مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از صدور حکم برای سلطان خودرو تا حکم حبس برای دو نماینده مجلس

تهران (پانا) - رشد صعودی کرونا در ۱۰ استان، اجازه فعالیت باشگاه‌های ورزشی و اماکن زیارتی، اجازه بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها و صدور حکم برای مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
از صدور حکم برای سلطان خودرو تا حکم حبس برای دو نماینده مجلس

در آخرین هفته از اردیبهشت ماه سال 99 بیشتر اخبار حوزه اجتماعی تحت تاثیر از شیوع ویروس کرونا در کشور بود که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران

بر اساس آمار رسمی، تاکنون ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است و تا کنون ۹۸ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. ۲۶۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۷۳۱ هزار و ۲۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

رشد صعودی کرونا در ۱۰ استان

ایران نخستین کشور در غرب آسیا است که بیماری کرونا را پس از چین، تایلند و ژاپن تجربه کرده است و در ابتدای اپیدمی با موارد متعدد بیماری در استان‌هایی مانند قم، تهران و گیلان روبرو بودیم. مسعود مردانی، عضو کمیته ستادملی مقابله با کرونا با اشاره به روند نزولی شیوع ویروس کرونا در کشور گفت که از ۳۱ استان درگیر بیماری کرونا در ۲۱ استان روند نزولی و در ۱۰ استان روند صعودی دارد.

پیش‌بینی افزایش شدت کرونا در پاییز و زمستان

یکی از نگرانی‌هایی که در ایام شیوع کرونا وجود دارد، تشدید آن در فصل پاییز است. موضوعی که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز آن را تایید کرده و گفته است که بر اساس پیش‌بینی‌ سازمان جهانی بهداشت احتمالا اوضاع کرونا در پاییز و زمستان بدتر خواهد بود. او تاکید کرد: پیش‌بینی‌های ما قطعی نیست، ولی پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اوضاع کرونا در پاییز بدتر از خرداد و تابستان خواهد بود و این مطرح‌ترین پیش‌بینی با شانس ۵۰ الی ۷۰ درصدی است که البته ممکن است به وقوع نپیوندد.

اجازه فعالیت باشگاه‌های ورزشی با دستور وزیر بهداشت

همچنین در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت اجازه فعالیت دوباره به باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیر گروهی را پس از گذشت حدود 3 ماه از توقف فعالیت این مراکز، صادر کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارند، با رعایت دستورالعمل بهداشتی برای تمام شهر‌ها مجاز است.

اجازه بازگشایی اماکن زیارتی

در هفته‌ای که سپری شد، ستاد ملی مقابله با کرونا زمان بازگشایی اماکن زیارتی را اعلام کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که بازگشایی اماکن زیارتی و متبرکه به بعد از عید سعید فطر موکول شد.

از سرگیری فعالیت دستفروشان در تهران

همچنین بنا بر اعلام زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر فعالیت دستفروشان تهران با موافقت ستاد کرونا در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. زهرا نژادبهرام در حساب توییتر خود نوشت:‌ «با تصویب ستاد کرونا دستفروشان تهران در بازارچه‌های سر باز و محدود در سطوح محلات و مناطق می‌توانند فعالیت کنند.»

اجازه بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها

با اجرای دستور العمل های بهداشتی مقابله با کرونا برای کسب و کارهای مختلف، رستوران‌ها و هتل‌ها جزو مشاغلی هستند که بیشترین محدودیت‌ها بر آنها اعمال شد. اجازه بازگشایی کامل هتل‌ها و رستوران‌ها در هفته‌ای که گذشت صادر شد. سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت از آغاز فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد. این مقام انتظامی گفت: رستوران‌ها به صورت بیرون بر فعالیت خود را از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز کرده بودند اما با این ابلاغیه این اماکن می‌توانند فعالیت خود را با پذیرش مشتری در محل نیز ادامه دهند، هتل‌ها نیز پذیرش مسافر را آغاز و خدمات رستورانی را نیز بعد از پایان ماه مبارک رمضان از سر خواهند گرفت.

اجرای طرح ترافیک از بعد عیدفطر

همچنین طبق توافق انجام شده میان مدیریت شهری تهران و ستاد مقابله با کرونا، طرح ترافیک تهران نیز از روز بعد از تعطیلات عید فطر اجرا می‌شود.

مهدهای کودک چه زمانی آغاز به کار می‌کنند‌

پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، مادران شاغل کودکان خود را در ساعات کاری در اختیار مهدهای کودک می‌گذاشتند که این روند با شیوع ویروس کرونا متوقف شد و مهدهای کودک تعطیل شدند. اکنون مادران شاغل کودکان را یا به محل می‌برند یا اینکه دورکار هستند و در غیر این‌صورت با مشکل مواجه هستند. به گفته حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در این زمینه پروتکل بازگشایی مهدهای کودک به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شده است و برای بازگشایی مهدهای کودک این ستاد تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، طی دو هفته گذشته مهدهای کودک برای انجام فرایند ثبت‌نام و فعالیت‌های جانبی دیگر بازگشایی شدند و این بازگشایی بدون حضور کودکان است و خانواده‌ها هیچ اجباری برای نام‌نویسی ندارند. درخواست حضور کودکان با انجام پروتکل‌های بهداشتی به ستاد داده شده است.

ورود بهزیستی به قاچاق کودکان

اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد به ویژه در فضای مجازی مطرح شده است. مسعودی فرید در واکنش به موضوع خرید و فروش نوزادان گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. در این موارد هم خریدار و هم فروشنده هر دو مجرم هستند و ممکن است جرم آنها حکم «قاچاق کودک» را هم داشته باشد.

مطرح می‌شود که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد. جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‌فروشند یا می‌خرند انجام شود، تصریح کرد: نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرآیندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند. او با اشاره به اینکه بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، گفت: این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی از افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی کرده و برخورد می‌کند.

صدور حکم برای مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. محکوم شدن 34 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی، صدور حکم اعدام برای سلطان خودرو، صدور رأی دادگاه برای ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور، صدور حکم مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا به 7 سال حبس تعزیری، آخرین وضع پرونده «مفتاح رهنورد»، علت برگزار نشدن دادگاه طبری و 30 متهم مرتبط با آن و آخرین وضع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از مهم‌ترین اخباری بود که غلامحسین اسماعیلی به آن اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار