گزارش پانا از کاهش قابل توجه معاملات مسکن در فروردین امسال:

سال بازار مسکن از بهارش پیداست؟

عقبایی: کاهش معاملات مسکن در فروردین ملاک مناسبی برای پیش‌بینی مسکن در ماه‌های آتی نیست

تهران (پانا) - گزارش معاملات مسکن فروردین ماه شهر تهران حکایت از کاهش بیش از 87 درصدی نسبت به معاملات ماه قبل از آن دارد موضوعی که به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نمی‌تواند معیار مناسبی برای وضعیت حقیقی و واقعی بازار مسکن در ادامه ماه‌های سال باشد اما پرسش مطرح این است که آیا مسکن همانطور که از بهارش پیداست با رکود معاملات در ماه‌های آتی مواجه خواهد بود؟

کد مطلب: ۱۰۶۰۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سال بازار مسکن از بهارش پیداست؟

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال 1399، به 1.2 هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 87.8 و 63.7 درصد کاهش نشان می دهدو به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.

به گزارش بانک مرکزی، در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، 153.0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 35.7 درصد افزایش نشان می دهد.

حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با پانا درباره کاهش 87 درصدی معاملات مسکن تهران نسبت به ماه قبل و کاهش 63 درصدی نسبت به سال گذشته اظهار کرد:‌ « در شرایط غیرکرونایی هم میزان معاملات مسکن در فروردین هیچ‌گاه ملاک ارزیابی معاملات مسکن نبوده است؛ به این معنا که در سال‌هایی نیز که در وضع عادی قرار داشتیم از چند روز مانده به پایان اسفند تا پایان فروردین بازار خود را پیدا نکرده و میزان معاملات مسکن در فروردین هیچ‌گاه معیار مناسبی برای وضعیت حقیقی و واقعی بازار مسکن نیست.»

وی افزود:‌ « کاهش میزان معاملات مسکن در فروردین ماه ملاکی برای کاهش معاملات مسکن درسال جاری یا سایر قضاوت‌ها در این حوزه باشد. البته در نیمه اول سال 98 با رکود تورمی در این بخش مواجه بودیم به این معنا که قیمت مسکن با افزایش مواجه بود به گونه‌ای که در شهرهای بزرگ بهای مسکن حدود دو برابر افزایش یافت. در نیمه دوم سال 98 بازار مسکن رکود غیرتورمی را تجربه کرد به این معنا که قیمت‌ها افزایش نیافت اما با همان قیمت قبلی رونق چندانی نداشت.»

معاملات مسکن در نیمه دوم بهمن 98 افزایش یافت

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:‌ « درنیمه دوم بهمن 98 حجم معاملات مسکن با افزایش مواجه شد به این دلیل که حجم زیادی از معاملات مسکن وارد بازار شد که این شرایط تا 10 اسفند ادامه یافت اما از 10 اسفند بازار مسکن وارد تعطیل شد و تا 30 فروردین به معنای یک پروسه بیش از 40 روز عملا امکان فعالیت را نداشتند.»

قرنطینه و تعطیلی مشاوران املاک هم از افزایش قیمت مسکن جلوگیری نکرد

عقبایی خاطرنشان کرد:‌ « معاملات اسفند 98 و فروردین 99 ملاکی برای قضاوت و ارزیابی شرایط بازار مسکن در کشور نیستند و طرح صورت مسئله با این قضاوت منطقی نیست. شرایط کشور به دلیل بیماری کرونا خاص شده است و با وجود آنکه بیش از 45 روز به دلیل بحران و محدودیت‌های قرنطینه‌ای فعالیت‌ واحدهای خرید و فروش مسکن متوقف شده است اما قیمت مسکن با کاهش رو به رو نشده است و موجرین و مستاجران به دنبال سلامتی خود بوده‌اند.»

پیش‌بینی رکود تورمی قابل توجه در بازار مسکن

محمد کوثری، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در تحلیل شرایط بازار مسکن گفت: «در صورت ادامه‌دار بودن فراگیری کرونا در چند ماه آینده، می‌توان رکود معاملاتی سنگین، کاهش موقت و اندک قیمت‌ها و پس از آن وقوع رکود تورمی قابل توجه در بازار مسکن را انتظار داشت.»

وی افزود:‌ « از اوایل اسفندماه که ورود ویروس کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد، بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلات جدی مواجه شدند و فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور بیش از پیش شد. شوک اقتصادی این بیماری فقط از سمت عرضه و یا فقط از سمت تقاضا نبود و هر دو سمت را به شدت درگیر کرد. در سمت عرضه، فعالیت نیروی کار محدود شده و حمل و نقل مواد اولیه، کالاهای واسطه و حتی تولیدات نهایی به سختی انجام می‌شود. در سمت تقاضا نیز فعلاً اولویت اول مردم سلامت است و از این رو استفاده از بسیاری از کالاها و خدمات در چنین شرایطی معنا ندارد.»

دورکاری در بخش مسکن مفهومی ندارد

کوثری با بیان اینکه بخش مسکن به شدت از شیوع بیماری کرونا تاثیر گرفته است،‌ گفت:‌ « ماهیت عرضه در بازار مسکن به گونه‌ای است که نه تنها نیاز به جابه‌جایی گسترده و پرتعداد نهاده‌های تولید دارد، بلکه دورکاری در آن مفهومی ندارد و قطعاً نقش منابع مالی بیرونی نیز در آن پررنگ است. سمت تقاضای بازار مسکن نیز تا حدود بسیار زیادی مستلزم حضور فیزیکی متقاضی برای انتخاب و انجام فرآیندهای زمان‌بر و پرتعداد خرید است که امکان‌پذیری آن را در چنین شرایطی زیر سؤال می‌برد. بنابراین تغییر و تحولات در بازار مسکن می‌تواند حتی چشمگیرتر از سایر بخش‌ها باشد.»

«گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1399»، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار