هفته اول اردیبهشت؛ از لغو ترددهای بین استانی تا هشدار برای شیوع موج دوم کرونا

تهران (پانا) - لغو ممنوعیت تردد بین استانی، هشدار درخصوص موج دوم کرونا، آموزش کودکان کار برای مقابله با کرونا، چالش گروه خونی و ابتلا به کرونا، واکنش دستگاه قضا به گزارش دیوان محاسبات، تجمع تعدادی از رانندگان اتوبوس مقابل شهرداری تهران و آخرین وضع پرونده «علی اصغر پیوندی» بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول اردیبهشت؛ از لغو ترددهای بین استانی تا هشدار برای شیوع موج دوم کرونا

اخبار حوزه اجتماعی در اولین هفته از اردیبهشت ماه نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که در ادامه مروری از مهم‌ترین این اخبار آمده است.

لغو ممنوعیت تردد بین استانی لغو شد

در هفته‌ای که سپری شد با پایان یافتن گام اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، گام دوم آن یعنی فاصله‌گذاری هوشمند آغاز شد. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از لغو ممنوعیت تردد بین استانی در سراسر کشور خبر داد و گفت برای تردد بین استانی در سراسر کشور هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد استانی به پایان رسید.

تداوم برخی محدودیت‌ها

همچنین در پی اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند برخی محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شد که در تداوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بود. یکی از این برنامه‌ها لغو اجرای طرح ترافیک در تهران تا اطلاع ثانوی بود. در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب شد محدوده طرح ترافیک لغو شود و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز این تصمیم را مصوب کرد. به این ترتیب این طرح ترافیک ملغی و تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود. همچنین سراها و پاساژهای مسقف بازار تهران و مگامال‌ها نیز فعلا اجازه فعالیت ندارند و شرط فعالیت صنوف کم خطر یا همان کم ریسک در پایتخت، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد مجوز است.

هشدار درخصوص موج دوم کرونا

یکی از نگرانی‌های افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، اتمام برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های تردد و آغاز فعالیت اصناف بود. امیر یونسی، متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه تمام پیش‌بینی‌ها درباره کرونا وابسته به رفتار مردم و مسئولان است، درباره پیک دوم کرونا با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند توضیح داد: هنوز از پیک کرونا در کشور عبور نکردیم و نمی‌توان با نزولی شدن آمار ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کرونا که در روزهای اخیر گزارش می‌شود خوشحال باشیم و علاوه بر آن نمی‌توان با افزایش چند روزه آمار، نگران شد چون هنوز به طور کامل به مرحله کنترل بیماری نرسیده‌ایم. تاکنون غالب مردم مسایل بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت کرده‌اند و تاکید می‌شود مردم تا جایی که می‌توانند از ترددهای غیرضرور جلوگیری کنند. او تاکید کرد: وقتی ترددها افزایش پیدا کند، احتمال ایجاد این پیک وجود دارد و ممکن است موارد مرگ و میر و تلفات پیک دوم از پیک اول بالاتر باشد. کرونا با رفتارهای اشتباه مردم می‌تواند شعله‌ور شود و از اتفاقاتی که در پی افزایش ترددها در جامعه صورت می‌گیرد، باید احساس نگرانی کرد.

همچنین دکتر مسعود مردانی، عضو هیات علمی ستاد مدیریت بیماری کرونا می‌گوید اگر تحرکاتی که اکنون در جامعه وجود دارد، ادامه یابد پیک دوم کرونا اتفاق می‌افتد. اگر تحرکاتی که اکنون در جامعه وجود دارد، به همین وضع ادامه پیدا کند مطمئنا با پیک دوم کرونا مواجه خواهیم شد. به گفته او، طبق اطلاعاتی که در سطح بین‌‌المللی داریم، هنوز جهش ژنتیکی در ویروس کرونا حاصل نشده است و علایم ابتلا به آن همان علایم قبلی است.

چالش گروه خونی و ابتلا به کرونا

کارشناسان می‌گویند مطالعات گذشته ارتباط بین گروه‌های خونی و ابتلا به کروناویروس جدید را نشان داده، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات رابطه بین گروه خونی و پیوند احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ باید انجام شود. حالا یک مطالعه جدید از چین نتیجه گرفته که افراد مبتلا به گروه خونی A ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به کروناویروس جدید نسبت به افراد دارای گروه خونی O باشند. کارشناسان معتقدند که این تحقیق جالب است، اما برای تأیید نتایج باید مطالعات بیشتری انجام شود. این تحقیق توسط گروهی از محققان چینی انجام شده است و دو هزار و ۱۷۳ بیمار مبتلا به ویروس را از سه بیمارستان ووهان و شنژن بررسی کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام شد و سپس با انواع خونهای دو جمعیت عمومی منطقه مقایسه کردند. متاآنالیز داده‌ها نشان داد که افراد گروه A در مقایسه با گروه های خونی دیگر به میزان قابل توجهی بیشتر به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

«کرونا» با اهدای خون منتقل نمی‌شود

در پی شیوع ویروس کرونا اهدای خون کاهش پیدا کرده است و برخی نگرانی از انتقال این ویروس از طریق اهدای خون را به عنوان دلیلی برای این کاهش مطرح کردند. علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، این نگرانی را رد کرد و گفت که انتقال خون در انتقال کرونا نقشی ندارد در پاندمی‌ها، مصرف خون و فرآورده‌های آن به شدت افزایش می‌یابد، در حالیکه مراجعه اهداکنندگان خون به مراکز انتقال خون به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین ضروری است کسانی که امکان و معیارهای اهدای خون را دارند، برای اهدای خون مراجعه کنند. او با تاکید بر اینکه امکان انتقال ویروس کرونای جدید از طریق خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد، افزود: نکته مهم این است که در همه‌گیری‌ها و پاندمی‌هایی مانند آنفلوآنزا، کرونا و... مصرف خون و فرآورده‌های آن به شدت افزایش می‌یابد و به دلیل بحث قرنطینه و نگاهی که مردم دارند، مراجعه اهداکنندگان به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین ضروری است که در چنین مواقعی کسانی که امکان و معیارهای اهدای خون را دارا هستند، برای اهدای خون مراجعه کنند.

در عین حال، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز در نشستی خبری گفت که بیماران کرونا مثل بقیه بیماران از همه گروه‌های خونی هستند. برخی مقاله‌های منتشر شده در این زمینه اعتبار علمی زیادی ندارد. همان توزیع گروه خونی در سطح جامعه در میان مبتلایان به کرونا نیز وجود دارد. او همچنین درباره کمبودهای ذخیره خون گفت: بحران کووید ۱۹ در جهان و ایران منجر به کمبود شد، اما فعلا به بحران نرسیده و ذخایر خونی کشور در حد قابل قبولی است. ذخیره خونی کشور به طور روزانه رصد می‌شود و با توجه به رسیدن ماه مبارک رمضان و شروع اعمال جراحی و فعالیت‌های روتین بیمارستان‌ها نیاز به همکاری مردم برای نجات جان هموطنان و بیماران داریم.

کرونا علایم دل درد و تهوع هم دارد

کرونا، ویروسی است که به سلول‌های مخاطی در چشم، بینی و دهان متصل می‌شود و از طریق سلول‌های مسیر هوایی وارد بدن می‌شود، در داخل این سلول‌ها تولید و پخش شده و به سایر سلول‌ها هم نفوذ پیدا می‌کند. با گذشت دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، مباحثی مبنی بر تغییر علایم ابتلا به کرونا در کشور مطرح شده است. به ‌گفته محمد امانی، عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در روزهای اخیر علایم گوارشی در بیماران کرونایی بیشتر شده است، این بیماری با علایم گوارشی هم بروز پیدا می‌کند. او تاکید کرد که درگیری مخاط بینی و دهان با کرونا ویروس می‌تواند با کاهش بویایی و چشایی نیز همراه باشد. پاسخ ایمنی بدن به این ویروس می‌تواند علایم التهابی مانند تب، درد بدن، سردرد، خستگی، بیحالی و کاهش اشتها ایجاد کند. ویروس کرونا علاوه‌بر آسیب به ریه، می‌تواند از مسیر مخاط دهان و بینی، وارد مری، معده و روده شود. تئوری مطرح این است که ویروس وارد سلول روده هم شده و فرد بیمار را دچار علایمی مانند کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم می کند.

آخرین آمار کرونا

بر اساس اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۵۹۹۶ نفر رسید و تا امروز ۵۳۹۱ نفر از بیماران، جان باخته‌اند. به گفته او تا امروز ۶۳۱۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۳۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آموزش کودکان کار برای مقابله با کرونا

یکی از نگرانی‌هایی که در ایام شیوع کرونا وجود دارد، فعالیت کودکان کار و خیابان است. هر چند طرح ساماندهی این کودکان اکنون از سوی سازمان بهزیستی انجام نمی‌شود و طرح‌های آموزشی برای آگاه‌سازی کودکان کار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ارائه شده است اما هنوز این کودکان در معابر تهران مشاهده می‌شود. حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه امکان جمع‌آوری «کودکان کار» در ایام شیوع کرونا وجود ندارد، گفت که تاکنون 57 هزار بسته وسایل بهداشتی بین کودکان کار و خیابان در کشور توزیع شده است که از این تعداد 23 هزار بسته مربوط به شهر تهران است. او تاکید کرد که وقتی ایام شیوع کرونا به پایان برسد، اصل سیاست سازمان بهزیستی ساماندهی کودکان کار و خیابان و توانمندسازی آنهاست.

کاهش تلفات حوادث رانندگی در نوروز

هر ساله در ایام نوروز آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی آماری رو به رشد بود اما امسال در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش میزان سفرهای نوروزی، نوروز سال جاری (۲۵ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹)، ۵۱۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که ۴۳۱ نفر از آنان مرد و ۸۲ نفر زن بودند. بر اساس اعلام پزشکی قانونی به دنبال کاهش قابل توجه سفرها در نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اصل در خانه ماندن برای قطع زنجیره این بیماری، شاهد کاهش ۴۰.۶ درصدی تلفات حوادث رانندگی در کشور بودیم. بر اساس این گزارش در نوروز امسال، استان تهران با ۵۲ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشت، پس از آن استان فارس با ۴۵ و خوزستان و کرمان هر کدام با ۳۹ فوتی در رتبه‌های بعدی تلفات تصادفات قرار گرفتند. همچنین استان‌های ایلام با یک، یزد و قم هر کدام با چهار و زنجان با پنج فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال را داشتند.

واکنش‌ دستگاه قضا به گزارش دیوان محاسبات

گزارش تفریغ بودجه ۹۷ که توسط رئیس دیوان محاسبات در صحن مجلس قرائت شد به سرعت تبدیل به جنجالی سیاسی شد، گزارشی که با واکنش دولتمردان و دستگاه قضا روبرو شد. در گزارشی که از سوی رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی مجلس قرائت شد آمده بود، از ۳۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مابه ازای واردات کالا نداشته و یا از حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت ارز، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان به خزانه بازنگشته است. دادستانی تهران در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور با موضوع تخلفات صورت گرفته در تأمین ارز به نرخ دولتی اعلام کرد: «گزارش دیوان محاسبات کل کشور به محض وصول توسط ریاست محترم قوه قضائیه به دادستانی عمومی وانقلاب تهران ارجاع و دستور بررسی و انجام تحقیقات با دقت وسرعت لازم صادر و پیرو سوابق قبلی از سوی دادستان عمومی تهران نیز موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع و تحقیقات در این زمینه آغاز گردیده است.»

دادستانی همچنین اعلام کرد: در حالیکه گزارش دیوان محاسبات کل کشور طی روزهای اخیر منتشر گردیده است، ولی مطابق سوابق و پرونده‌های موجود دادستانی تهران از اواخر سال 1397 و به ویژه پیگیری‌های ویژه در سال 1398 امرنظارت و پیگیری نسبت به نحوه تخصیص ارز دولتی را با همکاری ضابطان و سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور در دستور کار قرار داده، و درباره انحرافات وفسادهای رخ داده در این زمینه، پرونده‌های متعدد قضائی تشکیل شده، که برخی از این پرونده‌های با صدور کیفرخواست و ارسال به دادگاه منتهی به صدور حکم قطعی گردیده و برخی دیگر همچنان در حال رسیدگی وانجام تحقیق می‌باشد، که صدور احکام قاطع محکومیت بعضاً تا بیست سال حبس، ونیز استرداد اموال و وجوه تحصیل شده از محل این ارزها نتیجه این رسیدگی‌های قضایی می‌باشد که مصداقاً خلاصه برخی از آراء قطعی صادر شده نیز اعلام می‌گردد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به گزارش دیوان محاسبات گفت وضع همه دلارهای پرداختی باید شفاف شود، اعلام فساد برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه باید به مردم گزارش مبارزه بافساد و بازگشت بیت المال را داد. او درباره گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 97 و گزارش دادستانی در این زمینه نیز توضیح داد: برخی از پرونده‎های تشکیل شده برای کسانی که ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی گرفتند و کالا وارد نکردند، منجر به صدور رأی شده‎ و در مرحله اجرای حکم هستند، برخی پرونده‎ها در دادسرا همچنان مفتوح است ولی اگر موارد جدیدی هم باشد، دادگستری آماده رسیدگی به آنهاست.

تجمع تعدادی از رانندگان اتوبوس مقابل شهرداری تهران

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی که 8 ماه از زمان بازنشستگی آنها می‌گذرد به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه 4 درصد مشاغل سخت و زیان‌آوربازنشسته نشدند، به همین دلیل مقابل معاونت مالی اداری شهرداری تهران تجمع کردند. بر این اساس، شورای اسلامی کار شرکت واحد درخصوص مشکل این تعداد از کارکنان اتوبوسرانی می‌گوید‌: تعداد 400 نفر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 98 بازنشسته شده‌اند که با گذشت بیش از 8 هنوز سنوات پایان خدمت را دریافت نکرده‌اند. شرکت موظف است در پایان هر سال مالی، بدهی از بابت مزایای پایان خدمت کارکنان را برآورد و به عنوان ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان در حساب‌ها منظور کرده و مطابق مواد 21، 24، 31 و 36 قانون کار در صورت هرگونه قطع همکاری شامل از کارافتادگی یا بازنشستگی و ... به کارکنان پرداخت کند. در همین ارتباط، تعداد 420 نفر از کارگران این شرکت در پایان سال 98 واجد شرایط بازنشستگی بوده و برگه اعلام بدهی آنها از سوی شعب 4 و 23 سازمان تأمین اجتماعی صادر شده است لکن به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی لازم، تنها 93 نفر از این تعداد، چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آورشان پرداخت و الباقی پرداخت نشده است. مضافاً اینکه پاداش پایان خدمت تمامی این افراد نیز تاکنون به دلیل موارد از پیش گفته، پرداخت نشده است. در نهایت با پیگیری‌های مکرر و مراجعات حضوری این افراد و با توجه به اینکه برقراری حقوق مستمری این افراد منوط به واریز 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به مأخذ قانونی است، به منظور جلوگیری از تبعات‌ قانونی و اجتماعی، مستدعی است دستور فرمائید نسبت به تأمین اعتبار مبلغ 60 میلیارد تومان (39 میلیارد بابت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و 21 میلیارد بابت پاداش پایان خدمت) جهت خروج ایشان از سیستم اقدام عاجل معمول فرمایند.

آخرین وضع پرونده «علی‌اصغر پیوندی»

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. البته این نشست به دلیل ایام شیوع کرونا بدون حضور خبرنگاران و به صورت مجازی برگزار شد. ضرورت تدوین پروتکلی برای استفاده از مساجد از سوی متولیان، آخرین وضع پرونده رئیس سابق هلال احمر، اقدامات هیات نظارت بر حقوق شهروندی برای احقاق حقوق شهروندی و دریافت شکایت مردمی، آخرین وضع رسیدگی به پرونده‌های مهم اقتصادی، مرخصی بیش از 1000 تبعه بیگانه، توضیح درباره بازگرداندن اراضی ملی، رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، ورود به پرونده جوجه‌کشی و آخرین وضع اجرایی شدن طرح کاداستر از مهم‌ترین اخباری بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار