حکیم‌زاده: اگر مدرسه تشخیص داد که دانش‌آموز نیاز به آموزش حضوری جبرانی دارد و خانواده امتناع کرد، مسؤولیت آن بر عهده والدین است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات مدارس ابتدایی بعد از بازگشایی موقت، تکلیف دانش‌آموزانی که به حضور در مدرسه توصیه می‌شوند، زمان ارزشیابی توصیفی پایان سال و صدور کارنامه‌ها توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۷۵۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده:  اگر مدرسه تشخیص داد که دانش‌آموز نیاز به آموزش حضوری جبرانی دارد و خانواده امتناع کرد، مسؤولیت آن بر عهده والدین است

به گزارش فارس، رضوان حکیم‌زاده درباره و برنامه کار مدیران و معلمان در دوره بازگشایی یکماهه مدارس بیان کرد: در دستورالعمل ارسالی، تأکید کردیم که مدیر مدرسه باید در زمان بازگشایی، ارزیابی دقیق داشته باشد که آیا دانش‌آموزان دسترسی به آموزش‌های تلویزیونی و مجازی و سایر آموزش‌ها را داشتند و استفاده کردند و همچنین برای دانش‌آموزانی که به هر دلیل مشخص شد که نتوانستند از فضاهای به وجود آمده، استفاده کنند باید برنامه جبرانی مشخص شود.

وی افزود: ما تأکید داریم که دو موضوع خیلی جدی است؛ اول اینکه همه محتوا آموزش داده شود به جز پایه دوازدهم که تکلیف مشخص شود و نکته دوم، ارزیابی یادگیری است که باید جدی باشد و تأکید کردیم که آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها نباید سرسری باشد و برای همین دستورالعملی را نوشتیم. در دستورالعمل ارسالی، فرمی است که باید معلمان تکمیل کنند؛ یعنی چه دانش‌آموز به مدرسه بیاید چه نیاید، باید مشخص شود برای آموزش از چه بسترهایی استفاده کرده است و دوم اینکه میزان یادگیری چقدر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت پایه اول ابتدایی به دلیل آغاز یادگیری خواندن و نوشتن گفت: برای دانش‌آموزان کلاس اولی به خاطر شرایط خاص و اهمیت یادگیری حروف الفبا که پایه یادگیری‌های بعدی و مهارت خواندن است، دستورالعمل خاص داریم؛ به این صورت که ارزیابی معلمان از میزان یادگیری حروف الفبا توسط دانش‌آموزان و مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن در سطح کلاس اول باید هم شفاهی و هم کتبی انجام شود؛ علاوه بر معلم که ارزیابی را مشخص می‌کند، مدیر هم باید تأیید کند.

وی ادامه داد: اگر معلمی تأیید کند که دانش‌آموز حروف الفبا را یاد گرفته و مهارت‌های کلاس اول را به دست آورده است، مدیر هم باید تأیید کند و در غیر این صورت باید برای دانش‌آموز برنامه جبرانی شخصی پیش‌بینی شود و متناسب با شرایط دانش‌آموز ارائه شود.

حکیم زاده درباره تکلیف خانواده‌ها در وضعیتی که مدرسه خواهان حضور دانش‌آموز ضعیف در مدرسه باشد بیان کرد: گاه مدرسه با شناسایی دانش‌آموزان ضعیف‌تر از خانواده ها می‌خواهد برای آموزش حضوری مراجعه کنند اما خانواده‌ها تمایلی به این حضور فرزندشان در مدرسه ندارند و از سوی دیگر، ممکن است مدرسه عنوان کند که برای این دانش‌آموز، بهترین روش جبرانی، آموزش حضوری است و اگر این دانش‌آموز می توانست غیرحضوری یادگیری داشته باشد که تاکنون انجام می‌شد؛ در این موارد چه کار باید کرد؟ پاسخ این ایت که مدارس در این موارد باید گزارش دهند؛ این موارد را به مدرسه واگذار کردیم و اگر مدرسه تشخیص داد که دانش‌آموز نیاز به آموزش حضوری جبرانی دارد و خانواده امتناع کرد، طبیعتا اینجا مسؤولیت آموزش بر عهده مدرسه نیست بلکه برعهده والدین است.

وی ادامه داد: مسؤولان مدارسی که اعلام می‌کنند دانش‌آموز به مدرسه مراجعه کند قطعا اگر دانش‌آموز به مدرسه نیاید کار کمتری دارند و نشان می‌دهد که دغدغه و دلسوزی دارند و باید خانواده‌ها با مدرسه به تفاهم برسند که هم نگرانی خانواده‌ها رفع شود و هم بحث یادگیری دانش‌آموزان که خیلی مهم است، اتفاق بیفتد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا تمام محتواها آموزش داده شده است گفت: در برنامه آموزش‌های تلویزیونی، تمام محتوای کتاب‌های درسی تدریس شده و هم اکنون محتواهای دروس دوره می‌شود و همچنان ادامه دارد. در شبکه «شاد» هم محتواهایی آموزشی را بارگذاری کردیم؛ در دوره ابتدایی بیش از 5 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز در شبکه «شاد» عضو هستند و از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند. من فکر می کنم به غیر از مواردی که دسترسی به تلویزیون و اینترنت نداشتند که البته در آن مناطق هم درس‌نامه ارسال شد و راهبران آموزش حضور داشتند، مشکل خاصی نداریم.

وی افزود: اگر مدرسه زودتر وضعیت دانش‌آموزان را تعیین تکلیف کرد و دیگر دانش‌آموزی مراجعه نداشت و اطمینان از یادگیری حاصل شد، می‌تواند برای آماده‌سازی و توزیع کارنامه اقدام کند. البته از استان‌ها گزارشی که گرفتیم حاکی از این بود که موضوع تدریس محتوا به اتمام رسیده است و آنچه مهم است ارزیابی از این محتوای یاد داده شده است که آیا منجر به یادگیری شده است یا خیر؟ همه استان‌ها به تفکیک آمار با جزئیات تهیه کرده‌اند و ارزیابی دانش‌آموزان و جبران ضعف یادگیری در این مدت دنبال می‌شود؛ اگر به این نتیجه برسند که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزی مراجعه نمی‌کند، می‌توانند برای پایان فعالیت‌های آموزشی امسال اقدام کنند.

حکیم زاده درباره زمان ارزشیابی توصیفی پایان سال دانش‌آموزان صدور کارنامه ها گفت: این موضوع به مدارس محول شده است و اعلام کردیم اگر مدرسه ارزیابی را انجام داد و برنامه جبرانی ارائه شد و اطمینان حاصل شد که یادگیری حاصل شده است، شورای مدرسه می‌تواند اعلام کند که به ثبت نتایج اقدام شود. این موضوع از مدرسه به مدرسه و منطقه به منطقه متفاوت است. این موضوع در شورای مدرسه که نماینده اولیا هم وجود دارد تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: بازگشایی مدارس تا 27 خرداد ادامه دارد اما اگر مدرسه زودتر وضعیت دانش‌آموزان را تعیین تکلیف کرد و دیگر دانش‌آموزی مراجعه نداشت و اطمینان از یادگیری حاصل شد، می‌تواند برای آماده‌سازی و توزیع کارنامه اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار