مقابله با اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کادر درمان

شیراز(پانا)- به گفته یک متخصص اعصاب و روان و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز، اضطراب و استرس ناشی از کرونا، ناگزیر کادر درمان را نیز درگیر می کند و اثرات روانشناختی این اضطراب در کادر درمان، باعث کاهش توانایی آنها می شود.

کد مطلب: ۱۰۳۴۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مقابله با اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کادر درمان

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، لیلا رازقیان ادامه داد: این استرس و اضطراب در کادر درمان ممکن است به صورت ترس و تشویش متناوب و حتی حملات پانیک دیده شود و یا ممکن است علائم بدنی مانند تنگی نفس و تپش قلب، آنها را آزار دهد.

او افزود: در این شرایط در صورت توجه نکردن به این موضوع و مداخله نکردن روانشناس و روانپزشک، ممکن است فرد به سمت افسردگی پیش رود و حتی در درمان بیماران احساس ناتوانی و درماندگی کند، گاهی نسبت به نشانه‌های بدنی خود بیش از حد حساس شود و علائم بدنی خود را با تحریف، تفسیر کند.

رازقیان افزود: این اضطراب به خانواده و دوستان دیگر نیز منتقل می‌شود و فرد ممکن است با خانواده و همکاران دچار تنش شود، در این شرایط باید از طریق حرفه‌ای و با استفاده از روش‌های تن آرامی این موضوع را برطرف کرد.

او اضافه کرد: باید به کارکنان آموزش داد که برای کسب آمار و اطلاعات به منابع اطلاع‌رسانی معتبر مراجعه کنند، چرا که در شرایط پراسترس، احتمال پذیرش شایعات از سوی افراد بالاتر می‌رود.

به گفته‌ او صحبت کردن در مورد اضطراب خود، در جمع دوستان کمک کننده است و لازم است ساعاتی را در کنار خانواده به دور از فضای مجازی گذراند و از موقعیت‌های اضطراب‌زا دوری کرد.

متخصص اعصاب و روان و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فیزیکی و ورزش می‌تواند در کنترل اضطراب کمک کننده باشد، این بحران نخستین بحرانی نیست که دامنگیر کادر درمان شده و در همه بحران ها افراد می‌توانند از مهارت های انطباقی که در گذشته کسب کرده اند، استفاده کنند.

او تاکید کرد: در صورتی که علائم روانشناختی شدید باشد و عملکرد کارکنان کاهش یافته باشد، لازم است برای دریافت کمک حرفه‌ای به روانشناس و روانپزشک مراجعه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار