روایتی از دانش آموزان خَیّر یک مدرسه دولتی

نیکنام: ۷۰ بسته غذایی برای دانش‌آموزان صبح رویش و بچه‌های کار توزیع کردیم

تهران (پانا) - مدرسه نرگس در منطقه یک شهر تهران با کمک دانش‌آموزان ، زندانی آزاد کرده است و به زلزله‌زدگان کمک می‌کند و اکنون وارد فاز مدرسه‌سازی در مناطق محروم شده است. مدیر این مدرسه از افتتاح مدرسه 3 کلاسه در سیستان و بلوچستان به‌نام شهیدحاج قاسم سلیمانی در پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
روایتی از دانش آموزان خَیّر یک مدرسه دولتی

مدرسه دولتی نرگس در منطقه یک شهر تهران، هم یک مدرسه عادی است و هم نیست. این مدرسه دولتی است، اما دانش‌آموزانش برای کمک به هم‌سالانشان در مناطق محروم تلاش می‌کنند. فخرالزمان نیکنام، مدیر مدرسه، دانش‌آموز همین مدرسه بوده است. از حدود 5 سال پیش او به جایی بازگشته که زمانی در آن تحصیل کرده است. نیکنام کار خود را از روستایی در رودبار قصران آغاز کرد. پیش از رسیدن به مدرسه دوران کودکی‌اش، در همین روستا هم دوری‌اش از فعالیت‌ روزمره را نشان داده است؛ در زمان مدیریت او برای اولین بار یک مدرسه روستایی هوشمند شد. مدیریت وی و البته کمک همراهانش در مدرسه است که دانش‌آموزان را به کمک کردن تشویق می‌کند.

افتتاح مدرسه 3 کلاسه در سیستان و بلوچستان

نیکنام با اشاره به ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان به پانا گفت: مدرسه 3 کلاسه‌ای در سیستان و بلوچستان ساختیم که پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد.

جدیدترین متدهای آموزشی در مدرسه تازه‌ساز سیستان و بلوچستان

مدیر مدرسه نرگس اضافه کرد: قصد داریم جدیدترین متدهای آموزشی را در این مدرسه پیاده کنیم و میز و نیمکت‌های این مدرسه جز جدیدترین‌ها باشد. پس از ساخت این مدرسه از بنده خواسته شد که آن را به نام شهیدحاج قاسم سلیمانی نامگذاری کنم که من هم با افتخار این موضوع را قبول کردم این در حالی است که تاکید کردم در زیر نام حاج قاسم سلیمانی، نام مدرسه نرگس و خیران آن نیز ذکر شود. نیکنام اظهار امیدواری کرد که دومین مدرسه در سیستان و بلوچستان نیز ساخته شود.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌هایی که با کمک خیران و دانش‌آموزان انجام می‌دهیم، به‌تازگی برای مدرسه صبح رویش و بچه‌های کار، مایحتاج یک ماهه‌ای را مانند گوشت و مرغ درجه یک، برنج طارم اعلای ایرانی، حبوبات، پنیر، خرما و ماکارانی تهیه و تعداد 70 بسته غذایی توزیع کردیم.

دبیرستان دخترانه نرگس عمری 50 ساله و 34 معلم دارد. نام آن‌ها با انجام کارهای خیر گره خورده و دانش‌آموزانش همراه با آموزش دروس برای اصول و ارزش‌های انسانی تربیت می‌شوند. کمک‌های دبیرستان نرگس نه از پدر و مادران دانش‌آموزان بلکه حاصل تلاش دانش‌آموزان در بازارچه‌های خیریه است. حاصل دستر‌نج‌ خود آن‌ها تبدیل می‌شود به پولی برای آزاد کردن زندانیان مالی، برای ساختن مدرسه در مناطق محروم و... در این مدرسه حتی فعالیت‌هایی شبیه به فعالیت‌های قرآنی که در اغلب مدارس انجام می‌شود هم خارج از روزمرگی و با خلاقیت بیشتری دنبال می‌شوند.

کار خیر برای فرهنگ‌سازی

نگاه نیکنام به کار خیر صرفا کمک به هم‌نوع نیست. او کمک کردن را به دانش‌آموزانش آموزش می‌دهد؛ چنان که خودش گفت: زمانی هم که دبیر مدرسه بودم با دانش‌آموزان هماهنگ می‌کردم به افراد بی‌بضاعت کمک کنیم و دست دانش‌آموزی را که مشکل دارد، بگیریم. زمانی که مدیر مدرسه شدم همیشه در ذهن داشتم به دانش‌آموزانم آموزش دهم که دیگران را هم در کنار خود ببینند. قصد بنده از کار خیر فرهنگ‌سازی است. دوست دارم جریانی راه بیافتد و همه بدانند وظیفه دارند یک کار انسانی را در برابر افرادی که ضعیف‌تر هستند، انجام دهند. آموزش و پرورش باید از سیاست دوری کند و به اجتماع نزدیک باشد زیرا وظیفه این وزارتخانه بزرگ تولید فکر است. از زمانی که مدیر مدرسه شدم همیشه در این کارها پیش‌قدم بودم و این را به معلمان و دانش‌آموزانم گوشزد می‌کردم.

در راستای ساحت‌های سند تحول بنیادین حرکت می‌کنم

نیکنام فعالیت‌های مدرسه را در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری و وزیر آموزش و پرورش است. یکی از ساحت‌های این سند ساحت اخلاقی و تربیتی و ساحت اقتصادی است که بر کمک به همنوع تاکید موکد دارد، مدرسه ما نیز بر اساس 6 ساحت این سند اداره می‌شود. براساس ساحت اقتصادی سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان در می‌یابند که می‌توانند با فروش دست‌سازه‌های خود به همنوعانشان کمک کنند و با آنان همدردی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار