چهارمین شماره‌ فصل‌نامه‌ کاج سبز در کاشان منتشر شد

کاشان (پانا) - چهارمین شماره‌ نشریه فرهنگی، هنری، ادبی کاج سبز در بهار 1399 منتشر شد. این فصلنامه، چهار بخش ویژه، داستان، شعر و بوم دارد که بخش ویژه این شماره به موضوع کارخانه‌ شماره‌ یک و صنعت نساجی پرداخته است.

کد مطلب: ۱۰۷۵۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
چهارمین شماره‌ فصل‌نامه‌ کاج سبز در کاشان منتشر شد

به گزارش پانا، کارخانه‌ شماره یک، روایت نخستین کارخانه‌ صنعتی کاشان نیست، روایت همه صنایع این سرزمین است که در فاصله سالهای 1300 تا 1320 شکل گرفتند و در دهه‌های پایانی قرن، به علت تغییرات مدیریتی، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و بحران‌های درونی و بیرونی، از رقابت با بازارهای همسایه و جهانی باز ‌ماندند و رو به افول رفتند.
در بخش ویژه‌ فصل‌نامه کاج سبز، روایت‌هایی از کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان و میراث برجای مانده‌ از آن را می‌خوانیم. گفت‌وگو با مدیران، کارمندان و کارگران کارخانه که از زاویه‌ دیدهای متفاوت درباره‌ جنبه‌های مختلفی از کارخانه صحبت کرده‌اند.
خاطرات و یادداشت‌‌ِ کسانی که در تعامل با کارخانه زیسته‌اند، تصویری از تاریخی که بر این کارخانه گذشته است را تکمیل می‌کند. در ادامه این بخش، مقالاتی درباره‌ شیوه مدیریتی آقای حسن تفضلی، معماری صنعتی کارخانه و لزوم حفظ آن و تاثیر کارخانه شماره‌ یک در برق‌رسانی شهر کاشان دیده می شود.
گفت‌وگو با سیما تفضلی درباره‌ منش و روشِ مدیریتی پدرش، حسن تفضلی، وضعیت کارخانه و گفت‌وگوهایی با آقایان عباس اسلامی‌نژاد و علی‌اصغر شاطری با محوریت کارخانه و فرهنگ کارگری، پایان‌بخشِ این قسمت است.
بخش داستان فصلنامه کاج سبز، داستان‌هایی با تاکید بر کار و کارخانه، آورده شده‌است. همچنین دو جستار جایگاه کار و کارخانه در ادبیات داستانی نوشته حسن میرعابدینی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات ایران و چیستی و چرایی ادبیات کارگری نوشته‌ روح‌الله مهدی‌پور عمرانی، برای علاقمندان به مطالعه‌ نظری درباره ادبیات کارگری و تاریخ آن در ایران، بستر مناسبی بنا کرده است.
بخش شعرِ این شماره، همچون داستان، شامل سروده‌های شاعرانی است که از کار و کارخانه گفته‌اند. ترجمه‌ اشعاری از شاعران غیرفارسی‌زبان هم‌چون هاینریش هاینه، ویستن هیو اودن و کنستانتین کاوافی، نیز زینت‌بخش این صفحات است.
پیشینه‌ نساجی کاشان»، «شعربافی در کاشان» و «سخن دوک و چرخ»، عنوان مقالاتی است که در بخش بوم به چاپ رسیده است. بخش بوم نشریه کاج سبز در هر شماره‌ به موضوعی درباره‌ بوم و فرهنگ کاشان می‌پردازد که در این شماره، به هنرها و مشاغل بومی و سنتی نساجی از دوران باستان تاکنون، پرداخته شده است.
چهارمین شماره‌ فصل‌نامه‌ کاج سبز با مدیرمسئولی عطیه جوادی‌راد و سردبیری محمود ساطع، در چهارصد و بیست و چهار صفحه و با قیمت چهل هزار تومان، در بهار 1399 به چاپ رسیده است. نشریه‌ کاج سبز در کاشان به چاپ می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار