آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین تکلیف امتحانات نهایی تا خبر خوش وزیر آموزش و پرورش درباره احکام رتبه‌بندی

تهران (پانا) _ بسیاری از خبرهای این هفته تحت‌الشعاع آغاز هفته معلم قرار گرفتند که از جمله می‌توان به اخبار کلنگ زنی پروژه مسکن فرهنگیان، مبادله تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمایت قضایی از فرهنگیان و پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز معلم و ابراز امیدواری وی برای به نتیجه رسیدن رتبه‌بندی فرهنگیان اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
از تعیین تکلیف امتحانات نهایی تا خبر خوش وزیر آموزش و پرورش درباره احکام رتبه‌بندی

دستورالعمل جدید درباره جذب سرباز معلم، ابلاغ برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 1399، تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان و اعلام برنامه امتحانات نهایی خرداد 99 از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر به شمار می‌روند.

مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش را به شرح زیر می‌خوانید:

دستورالعمل جذب سرباز معلم به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها ابلاغ شد

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع در راستای سیاست جذب و ساماندهی کارکنان وظیفه مأمور به آموزش ‌و پرورش با صدور دستورالعملی سهمیه هر استان را به تفکیک مشخص و به استان‌ها ابلاغ کرد.

بر این اساس؛ استان‌ها می‌توانند با رعایت ضوابط مندرج در شیوه‌نامه و براساس سهمیه تعیین‌ شده نسبت به جذب نیروهای سرباز معلم اقدام کنند. دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی با اولویت کارشناسی ارشد، نداشتن مهر غیبت در دفترچه آماده ‌به‌خدمت و تاریخ اعزام در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور، به‌کارگیری در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و ... از شرایط جذب مشمولین این طرح است.

کلنگ زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم در شهر پرند با بیش از 13 هزار واحد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع از کلنگ زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم در شهر پرند با بیش از 13 هزار واحد خبر داد.

به گفته علی الهیار ترکمن، در تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با وزارت راه و شهرسازی منعقد و برای احداث ۱۷۰ هزار مسکن فرهنگیان طی سه سال موافقت شد؛ لذا کلنگ ۱۳هزار و۲۰۰ واحد در شهر پرند با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای آموزش ‌و پرورش و راه و شهرسازی به زمین زده می‌شود.

تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان

با توجه به شرایط جامعه و تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و عدم ثبت نام تعدادی از علاقه‌مندان به شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان و پیگیری مکرر اولیای دانش‌آموزان، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای دومین بار فرصت ثبت‌نام در این آزمون‌ها را از روز شنبه 13 اردیبهشت تا چهارشنبه 17 اردیبهشت برای علاقمندان شرکت در آزمون را ایجاد کرده است.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تأکید کرده‌ که این آخرین فرصت برای ثبت‌نام در آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان است و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون در حال انجام است.

آماده شدن بیش از 20 هزار نفر تا مهر 99 برای شغل معلمی از مسیر دانشگاه فرهنگیان

آمار دقیق و معتبر فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مهرماه ۱۳۹۹ برای پیوستن به دستگاه آموزش ‌و پرورش جمعاً 20 هزار و 790 معلم خواهند بود که به تفکیک زیر است:

۸ هزار و ۷۴۰ نفر ورودی ۱۳۹۵ از دانشجو معلمان پیوسته امسال در مهر ۱۳۹۹ در ۳۱ استان و در ۱۶ رشته فارغ‌التحصیل و سر کلاس درس می‌روند.

۱۲ هزار و ۵۰ مهارت‌آموز ماده ۲۸ که هفته گذشته اسامی نهایی آن‌ها از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش اعلام و ابلاغ شد باید با ۳ پودمان و یک برنامه جامع RFP آموزش‌دیده و در مهرماه ۱۳۹۹ در ۱۶ رشته و در ۳۱ استان به کار گرفته شوند.

ابلاغ برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 1399

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 را با توجه به تصویب برنامه‌های زیر نظام‌های شش‌گانه سند تحول در افق 1404 در شورای عالی آموزش ‌و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد؛ این برنامه‌ها مبنای تدوین برنامه‌های سنواتی وزارت آموزش و پرورش در طول برنامه های ششم و هفتم توسعه می‌باشند.

برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 با بهره‌گیری از تجربه برنامه سال 98 و در امتداد آن به‌عنوان دومین برنامه این وزارتخانه مبتنی بر زیرنظام‌ها و با تأکید بر ویژگی‌هایی چون نو بودن، تحول‌پذیر، تحقق‌پذیر و فراگیر بودن تهیه و تنظیم شده است.

اعلام برنامه امتحانات نهایی خرداد 99 تمام رشته‌های تحصیلی

مرکز سنجش آموزش و پرورش برنامه امتحانات نهایی تمام رشته‌های تحصیلی را برای خرداد ‌ماه سال تحصیلی ۹۹ - 139۸ را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه (روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)

۲-سال سوم متوسطه رشته‌های نظری شیوه نیمسالی- واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)

٣-سال سوم متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای

۴-دوره پیش‌دانشگاهی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد)

شایان ذکر است امتحانات نهایی خردادماه99 از 17 خردادماه آغاز و تا 16 تیرماه ادامه خواهد داشت.

جلسه رسمی تدوین پروتکل‌های بهداشتی برگزاری امتحانات نهایی

با اعلام رسمی برگزاری امتحانات نهایی از 17خرداد تا 16تیر ماه، جلسه رسمی تدوین پروتکل‌های بهداشتی برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم با حضور مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت و دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت آموزش و پرورش، گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و خانم اردلان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور محسن بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی و دو تن از مدیران مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این جلسه پیرامون رعایت اصول بهداشتی و چگونگی استقرار دانش‌آموزان، معلمان و دیگر عوامل برگزاری امتحان در حوزه برگزاری امتحانات نهایی بحث و گفت‌وگو شد تا با بررسی‌های نهایی و تنظیم بخشنامه‌ای به سراسر کشور ارسال و ابلاغ شود.

برگزاری آیین انعقاد و مبادله تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمایت قضایی از فرهنگیان با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه

در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم و باهدف حمایت قضایی از فرهنگیان، با حضور نمایندگانی از قوه قضائیه، تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش‌ و پرورش با مرکز وکلای، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در ساختمان شهید رجایی، به امضای سعید اوحدی معاون حقوقی و امور مجلس به نمایندگی از وزارت آموزش ‌و پرورش و علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه رسید.

در این تفاهم‌نامه که به مدت دو سال منعقد شده است، اطلاع‌رسانی شایسته به فرهنگیان، معرفی فرهنگیان متقاضی خدمات، همکاری برای افزایش سطح سواد و آگاهی‌های حقوقی فرهنگیان، بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای حقوقی و ارشاد قضایی و...از تعهدات آموزش و پرورش در این تفاهم‌نامه است.

همچنین؛ آموزش‌های تخصصی در سراسر کشور در صورت نیاز، معرفی وکیل و کارشناسان حقوقی به آموزش ‌و پرورش، پیگیری هرگونه اختلاف و اعتراض آموزش‌ و پرورش با کارشناسان حقوقی، در نظر گرفتن دادیار انتظامی ویژه برای رسیدگی سریع به موارد تخلفات انتظامی و ... از تعهدات مرکز وکلای، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در این تفاهم‌نامه است.

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم پیامی صادر کرد. در بخشی از پیام آمده است:

«معلّم» اساسی‌ترین عنصر و تأثیرگذارترین مؤلفه نظام تعلیم و تربیت و به یادگارماندنی‌ترین واژه‌ای است که در طول تاریخ بشریت، با نقش مؤثّر خود توانسته است رسالت خطیر «هدایت»، «تفکّر» و «اندیشه ورزی» نسل‌های بشری را بر دوش کشیده و در اعصار و قرون متمادی، بر تارک تعلیم وتربیت جوامع گوناگون بدرخشد.

بی شک آینده اقتصاد جهانی نیز از آنِ کشورهایی خواهد بود که به بهترین و والاترین سیستم‌های تعلیم و تربیت مجهز شده و از بذل هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه دریغ نورزیده باشند؛ لذا دست یابی به اهداف متعالی آموزش و پرورش و فائق آمدن بر مشکلات پیش روی کشور، بدون اتکا به نظام تعلیم تربیت و بدون توجه به معلمان آن جامعه، میسّر نخواهد شد.»

اظهار امیدواری حاجی میرزایی برای به نتیجه رسیدن موضوع ترمیم رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برای ترمیم رتبه‌بندی اقداماتی انجام شده و پیگیری‌هایی در این دو، سه هفته اخیر انجام شده است که امیدواریم ان‌شاالله به زودی به نتیجه برسد.

محسن حاجی میرزایی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مجموعه ورزشی پردیسان منطقه ۲ در جمع خبرنگاران درباره رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: رتبه‌بندی معلمان را در مهر 98 اجرا کردیم بعد از این که ضریب 50 درصدی اعمال شد چون از طریق همین ضریب، فرهنگیان استفاده کرده بودند، حقوق بخشی از معلمان که افزایش حدود 50 درصدی را داشتند، کمتر اضافه شد اما حقوق افرادی که رتبه‌بندی شاملشان نشده بود به میزان خوبی افزایش پیدا کرد و عملا همه افرادی که به صورت آموزشی با ما همکاری می‌کردند، مشمول این 50 درصد شدند.

وی اضافه کرد: برای ترمیم رتبه‌بندی هم اقداماتی انجام شده و پیگیری‌هایی در این دو، سه هفته اخیر انجام شده است که امیدواریم ان‌شاالله به زودی به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که احکام رتبه‌بندی چه زمانی صادر می‌شود گفت: امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد تا بلافاصله احکام صادر شود.

سال آینده، بسته تحولی «مدرسه خوانا» به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد همه کودکان صرف نظر از میزان توانایی و یادگیری‌شان شایسته احترام، تقدیر و تکریم هستند در همین راستا بسته تحولی «مدرسه خوانا»، سال آینده در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

رضوان حکیم‌زاده توضیح داد: یک بسته تحولی را بر اساس سند تحول تحت عنوان «مدرسه خوانا» آماده کرده‌ایم که در این بسته به صورت خاص روی تقویت مهارت‌های خواندن، درک مطلب، بیان نظرات و احساسات، مهارت‌های نوشتن، ابراز وجود و آداب زندگی که در دوره ابتدایی بسیار مهم هستند تاکید شده است و سعی می‌کنیم در سال آینده به صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار