زاگرس در شعله‌های غفلت و نداری سوخت

تهران (پانا) - شعله‌های آتش در استان بوشهر شاید از روز ۲۴ اردیبهشت و از محوطه عمارت تاریخی شیرینه در دل کوه بیرمی شروع شد... باغ‌ اطراف عمارت طعمه حریقی شد که چند صد نهال این منطقه را سوزاند و خاکستر کرد!

کد مطلب: ۱۰۷۷۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
زاگرس در شعله‌های غفلت و نداری سوخت

به‌گزارش ایسنا، جامعه محلی گمان می‌کردند این حادثه عمدی بوده و هنوز هم ابهامات آن برطرف نشده است... معمای این حادثه زمانی پیچیده‌تر می‌شود که می‌دانیم یک معدن سنگ در دره تنگ شیرینه و جوار کوه بیرمی وجود دارد که توانسته مجوز قانونی برای فعالیت خود اخذ کند. اما اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست با فعالیت آن مخالف هستند. حالا و پس از اعتراض اهالی به فعالیت این معدن چنین حادثه ای رخ داده که اهالی منطقه بر این باورند معدن‌کاران عامل آتش سوزی کوه بیرمی بوده اند و برعکس، معدن کاران اهالی را مقصر می دانند!

تنگه شیرینه بخشی از کوه بیرمی و یکی از مهمترین آبخوان‌های استان بوشهر به شمار می رود که تامین کننده بخش بزرگی از آب شرب شهرستان دشتی و همچنین آبشخور حیات وحش بیرمی است. بنا بر اظهارات مردم محلی و فعالان محیط زیست منطقه، فعالیت معدن مرمریت، تخریب آبخوان را رقم خواهد زد. فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ۲۸ اردیبهشت ماه درباره این حادثه گفت: "علت آتش سوزی رخ داده در مراتع شیرینه در حال بررسی است و ارتباطی با معدن ندارد. امکان دارد عامل آن خطای انسانی و یا بی احتیاطی گردشگران باشد."

همچنین غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به آتش سوزی روزهای گذشته در مراتع مجاور عمارت شیرینه دشتی اظهار کرد: محدوده ای که دچار آتش‌سوزی شده جزو مستثنیات میراث فرهنگی بوده و در گزارشی که از شهرستان دریافت کرده‌ایم در عرصه حدود یک هکتار اتفاق افتاده است.

با آغاز فصل گرما و تابستان وقوع آتش‌سوزی در طبیعت افزایش می یابد. امسال نیز در پایان فصل بهار و نزدیکی تابستان آتش‌های جنگلی و مرتعی استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد را درنوردید تا مناطق زاگرس نشین از لهیب آتش خاکستر شوند...

۱۰۰ هکتار از مراتع دهرود قربانی عامل انسانی

عصر جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ نیز آتشی به جان عرصه‌های مرتعی مناطق کوهستانی منطقه دهرود واقع در شهرستان دشتستان افتاد که صد هکتار از این مراتع را در بر گرفت. به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر قطعاً این اتفاق ناشی از عامل انسانی بوده ولی هنوز به طور دقیق جزئیات آن مشخص نشده است.

غلامرضا منتظری با اشاره به اینکه این حادثه بزرگ ترین آتش سوزی امسال بوده است، گفت: چنین آتش سوزی بزرگی را سال گذشته نیز در کوه سیاه دشتی داشتیم. عرصه آتش سوزی حدود ۱۰۰ هکتار برآورد شده و در ارتفاعات منطقه دهرود دشتستان رخ داده که شامل پوشش بوته ای و علوفه‌ای می‌شود. متاسفانه در سال جاری آتش‌سوزی‌های زیادی رخ داده و به دلیل اینکه سال پربارشی داشته و پوشش گیاهی بسیار خوبی ایجاد شده، در صورت رخداد آتش‌سوزی، خصوصا در ارتفاعات به دلیل دشواری انتقال امکانات مهار آتش بسیار سخت است.

وی یادآور شد: متاسفانه عوامل انسانی در حوادث اخیر نقش عمده ای دارد، حضور شکارچیان و یا افرادی که در طی گشت و گذار در طبیعت دست به روشن کردن آتش زده و سپس آن را رها می‌کنند. برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز در کنار معابر و مسیر راه‌های ارتباطی اتفاق داده که با یک ته سیگار آغاز شده و خاموش کردن آن بسیار مشکل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۷ مورد آتش سوزی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۲ مورد از آن زیر ۱۰ هکتار بوده و خیلی موارد نیز زیر ۲ یا ۳ هکتار بوده، تعداد آتش‌سوزی‌ها متاسفانه بسیار زیاد است که چرایی آن نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

آتش دهرود ۵ روز به درازا کشید

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و آتش دهرود به شدت گسترش یافت و ۵ روز به درازا کشید. در طول این مدت آتش چندین بار مهار شده اما مجددا به دلیل وزش باد و گرمای هوا شعله کشید. مدیرکل منابع طبیعی بوشهر سه عامل وزش باد، ارتفاع و شیب تند منطقه را از عوامل شعله ور شدن مجدد آتش پس از اطفاء حریق و وقوع آتش سوزی در منطقه دانست.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر عنوان کرد: "دسترسی به ارتفاعات دشتستان به دلیل صعب العبور بودن خیلی سخت است، ما نیروی انسانی زیادی برای خاموش کردن آتش اختیار داشتیم اما تنها در صورتی که بالگرد ابپاش داشته باشیم شاید کمکی میکرد که این موضوع را هم از روز اول پیگیر بودیم." در بحبوحه این آتش سوزی‌ها و تلاش نیوروهای مردمی، امید رسیدن بالگرد آبپاش که هر بار ناامید میشد کام منطقه را تلخ می‌کرد. فعالان زیست محیط و مردم نگران پوشش گیاهی و جانوری و نابودی زیستگاه ها بودند و بالگردهایی که هر بار نمی رسیدند.

کمبود تجهیزات آتش را ماندگار کرد

جنگل‌ها و مراتع کوه «بوشکان» در بوشهر با وقوع صاعقه درگیر آتش شده بودند و به دلیل اینکه این اتفاق در مناطق صعب‌العبور رخ داده بود عملیات اطفاء دشوارتر از همیشه شده بود. هر چند بنا بر اعلام سازمان جنگل‌ها اطفای حریق در این منطقه نیازمند بالگرد بوده است اما نبود بالگردها و تجهیزات هوایی اطفای حریق سبب شد مردم محلی پا پیش گذارند و در کنار نیروهای اطفای حریق با کمترین امکانات سعی در کنترل آتش کنند.

البته روز جمعه 9 خردادماه یک بالگرد برای اطفای حریق به بوشهر اعزام شد که به دلیل نقص فنی از ادامه کار بازماند. محمد دهقان از نیروهای محلی اطفاء در آتش‌سوزی‌های اخیر در این‌باره گفت: اگر تجهیزات و یا تعداد افراد و نیروها بیشتر بود آتش‌ در روز اول یا دوم خاموش می‌شد. در برخی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به بالگرد است و در برخی دیگر از مناطق هم نیاز به خودرو یا موتورسیکلت‌های مخصوص؛ اما این امکانات فراهم نبود و مردم با هر چه در دسترس داشتند به میدان مقابله با آتش می‌آمدند.

نیاز به بالگرد مخصوص برای اطفاء حریق

دهقانی مدیرکل بحران استانداری بوشهر در خصوص کمبود تجهیزات و مشکلات در اطفاء حریق گفت: دسترسی به ارتفاعات دشتستان به دلیل صعب العبور بودن خیلی سخت است، ما نیروی انسانی زیادی در اختیار داشتیم اما تنها در یک صورت که بالگرد داشته باشیم و آب بپاشد که خنک‌سازی کامل انجام شود شاید کمکی میکرد که این موضوع را هم از روز اول پیگیر بودیم اما با توجه به اطفاء آتش در چند مرحله، هزینه‌های بالای اعزام بالگرد و کمبودها، و مسائل و مشکلات دیگر میسر نشده است.

وی یادآور شد: بالگرد هلال احمر تنها در حوزه پشتیبانی کاربرد دارد و برای اطفاء حریق بالگرد مخصوص نیاز است که بتواند آب حمل کند، پیگیری‌های زیادی از طریق سازمان جنگلها و مراتع و مدیریت بحران انجام شده است. همزمان در استان‌های همجوار و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد نیز درگیری با آتش به مدت ۵-۴ وجود داشته که به زحمت موفق به اعزام بالگرد شده‌اند.

هلی‌کوپترهایی که اعزام نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر با تاکید بر اینکه پیشروی آتش به این شکل پیش‌بینی نشده بود از وقوع آتش در ارتفاعات غرب دهرود و منطقه پشت پر و فعالیت هلیکوپتر هلال احمر در خصوص انتقال امکانات و البته دشواری هماهنگی برای اعزام هلی کوپتر گفته است.

غلامرضا منتظری روز دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ و در حالی که ارتفاعات «دهرود» چهارمین روز سوختن را می‌گذراند گفت: در ابتدای وقوع آتش سوزی پیش‌بینی اینکه وضعیت پیش روی آتش به این شکل باشد نشده بود و البته ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آتش در منطقه خاموش شد اما به دلیل مشکلات و مسائل طبیعی چندین بار اطفاء و مجددا شعله ور شده است.

منتظری تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی از طریق وزارت دفاع، سازمان جنگلها و وزارت کشور انجام شده که الان به مرحله اعزام رسیده اند ضمن اینکه هماهنگی برای اعزام هلی کوپتر بسیار سخت است.

تناقض آشکار وضعیت موجود با سیاست‌های محیط زیست

همه می‌دانیم که اولین بند سیاست‌های کلی محیط زیست مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی مانند هوا، آب، خاک و تنوع زیستی مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم به‌ ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی است اما متاسفانه چیزی که این روزها در جریان است با این سیاست ها تناقض آشکاری دارد. در حالی که بخش‌های وسیعی از جنگل‌های سرزمین ما درگیر آتش و دود و خاکستر است به نظر می رسد استراتژی مشخصی برای مقابله با این روند وجود ندارد.

عامل بسیاری از آتش سوزی‌ها انسانی عنوان شده است یعنی یک حادثه بزرگ و مخرب با دخالت انسان، و این نشان می‌دهد که با توجه به آغاز فصل گرما و خشک بودن پوشش گیاهی شهروندان و کشاورزان باید از روشن کردن آتش در مراتع و اطراف مزارع کشاورزی خودداری کنند تا شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار مشابهی نباشیم.

کوه بیرمی در آتش!

دوشنبه 5 خردادماه ۱۳۹۹ وقوع حادثه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بیرمی شهرستان تنگستان موجب درگیری مراتع پایین دست کوه بیرمی با آتش شد. آتش گسترده‌ای که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در بررسی‌های اولیه جهت تعیین علل و عوامل آتش سوزی مشخص شده گردشگران در ایجاد آن دست داشته‌اند.

البته همانطور که ایجاد آتش به دست عوامل انسانی اتفاق افتاده، تداوم آن نیز با دخالت انسان همراه است. کمبود تجهیزات و امکانات هر لحظه آتش را شعله‌ورتر می‌کند و هر چند نیروهای محلی تا پای جان به کار اطفای آتش سرکش‌ پرداختند اما شدت آتش از توان دست‌های خالی بیشتر است.

آتش بر اثر اختلافات عشایری

همزمان که بوشهر در آتش می‌سوخت، خائیز - منطقه حفاظت شده محیط زیست در استان کهگیلویه و بویر احمد - نیز دردی مشترک را تجربه می‌کرد. بر اساس گفته مسوولان محیط زیست استان کهگیلویه و بویر احمد داستان از این قرار بود که در جایی خارج از منطقه حفاظت شده و در مرز بین دو استان خوزستان و کهگیلویه اختلافات عشایری سبب وقوع آتش و وزش بادهای گرم و خشک بودن پوشش گیاهی منطقه سبب انتقال آن به منطقه حفاظت شده محیط زیستی شد. مسئولان محلی استان کهگیلویه و بویر احمد از همان ابتدا هشدار داده بودند که باتوجه به حجم آتش، برای اطفای آن نیاز به بالگرد آب‌پاش دارند.

منطقه حفاظت شده خائیز که از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است و گونه‌های دیگری همچون کاراکال و پلنگ را نیز در خود جای داده، روزها همچنان در آتش می سوزد و با وجود هشدارها هنوز خبری از بالگردها برای اطفای حریق نبود. جنگل‌بانان، محیط‌بانان و مردم محلی با دست‌های خالی به جنگ آتش در زاگرس می‌رفتند اما زور آتش از توان دست‌های خالی بیشتر بود و آنقدر خبری از بالگردهای آبپاش نشد که آتش هم در مقابل همّت و دلسوزی بی شائبه مردم سر تعظیم فرود آورد.

خسارت ۵۴۰ هکتاری آتش به کوهستان دهرود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از خاموشی کامل آتش سوزی منطقه دهرود دشتستان که از عصر جمعه آغاز شده بود در غروب روز دوشنبه 5 خردادماه خبر داد که البته این خاموشی پس از ۵ روز اتفاق افتاده، آن هم در حالی که طی این مدت چندین بار آتش خاموش و مجددا شعله ور میشد.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بررسی نقشه های ماهواره ای و پایش محیطی نشان می دهد که خسارت‌های آتش سوزی در سطح ۵۴۰ هکتار از مراتع رخ داده که حدود ۶۰ هکتار از آن مراتع مشجر و گونه‌هایی مانند بادام، بَنه، کُلخُنگ، انجیر کوهی و ۴۸۰ هکتار مابقی گونه‌های مرتعی بوده است. عمده خسارت به گونه‌های مرتعی و بوته ای یک تا چند ساله مثل بهمن، گون، و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده اند.

استفاده از چهارپایان برای انتقال تجهیزات و پشتیبانی

مدیرکل منابع طبیعی بوشهر از به کار گرفتن تمام امکانات موجود در مهار این آتش گفته است و افزوده عرصه های مرتفع، شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهی در منطقه شرایط اطفاء حریق را بسیار دشوار می کند به گونه ای که انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با استفاده از چهارپایان انجام شد.

باید دید اعتبارات مربوط به حفاظت از محیط زیست و مقابله با بحران و نگهداری منابع طبیعی کجا هزینه می شود که به وقت آتش و وقوع مشکلات، اینچنین شاهد از دست رفتن ثروت ملی و داشته های خود هستیم. منابعی که از بین رفتن آنها، شاید از دست رفتن خود ما است به گونه‌ای دیگر... نابودی عرصه‌ها و درختان و مراتعی که شاید هرگز ترمیم و جبران نشوند.

نیروهای امدادی پیاده به ارتفاعات اعزام شدند

سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ فرماندار شهرستان تنگستان برآورد اولیه خسارت آتش سوزی در منطقه خائیز این شهرستان را حدود ۱۰۰ هکتار دانست. عبدالحسن رفیعی‌پور در خصوص جزئیات آتش سوزی که از بعد از ظهر روز دوشنبه در این شهرستان رخ داد، گفت: با همکاری هلال احمر یک سورتی پرواز با بالگرد، جهت هلی برد نیروها به ارتفاعات مهار آتش سوزی انتقال داده شدند که به علت ناهمواری منطقه قادر به پیاده کردن نیروها نگردید و نیروهای امدادی به شکل پیاده به ارتفاعات اعزام و کار اطفا حریق را انجام دادند. صعب العبور، صخره‌ای و پرتگاهی بودن محل آتش سوزی و همچنین وزش باد باعث کند شدن مهار این آتش سوزی گردید.

محدودیت در امکانات امدادی زمان بحران

استاندار بوشهر: چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان بوشهر عنوان کرد: در زمینه امکانات امدادی در زمان بحران محدودیت هایی داریم و لازم است همه امکانات موجود در استان برای استفاده در زمان بروز بحران های مختلف با هماهنگی اداره کل مدیریت بحران دسته بندی شده تا به موقع مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالکریم گراوند خواستار تدوین برنامه جامع آموزشی برای حفاظت از منابع طبیعی موجود در استان توسط ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست شد و تاکید کرد: در شرایط بحرانی، امکانات دستگاه های اجرایی باید برای حل مشکلات در اختیار ستاد بحران قرار گیرد.

حریق در کوه سیاه و درخواست هلیکوپتر

عصر همان روز یعنی چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ ارتفاعات احمد لر از توابع شهرستان دشتستان واقع در غرب بوشکان بر اثر وقوع صاعقه همراه با وزش باد با وسعت بسیار زیادی دچار حریق شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در ساعات اولیه وقوع این حادثه گفت: با دکتر منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها تماس گرفته و درخواست هلیکوپتر کردم که قرار شده تا صبح و با فوریت نسبت به اعزام اقدام شود. ضمن اینکه مدیرکل بحران استانداری هم پیگیر هستند، و با ایشان و مدیرکل محیط زیست و مدیر امور عشایر در تماس مستمر هستیم.

ذخائر سبز جنوب تبدیل به خاکستر شد

آتش از شمال و جنوب پیشروی میکرد و اطفاء حریق افسارگسیخته کوه سیاه بوشکان تنها با امکانات و تجهیزات بیشتر ممکن بود و پوشش گیاهی و جانوری کوهستان های منطقه در سایه این کمبود و بی توجهی رو به نابودی می رفتند چرا که امکان دسترسی به ارتفاعات صعب العبور منطقه با پای پیاده و یا وسایل نقلیه معمول وجود ندارد و آتش نیز دقیقا در بالای رشته کوه و نقاط صعب العبور زبانه کشیده بود و بالگردهایی که با وجود درخواست‌های فراوان و نیاز شدید منطقه پس از گذشت یک هفته هنوز نرسیده‌اند.

کوهستان های بوشهر از دشتستان تا تنگستان از دم آتش گذشته و سوخته و ذخائر سبز جنوب خاکستر می‌شود. در این میان زاگرس نشینان با امکانات محدود خود از آتش کوب و سنگ و بیل و هر چه که در دست داشته اند دریغ نکرده اند اما شعله‌های آتش ‌رحم‌تر از این حرف‌هاست.

بالگردهایی که خود نیازمند یاری هستند

مدیرکل بحران استان بوشهر صبح جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۹ در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: روز گذشته پس از رایزنی و مکاتبات فراوان بالگرد به منطقه آمد اما به دلیل نقص فنی و بحث سوخت و مشکل بنزین نتوانست کاری انجام دهد، و زمانی که رفع نقص صورت گرفت نیز شب فرا رسیده بود و به فرودگاه بوشهر برگشت! صبح امروز نیز از ساعت ۶:۳۰ این بالگرد مجددا دچار مشکل شده و همچنان نتوانسته حرکت کند.

جهانگیر دهقانی افزود: تمام پیگیری ها انجام شده و با هلال احمر نیز رایزنی انجام شده است. از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم و هیچ کاری نمانده که بتوانیم و انجام نداده باشیم اما هماهنگی‌ها زمان می‌برد در حالی که زمان بحران نباید منتظر دریافت مجوز و مکاتبه بمانیم. در حال رایزنی برای استفاده از ظرفیت‌های استانی هستیم تا هر چیزی که مورد نیاز است فراهم کنیم که فرآیند استفاده از ظرفیت‌ها و جذب کمک آسان‌تر شود.

اظهارات مدیرکل بحران استانداری بوشهر گویاست؛ بالگردها نمی‌آیند و یا نرسیده به منطقه زمین‌گیر می‌شوند! بالگردهایی که باید یاری‌رسان زاگرس باشند خود نیازمند یاری هستند.

دولت برای تأمین هلیکوپترهای اطفای حریق اعتبار نمی‌دهد

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در برخی از جنگل‌ها و مراتع کشور حدود سه روز است که با آتش‌سوزی مواجهیم، گفت: "متاسفانه هلیکوپترها برای اطفای حریق به داد ما نمی‌رسند. از روز گذشته به‌جد پیگیر اعزام هلیکوپتر به منطقه برای اطفای هوایی حریق هستیم اما متاسفانه روز گذشته یک هلیکوپتر به منطقه اعزام شد ولی به دلیل نقص فنی نتوانست به ما کمکی کند." این موضوع به این دلیل است که دولت اعتباری برای تأمین هلیکوپترهای اطفای حریق در اختیار وزارت دفاع قرار نداده و از دو سال قبل وزارت دفاع در این زمینه با سازمان جنگل‌ها همکاری نمی‌کند.

لزوم توجه جدی‌تر و مسئولانه به سرمایه‌های ملی

عصر روز جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۹ رئیس سازمان جنگل‌ها با ارسال پیامی به معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع خواستار اعزام فوری بالگرد به استان بوشهر جهت اطفای حریق عرصه‌های منابع طبیعی و توجه جدی‌تر و مسئولانه کلیه بخش‌ها و ارکان نظام به سرمایه‌های ملی شد.

و همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که از جمعه گذشته -2 خردادماه- ارتفاعات کوهستانی استان بوشهر از بوشکان، مناطق درنگ، کوه سیاه، شاه‌پسرمرد، پشت پر و بیرمی دچار حریق شده‌اند و صعب‌العبور بودن منطقه به خصوص در ارتفاعات کوه سیاه بوشکان سبب کندی مهار آتش‌سوزی و تنها راه مهار آتش برای جلوگیری از بین نرفتن ثروت ملی کشور نیز اعزام بالگرد آبپاش بوده است.

تاخیر در مهار آتش به دلیل تخصیص نیافتن بودجه و تعلل در رعایت دستورالعمل‌ها

هادی کیادلیری، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور با بیان اینکه ۸۳ درصد منابع طبیعی کشور جزو منابع ملی است و تمام مردم کشور از آن‌ها ذی‌نفع و تمام سازمان‌های دولتی نیز در قبال آن مسئول هستند، عنوان کرد: براساس قانون نهادهای دولتی مانند هوانیروز باید امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی مانند بالگردهای آب‌پاش را در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دهند تا عدم برخورداری این سازمان‌ از امکانات لازم را جبران کنند در حالی‌ که شاهد تعلل در اعزام تجهیزات و بالگردها به مناطق شعله‌ور شده هستیم.

رئیس سابق انجمن جنگل‌ها در ادامه تخصیص نیافتن بودجه و تعلل در رعایت دستورالعمل‌ها را از دلایل تاخیر در مهار آتش دانست و تاکید کرد: رفع موانع اداری پیش از وقوع چنین رویدادهایی، وظیفه سازمان‌ جنگل‌ها است تا در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی بالگردهای آب‌پاش و امکانات و تجهیزات لازم جهت مهار آتش‌سوزی به‌موقع اعزام و عملیات مهار آتش‌سوزی آغاز شود چراکه مشکلات اداری بین سازمان‌های دولتی ۱۰۰ درصد می‌تواند به رویشگاه‌های زاگرس آسیب برساند.

کیادلیری یکی دیگر از علل تعلل در مهار و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی را عدم پایش، کنترل، نظارت و شناسایی کانون‌های مستعد آتش‌سوزی برشمرد و گفت: متاسفانه ما زمانی به فکر می‌افتیم که آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد و پس از آنکه آتش‌سوزی مهار می‌شود آن را تا آتش‌سوزی سال آینده رها می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان‌های متولی حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی باید با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و کنترل و پایش‌ مستمر، کانون‌های مستعد آتش‌سوزی را شناسایی کنند تا برای مواجهه با چنین حوادثی آمادگی لازم را داشته باشند.

اعزام بالگرد هنگام حریق در جنگل‌های مناطق صعب‌العبور پیگیری شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وزیر جهاد کشاورزی شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در گفت و گوی تلفنی با کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی خواست که اعزام بالگرد هنگام حریق در جنگل‌های مناطق صعب‌العبور را از طریق هیات وزیران پیگیری کند.

مسعود منصور در گفت و گوی تلفنی با کاظم خاوازی با اشاره به این که برای اطفای حریق فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران و استان بوشهر شهرستان دشتستان نیاز به اعزام بالگرد است، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، این موضوع از طریق هیئت وزیران پیگیری شود تا علاوه بر تامین اعتبار مورد نیاز به خصوص مطالبات قبلی وزارت دفاع، ترتیبی اتخاذ شود تا برابر روال هر سال با اعلام فرماندهی یگان حفاظت سازمان به مرکز فرماندهی و کنترل حریق وزارت دفاع برای اعزام محل حریق اقدام شود.

مناطق مختلف مستعد بروز آتش‌سوزی هستند

امید سجادیان، عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس احتمال وقوع آتش‌سوزی طی ماه‌های آینده را دور از انتظار نمی‌داند و می‌گوید: به علت بارش‌های خوب در فصل بهار و عدم حضور دام در برخی مناطق حفاظت شده، پوشش گیاهی انبوه شده و خشکی این گیاهان، مناطق مختلف را مستعد بروز آتش‌سوزی می‌کند.

وی با بیان اینکه مهار آتش در ساعات اولیه آغاز آش‌سوزی بسیار مهم است و اگر سازمان مدیریت بحران بتواند در همان ساعات ابتدایی نیروهای انسانی و سازمان‌های متولی امر را هماهنگ و مدیریت کند می‌تواند در همان لحظات اولیه آتش را کنترل کرد تا وسعت پیدا نکند اما اگر زمان اعزام و رسیدن نیروهای مردمی و سازمانی به‌طول بیانجامد، آتش سوزی از کنترل خارج می‌شود و آتش گسترش پیدا خواهد کرد.

سازمان مرجع باید پیش از وقوع آتش‌ هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم را انجام دهد

این عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس می گوید: بین ۴ تا ۵ ماه از سال شاهد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور هستیم بنابراین باید هرسال آمادگی بیشتری برای مقابله با چنین حوادثی داشته باشیم. طی ۸ ماه دیگر سال که فصل سرد و پر بارش کشور است لازم است ضمن پیش‌بینی اعتبارات لازم، ظرفیت سازمان‌هایی که می‌توانند در این شرایط کمک کنند را مشخص کرد تا بتوان بدون هیچ تعللی در زمان وقوع آتش‌سوزی از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد. از جمله این نهادها می‌توان به نیروهای مسلح، هلال احمر و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد. در واقع یک سازمان مرجع باید پیش از وقوع آتش‌سوزی هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های اداری لازم را انجام دهد و با برگزاری مانور در مناطق مستعد آمادگی لازم برای مقابله به‌موقع با آتش‌سوزی‌ها را کسب کند.

وقوع ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در کشور در عرض یک هفته

جنگل‌های زاگرس نه تنها زیستگاه حیات وحش هستند بلکه نقش زیادی در تامین و ذخیره آب کشور دارند همچنین ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط در زاگرس حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این آتش زاگرس در منطقه خائیز به دلیل عوامل انسانی آغاز شد و در سایه بی‌توجهی و کمبود اعتبار و امکانات تداوم دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سازمان جنگل‌ها در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ویژه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی آتش به این زودی از جنگل‌های کشور رخت برنبندد.

درباره اینکه چرا بالگردها به موقع به محل آتش‌سوزی نرسیدند باید گفت که طی دو سال اخیر اعتباری برای تامین تجهیزات هوایی اطفای حریق در اختیار وزارت دفاع قرار نگرفته بود و این موضوع خسارت‌های آتش‌سوزی‌ها را دو چندان کرده است اما گویا بهای تامین اعتبارات برای این موضوع افتادن آتش به دل جنگل‌های گچساران، خائیز، بوشهر، فارس و... بود چراکه سازمان برنامه و بودجه دیروز (۱۰ خرداد) ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها برای تامین خدمات و تجهیزات هوایی حریق اختصاص داد که البته باید دید این اعتبار در مقابل بدهی‌های قبلی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع آیا می‌تواند برای اجرای عملیات اطفای حریق کارساز باشد یا خیر؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار