معاون پرورشی و فرهنگی خراسان رضوی در بخش اول گفتگو با پانا:

استمرار خلاقانه و مجازی فعالیت های پرورشی و فرهنگ در ایام تعطیلی مدارس خراسان رضوی

مشاوران متخصص آموزش و پرورش، در ۵۰ مرکز به دانش آموزان مشاوره می دهند

مشهد(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی از استمرارخلاقانه فعالیت های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی در ایام تعطیلی مدارس استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۸۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
استمرار خلاقانه  و  مجازی فعالیت های پرورشی و فرهنگ  در ایام تعطیلی مدارس خراسان رضوی

علیرضا مالک اشرفی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: امروزه بیش از همیشه ضرورت ارتباطات مجازی احساس می شود. تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از ابتلای دانش آموزان، خانواده آنها و فرهنگیان به ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس، لزوم فعالیت آموزش و پرورش در بستر فضای مجازی را بیشتر مشهود کرد.

او ادامه داد: بحث آموزش در شبکه های اجتماعی و امروز در شبکه اجتماعی شاد یا بهتر بگوییم شبکه اجتماعی دانش آموزان با پذیرش نقایص آن استمرار داشته و دارد، هر چند هیچ چیز جای آموزش حضوری و ارتباط مستقیم معلم و دانش آموز را نمی گیرد، اما امروز چاره ای جز این نیست.

مالک اشرفی با بیان اینکه خبر های حوزه تربیت و پرورش دانش آموزان در پس اخبار آموزش نهان است و کم به این اخبار توجه می شود، اظهار کرد: همان طور که آموزش در فضای مجازی ادامه دارد، فعالیت های پرورشی و تربیتی نیز به صورت خلاقانه در فضای مجازی استمرار دارد، اما متاسفانه در اخبار و گزارش ها کمتر مشاهده می شود، همانطور که در فضای واقعی نیز کمتر مورد حمایت و توجه رسانه ای است. شاید اجرای واقعی سند تحول بنیادین این آسیب را در دراز مدت برطرف کند; چرا که اکثر ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت مستقیم و غیر مستقیم به پرورش و تربیت دانش آموزان بر می گردد.

استقبال گسترده از مسابقه بزرگ نصر در سطح کشور

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان در تشریح فعالیت های حوزه قرآن، عترت و نماز این معاونت گفت: مسابقه بزرگ نصر در قالب ۱۰ رشته برای دانش آموزان و خانواده های آنها به پیشنهاد خراسان رضوی در سطح کشور در حال برگزاری است و ارسال آثار تا ۱۲ اردیبهشت تمدید شد. تاکنون سه هزار اثر از کل کشور دریافت شده که نشان دهنده استقبال خوب از این مسابقه است. بعد از جمع بندی مراسم قرعه کشی و اعلام نتایج در نیمه ماه مبارک رمضان، همزمان با ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار می شود.

اجرای طرح بهار همدلی در بهار قرآن توسط دارالقرآنهای خراسان رضوی

وی اجرای طرح بهار مهربانی در بهار قرآن ذیل رزمایش کمک مومنان که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند را از دیگر برنامه های این حوزه عنوان کرد و گفت: 69 باب دارالقرآن استان خراسان رضوی به عنوان پایگاه های اجرای این طرح هستند که کمک های نقدی و غیر نقدی به دانش آموزی و فرهنگیان و عموم مردم جمع آوری می شود و به دست خانواده‌های دانش‌آموزان نیازمند می رسد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان، برگزاری محافل انس با قرآن در فضای مجازی به ویژه در ماه مبارک رمضان، اجرای جشن ویژه دانش آموزان روزه اولی به صورت مجازی که با همت و خلاقیت همکاران ما در مدارس و مراکز دارالقران متناسب با شرایطی که دارند انجام می شود، برگزاری جشن تکلیف مجازی دانش آموزان با سبک و الگویی که در سامانه ایران پرورشی معرفی می‌شود را از دیگر برنامه های حوزه قرآن، عترت و نماز این معاونت عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی در فضای مجازی و مراسمات معنوی شب های قدر به صورت مدرسه‌ای و دارالقرآنی، همچنین تولید محتوای الکترونیکی قرآن به صورت پادکست، موشن گرافی، کلیپ های صوتی و تصویری و بارگزاری در فضای مجازی و شبکه شاد از دیگر برنامه هایی است که پیگیری می شود.

رقابت سه هزار دانش آموز منتخب قرآنی خراسان رضوی در فضای مجازی

وی گفت: مسابقات قرآ، عترت و نماز به ناچار امسال در قالب یک مرحله غیر حضوری برگزار می شود و سه هزار نفر از دانش آموزان منتخب مرحله مقدماتی آثارشان را در سامانه ایران پرورشی ثبت می‌کنند و به صورت غیر حضوری در این مرحله شرکت می نمایند. برگزیدگان در قالب سه گروه، هدایا و لوح تقدیر دریافت خواهند کرد و افرادی که رتبه ممتاز کسب کنند به مرحله فینال مسابقات را پیدا می کند.

واگذاری دبیرخانه کشوری تهیه و تولید محتوای مشاوره تحصیلی و شغلی در شبکه شاد به خراسان رضوی

معاون پرورشی و فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه دبیرخانه کشوری مشاوره تحصیلی و شغلی با هدف تهیه و تولید محتوا در شبکه شاد و فضای مجازی به استان محول شد، گفت: در سال جاری با توجه به شرایط حاکم بر آموزش و پرورش و تعطیلی مدارس و نیاز دانش آموزان و والدین در خصوص اطلاع رسانی های فرایندهای مشاوره تحصیلی و شغلی و خدمات روانشناختی، مقرر شد فعالیتها و برنامه های مشاوره ای از طریق فضای مجازی و بارگزاری در شبکه شاد صورت گیرد، بر این اساس به منظور طراحی و تولید و تدوین محتوای مناسب دبیرخانه مشاوره تحصیلی و شغلی هم زمان با شروع هفته مشاغل به اداره مشاوره خراسان رضوی واگذار شد.
وی گفت: تولیدات و آثار علمی مرتبط توسط مشاوران، همکاران و دانش آموزان از قبیل بروشورهای تحصیلی و شغلی به ویژه با مو ضوع تبیین هدایت تحصیلی و شغلی، کلیپ های مشاوره ای و انگیزشی، پیام، پاور، پمفلت و پوسترهای مناسب و سایر تولیدات تحصیلی و شغلی پس ازارسال به دبیرخانه مجازی" مشاوره تحصیلی و شغلی" بررسی و آثار منتخب در مجاری اطلاع رسانی فضای مجازی و شبکه شاد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

پاسخگویی به 6 هزار و 400 تماس دانش آموزان و والدین توسط 245 مشاور استان

مالک اشرفی، راه اندازی سامانه پاسخگوئی تلفنی مشاوره ای در ۵۰ مرکز و مجتمع مشاوره ای دانش آموزی استان را از دیگر اقدامات اداره مشاوره معاونت پرورشی عنوان کرد و گفت: این اقدام به منظور ارائه خدمات مشاوره ای غیرحضوری و روانشناختی به دانش آموزان و والدین آنها از طریق تنظیم و اطلاع رسانی جدول تلفن های پاسخگوئی غیرحضوری در ۵۰ مرکز مشاوره مناطق استان انجام شد که در این ایام پاسخگوئی مشاوره ای توسط ۲۴۵ نفر از مشاوران تخصصی آموزش و پرورش در این ۵۰ مرکز صورت گرفته است.
تعداد ۶۴۰۰ تماس دانش آموزان و والدین از طرف مشاوران پاسخ داده شده است که اکثر تماسها در حوزه تحصیلی و سپس به ترتیب اولویت موارد خانوادگی، بالینی، سازگاری و سایر موارد را شامل می شود.
وی ادامه داد: موارد اورژانسی و فوریتی مشاوره ای توسط تیم های تخصصی مشاوره ای مداخله در بحران مراکز مشاوره و در موارد لزوم به صورت اعزام تیم های مشاوره ای سیار مداخله و پیگیری شده است.

تولید مشترک کلیپ های مشاوره ای آموزش و پرورش با آستان قدس رضوی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان تولید و تدوین کلیپهای مشاوره ای با محوریت آموزش مهارتهای مدیریت اضطراب و استرس، مهارت شاد زیستن و کنترل خود و سایر مهارتهای ضروری دانش آموزان و والدین در ایام مدیریت کرونا و بارگذاری در مجاری اطلاع رسانی آموزش و پرورش، رصد و پیگیری ارجاعات و گزارشات اورژانسی و مداخلات فوریتی سامانه نماد در اتاق مانیتورینگ مجتمع مشاوره استان، توسعه فعالیتهای مددکاری در مراکز مشاوره و پیگیری مسائل دانش آموزان در حوزه نیازهای مددکاری که به عنوان نمونه توسعه واحد مددکاری حوزه مشاوره در ناحیه ۲ با هزینه بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان کمک خیرین و مشارکت با نهادهای برون سازمانی آموزش و پرورش در تدوین محتوای آموزشی دانش آموزان و والدین در ایام تعطیلی مدارس از جمله تولید مشترک کلیپ های مشاوره ای با آستان قدس رضوی را از جمله فعالیت های دیگر اداره مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد.

ادامه دارد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار