دانش آموزان شیرازی از روزهای درس خواندن آنلاین در گفت‌وگو با پانا می گویند:

مدرسه آنلاین، جایی برای دلتنگی هیاهو و جنب و جوش‌های مدرسه است

شیراز(پانا) - گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و آغاز قرنطینه خانگی همراه با برگزاری کلاس‌های آنلاین، پدیده جدیدی بود که مردم دنیا در تمام کشورها آن را تجربه کردند و همچنان این روند ادامه دارد، در حالی‌که مدت زمان کوتاهی تا پایان سال تحصیلی باقی نمانده است، دانش‌آموزان شیرازی از تجربیات خود و احوالاتشان در این روزها و کلاس‌های درسی که بدون تشریفات و رسمیت خاصی در منزل برگزار می‌شود، می‌گویند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه آنلاین، جایی برای دلتنگی هیاهو و جنب و جوش‌های مدرسه است

ساناز کمالی، دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان دکتر بهشتی 2 ناحیه یک شیراز، در گفت‌وگو با پانا می‌گوید: با شروع قرنطینه و تعطیلی مدارس خوشحال بودم و برنامه‌ریزی مفصلی برای انجام کارهای عقب مانده داشتم اما با شروع مدرسه آنلاین با سیل درسها و امتحانات مدرسه روبرو شدیم، طوریکه به جرات می‌توان گفت شرایط کنونی بسیار سخت‌تر از زمان حضور در مدرسه است.

او ادامه می دهد: در کلاس‌های آنلاین تمرکز زیادی ندارم و بنظرم در کلاس‌های حضوری درک مطالب بهتر بود ولی اگر از مزایای این نوع تدریس بگویم، اینکه می‌توانیم فیلم‌ها یا فایل‌های صوتی دبیران را چندین بار دوره کنیم تا کاملا متوجه شویم بسیار مفید است.

ساناز معتقد است که اگر کلاس‌ها همراه با تصویر باشد و دانش‌آموز و معلم می‌توانستند یکدیگر را ببینند، اهمیت و توجه بیشتری از سَمت دانش‌آموزان به کلاس داده می‌شد و موجب افزایش تمرکز و بهبود کیفیت روند تدریس آنلاین می‌شد.

او با اشاره به تعطیلی مدارس و دلتنگی‌ها و محدودیت‌های قرنطینه، از درک بیشتر نعمت بودن در کنار هم و ارزش دورهمی‌ها و کنارهم بودن‌ها می‌گوید و معتقد است الان بیش از پیش قدر لحظه‌های باهم بودن را می‌توان درک کرد.

او درباره شوق برای دیدار معلمان و زحمت های آنها در این روزها می گوید: کنترل کردن کلاس در وضعیت فعلی به مراتب سخت‌تر از کلاس حضوری برای معلمان است اما ما تلاش می‌کنیم تا با رعایت نکات و تذکرات، قدردان آن‌ها باشیم.

سینا صلاحی، دانش‌آموز پایه دهم مدرسه تفضلی ناحیه 2 شیراز نیز در گفت‌وگو با پانا می‌گوید: در این روزها وقت بسیاری برای تمرکز روی اهداف و انجام کارهای عقب افتاده دارم و برای هدفم که بازیگری است با دیدن فیلم‌های متعدد و تمرین نمایشنامه تلاش و خودم را تقویت میکنم.

او در ارتباط با مزایا و معایب مدرسه آنلاین می‌گوید: اینکه خیلی راحت در خانه هستیم و بدون خستگی در کلاس حاضر می‌شویم بسیار خوب است، اما درک مطالب نسبت به تدریس حضوری برایم سخت‌تر است و تمرکز کردن در این شیوه تدریس برایم دشوار است. سینا بر این باور است که معلمانش مانند پرستاری محافظه کار با دقت اوضاع درس و یادگیری‌های او و دوستانش را پیگیری می‌کنند و با تلاش‌های زیاد سعی می‌کنند کلاس روال عادی داشته باشد.

این دانش‌آموز شیرازی تردد کمتر و در خانه ماندن را جدای از قطع زنجیره شیوع ویروس و حفظ سلامتی و مراقبت از یکدیگر موجب کاهش آلودگی زمین دانست و معتقد است که بهترین حُسن این دوران این است که اکنون زمین در حال تنفس است.

پارمیس ابراهیمی، دانش‌آموز رشته گرافیک هنرستان هنر و اندیشه ناحیه یک شیراز، نیز از ذوق هنری خود و استفاده از فرصت قرنطینه برای تغییر طرح بوم‌های قدیمی‌اش و تزئین اتاق می‌گوید.

این دانش‌آموز هنرمند با اشاره به اینکه اوایل اصلا تصور این قدر طولانی بودن قرنطینه و تعطیلی مدارس را نداشتم، ادامه می‌دهد: با طولانی شدن قرنطینه و تکراری شدن روزها با برنامه‌ریزی مناسب سعی کردم علاوه بر کارهای هنری از زمان برای تقویت زبان انگلیسی و دیدن فیلم‌ها و حفظ کردن شعرهای انگلیسی استفاده کنم.

پارمیس که امسال پایه یازدهم است با اشاره به اینکه حجم درس‌های آنلاین و امتحاناتشان نسبت به رشته‌های نظری کمتر است، گفت: آموزش‌های ما در کلاس‌های آنلاین عموما هنری است و با آموزش‌هایی نظیر طراحی چهره و ساخت دستبند مواجه بودیم که اگر این آموزش‌ها حضوری بود قطعا بازدهی بهتری داشتیم.

او در خصوص تجربه خود از حال و هوای مدرسه آنلاین می‌گوید: این تجربه برای بار اول در کشورمان رقم خورد و به همین دلیل سایت‌ها و صفحه‌های در دسترس مشکلات و کاستی‌هایی دارند و همچنین حجم اینترنت زیادی را می‌گیرند، اما برای امتحان وقت بیشتری داریم تا درس‌ها را مرور کنیم.

ابراهیمی در ادامه گفت: تدریس آنلاین خیلی ضعیف عمل می‌کند و در کنار این‌ها اگر فشار امتحانات زیاد شود یادگیری خیلی پایین‌تر می‌آید.

این دانش‌آموز پایه یازدهم درباره عملکرد دبیرانش می‌گوید: معلمان ما در این دوران به هر نحوی سعی بر آموزش ما داشتند که هرچند به دلیل مسائلی از جمله قطعی اینترنت یا برنامه‌های کمک آموزشی این کار دشوار بود، اما چیزی از ارزش و تلاش این فرشته‌های معلم نما کم نمی‌کند.

او با آرزوی اینکه هرچه زودتر این شرایط اتمام پیدا کند گفت: در این روزها ما در حال پرداخت بدهی به طبیعت هستیم، چون تا زمانی که در طبیعت بودیم و از آن استفاده می‌کردیم اجازه‌ نفس کشیدن را از آن گرفته بودیم و امروز وقت تنفس زمین و طبیعت است.

تدریس‌ آنلاین این روزها جایگزین کلاس‌های حضوری و مدرسه‌ها برای دانش‌آموزان شده‌ است. هر چند که این آموزش‌ها به تکامل روزهای قبل از کرونا نمی‌رسد، اما دانش‌آموزان با کمک معلمان خود همچنان در تلاشند تا با تداوم آموزش، هرچه بیشتر قله‌های موفقیت را در شرایط سخت فتح کنند.

گزارش: ریحانه قاسمی دانش‌آموز-خبرنگار پایه نهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار