نكات مهم بهداشتی در ماه مبارك رمضان

خبر گزاری پانا: در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر گزاری پانا، رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت خوبی است تا وزن خود را به حالت طبیعی بازگرداند .
در اینجا به چند نکته مهم بهداشتی و تغذیه‌ای که رعایت آنها برای فرد روزه‌دار مفید است، اشاره می‌شود .
1 ـ از خوردن غذاهای مشکل‌ساز هنگام افطار مانند غذاهای پرچرب، سرخ شده و سنگین و تنقلات بسیار شیرین مانند زولبیا و بامیه به مقدار زیاد خودداری شود .
2 ـ در صورت بروز مشکلات دستگاه گوارشی مانند یبــوست، مــی‌تــوان علاوه بر ایجاد تحرک (پیاده‌روی و...) از میوه‌ها و سبزی‌ها، ‌مایعات کافی، خیسانده آلو بخارا، انجیر، برگه‌های هلو، زردآلو، قیسی استفاده کرد .
3 ـ مصرف آب به مقدار کافی برای پیشگیری از بروز یبوست و همچنین جلوگیری از کم‌آبی بدن و دفع سموم از بدن توصیه می‌شود .
4 ـ از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید و مصرف آب کافی از یک ساعت پس از افطاری شروع شود .
5 ـ خوردن لبنیات کم‌چرب(شیر، ماست، پنیر و دوغ) افزایش یابد .
6 ـ بهتر است از خوابیدن پس از صرف سحری خودداری کرد .
7 ـ مسواک زدن دندان‌‌ها قبل از خواب و پس از سحری فراموش نشود .
8 ـ ورزش در حد راه رفتن آهسته و انجام دادن ورزش‌های کششی‌، مفید است .
9 ـ بیماران و افرادی که با تشخیص پزشک و متخصص تغذیه، تحمل و طاقت روزه گرفتن را ندارند، ‌باید قضای روزه خود را به وقت دیگری واگذار کنند. زنان باردار و شیرده، شامل این گروه می‌‌شوند .
10 ـ چون نیاز نوجوانان و جوانان به دریافت انرژی، ‌پروتئین و مواد غذایی زیاد است، ‌آنان باید هر روز هنگام سحر و افطار، از هر چهار گروه اصلی موادغذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت‌ها و گروه میوه‌ها و سبزی‌ها به همراه گروه متفرقه استفاده کنند .
11 ـ سبزی‌هایی را که به طور خام مصرف می‌کنید به دقت بشویید و ضدعفونی کنید .
12 ـ افرادی که سابقه مبتلا شدن به سنگ‌های مجاری ادراری را دارند، چنانچه در طول ماه رمضان از آب کافی استفاده نکنند، امکان ابتلا مجدد به سنگ‌های مجاری ادراری را خواهند داشت. البته این مسئله در تمامی اوقات سال باید رعایت شود .
13 ـ در فاصله افطار تا سحر به مقدار کافی(6 تا 8 لیوان) آب یا مایعات بنوشید .
14 ـ افراط در مصرف مواد چرب و شیرین و یا نمک زیاد موجب بروز عوارض ناراحت‌کننده و گاه خطرناکی مانند افزایش فشار خون، ‌چربی‌های خون و درنهایتً عوارض قلبی، عروقی خواهد شد. بعضی از افراد تصور می‌کنند در ماه رمضان به علت حذف یک وعده غذایی نیاز به مصرف کالری زیادی دارند و به همین دلیل در برنامه سحری و به خصوص افطار از موادی مانند حلوا، زولبیا، بامیه، ‌گز، سوهان و سایر مواد چرب و شیرین به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، افراط در مصرف این مواد، نه فقط مفید و ضروری نیست، بلکه باعث لطمه زدن به سلامت انسان خواهد شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار