دارویی نداشته ایم.
او با بیان اینکه در بسیاری از موارد، مردم نیز نسبت به شکل ظاهری، رنگ دارو و شرکت تولید‌کننده آن حساس هستند و ترجیح می‌دهند از دارویی مشخص استفاده کنند اضافه کرد: در مواردی که داروی تجویز شده خارج از فهرست دارویی کشور باشد، داروساز طبق قانون می‌تواند با مشورت پزشک، داروی مشابه را جایگزین داروی اصلی نسخه شده کرده و تحویل بیمار دهد.
دکتر میری علی آباد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این باره بیان کرد: گاهی پیش می آید که پزشک بر تجویز برندهای خاص دارویی اصرار می کند، در حالی که همان دارو با همان ترکیب و فرمول ولی با نام تجاری دیگری در بازار دارویی وجود دارد.
به گفته او تاکید بر تهیه نام های تجاری (برندهای) خاص داروئی سبب بروز نگرانی و اضطراب در بیمار شده و به تصور غیرواقعی کمبود دارویی دامن می زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار