اسفند ۹۸؛ ایران علیه طغیان کرونا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در اسفند ماه ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و بسیج همه امکانات در کشور برای مقابله با این بیماری، برگزاری اولین جلسه دادگاه محتکران ماسک و دستکش، افزایش مسمومیت با الکل در ایران، برگزاری جلسات دادگاه پرونده شرکت عظیم خودرو، عباس ایروانی و روح الله زم بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اسفندماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اسفند ۹۸؛ ایران علیه طغیان کرونا

در پی شیوع کرونا در کشور، تمامی اخبار حوزه اجتماعی در اسفندماه سال 98 تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت. مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به دستور رئیس‌جهوری، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شد. همچنین حجت الاسلام روحانی، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به سعید نمکی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا

پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد مصوباتی نیز از سوی این ستاد اعلام شد. طبق اعلام وزارت بهداشت مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل شدند. سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته بود: «طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد در ورودی شهرها اکیپ‌های ما مستقر شوند و افراد مبتلا یا مشکوک را متوقف کرده و با دستگاه‌های تب سنج، تب مردم را بررسی کرده و بیماران را شناسایی کنند.» او همچنین گفته بود: «محدودیت‌هایی نیز برای حرم رضوی اتخاذ شد و درباره برگزاری نماز جمعه هم قرار شد در شهرها و مناطقی که آن‌ها را آلوده تشخیص دادیم، برگزاری نماز جمعه هم فعلا برای یک دوره متوقف شود.»

کاهش ساعت کاری ادارات در تهران

همچنین در پی شیوع کرونا اقداماتی از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا اتخاذ شد که یکی از آن کاهش ساعت کاری ادارات بود. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران گفته بود: «بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران ساعت کاری ادارات دولتی و دستگاه‌های عمومی تا اطلاع ثانونی و تغییر شرایط بیماری از ساعت ۸ تا ۱۳ است.» اما پس از یک هفته از اجرای این مصوبه استاندار تهران از بازگشت ساعت کار ادارات به روال سابق خبر داد.

تعویق ۲ ماهه اعزام مشمولان سربازی

یکی از اقداماتی که در پی کنترل شیوع کرونا در کشور اتخاذ شد تعویق دو ماهه اعزام مشمولان سربازی بود. سردار حسن عراقی‌زاده، معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح درباره این موضوع گفته بود که اعزام مشمولان سربازی تا دو ماه به تعویق افتاده و ابلاغ شده است تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل دو ماه متوقف شود، یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روز‌های آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است.

تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹

همچنین در پی شیوع ویروس کرونا حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه بخشنامه‌ای مبنی بر تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹ خطاب به کلیه واحدهای قضایی و اداری قوه قضاییه صادر کرد. بر این اساس تمامی واحدهای تابعه در انجام فرآیند خدمات قضایی و اداری تا پایان فروردین ماه سال آینده باید از تشکیل اجتماعات و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های قضایی و آموزشی به صورت حضوری اجتناب کنند.

تکذیب کشف داروی کرونا

خبری مبنی بر تولید داروی درمان بیماری کرونا در سایت‌های خبری و شبکه‌های مجازی منتشر شد که این خبر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تکذیب شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی سازمان غذا و دارو، کشف هر گونه داروی ضد کرونا تا این لحظه را قویا رد کرد و پس از برگزاری جلسات فشرده کارشناسی، شایعات منتشر شده در فضای مجازی با عنوان اسپری و داروی گیاهی و هر گونه شایعه دیگر در خصوص واکسن‌های ضد کرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان عنوان کرد.

مسئولانی که کرونا گرفتند

ایرج حریرچی(معاون کل وزارت بهداشت)، معصومه ابتکار(معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده)، پیرحسین کولیوند(رئیس سازمان اورژانس)، محمدرضا قدیر (رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم)، محمد میرمحمدی(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر اثر کرونا فوت کرد)، فاطمه رهبر(نماینده منتخب مردم تهران که بر اثر کرونا فوت کرد)، محمود صادقی، ذوالنوری، آقاپور علیشاهی و منصوری (چهار تن از نمایندگان مجلس دهم) برخی از مسئولانی بودند که به این ویروس مبتلا شدند.

دستور رئیسی برای برخورد با محتکران

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، عده‌ای سودجو با احتکار اقلام بهداشتی، تامین این اقلام را برای مردم با مشکل مواجه کردهند. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به دادستان‌های سراسرکشور دستور داد تا «به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنند.» وی گفته بود: احتکار اقلام بهداشتی درشرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت.

اولین جلسه دادگاه محتکران ماسک

در پی کشف انبار محتکران از سوی نهادهای قضایی، قرار شد جلسه دادگاه محتکران به صورت علنی و در اولین فرصت برگزار شود. در اسفندماه 98 نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محتکران ماسک و اقلام بهداشتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. متهمان این پرونده به نام‌های «رضا ستوده»، «ابوبکر کووایوو تابعیت تاجیکستان»، «یونس احراروو تابعیت تاجیکستان»، «کریم ستوده»، «ناظم میزایف تابعیت تاجیکستان»، «سعید عباسی قلعه جوق» و «مهرداد حاذقی کلوانق» به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی متهم هستند. همچنین «بهروز رسولی اصل»، «حمید غفاری» و «سهیل حاتمی پور» دیگر متهمان این پرونده هستند که محاکمه می‌شوند. متهمان این پرونده با احتکار دو میلیون و ۶۰۰ هزار ماسک قصد خروج این اقلام به کشور چین را داشتند. در اولین جلسه دادگاه این متهمان کیفرخواست آنان قرائت شد و قرار بود جلسه دوم نیز در اسفندماه 98 برگزار شود که زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.

افزایش مسمومیت با الکل

با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور و تاکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) جهت پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور، مواردی از مسمومیت و فوت در اثر مصرف خوراکی و یا غرغره نمودن محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و در برخی موارد، مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری ازعفونت کرونا ویروس جدید گزارش شده. به طوری که مسمومیت با الکل تقلبی جان 47 نفر را در خوزستان گرفت.

بسیج پلیس در مبارزه با احتکار

همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، عده‌ای سودجو به احتکار اقلام بهداشتی اقدام کردند. مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی به صورت جدی در سراسر کشور از سوی پلیس اجرا شد. سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از بسیج تمامی ظرفیت‌های پلیس در مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی با محوریت پلیس امنیت اقتصادی خبر داده و اعلام کرد: «با تشکیل قرارگاه‌های فرعی استانی ضمن رصد، کنترل و هدایت لحظه‌ای رده‌های انتظامی سراسر کشور در خصوص جلوگیری تاثیرات منفی شیوع کرونا طرح تشدید مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالای بهداشتی و پزشکی به کلیه رده‌های انتظامی سراسر کشور ابلاغ و اکیپ‌های نامحسوس برای شناسایی و کشف انبارهای احتکار کالاهای بهداشتی و پزشکی با محوریت پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور انجام می‌شود.»

ممنوعیت ثبت طلاق تا پایان سال

سامانه «تصمیم» که زیر نظر سازمان بهزیستی فعال است تا پایان سال 98 غیرفعال شد. علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفته بود: «صدور و ثبت طلاق برای کسانی که حکم دادگاه را دارند بلامانع است ولی کسانی که هنوز ثبت نام خود را در سایت «تصمیم» انجام نداده‌اند فعلا نمی‌توانند مراحل طلاق خود را طی کنند.»

تکذیب قرنطینه پایتخت

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، زمزمه قرنطینه کردن برخی شهرهای کشور از جمله تهران در فضای مجازی منتشر شد. خبر قرنطینه شدن شهرها از سوی مسئولان ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تکذیب و اعلام شد که این ستاد هیچ تصمیمی برای قرنطینه کردن شهرها ندارد. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با حضور در جلسه شورای شهر با بیان اینکه در شرایطی کشور وارد موضوع کرونا شد که شرایط سخت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران است، گفته بود: «در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنظینه کنیم اما پلنهای بعدی قرنظینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.»

آخرین آمار کرونا در سال ۹۸

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان،بهبودیافتگان و فوتی‌های کرونا در پایان اسفندماه سال ۹۸ را اعلام کرد و گفت شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 18407 نفر رسید و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به 1284 نفر رسید.

اعلام زمان جدید کنکورهای ارشد و دکتری 99

در پی شیوع ویروس کرونا مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. علاوه بر این برگزاری آزمون‌های مهم نیز بنا به تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا لغو شد. سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای تاریخ برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال 99 را اعلام کرد. بر این اساس آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۹ روز جمعه ۹ خردادماه سال آینده و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ خردادماه برگزار خواهد شد.

اولین دادگاه پرونده شرکت عظیم خودرو

در اسفندماه 98 اولین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی برگزار شد. این پرونده جمعا حدود ۱۳۰۰ شاکی دارد که در اولین جلسه دادگاه کیفرخواست متهمان پرونده قرائت شد.

دادگاه عباس ایروانی

در هفته‌ای که سپری شد، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. عباس ایروانی متولد ۱۳۳۵ در تهران و مدیر سابق شرکت عظام است که متهم اول پرونده اقتصادی است. او به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت کلان و عمده تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

سومین دادگاه زم

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه زم به دفاع از خود پرداخت. مهرماه امسال بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز» خبر داد.

اعلام نرخ دیه سال 99

همچنین آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بدون حضور خبرنگاران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. صدور رأی محمدرضا جهانبانی(20 سال حبس، 74 ضربه شلاق و استرداد ۵ هزار و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه) و عمار صالحی(به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 10 سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی) به عنوان متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، آزادی 85 هزار زندانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اعلام نرخ دیه در سال 99 (در ماه‌های غیر حرام ۳۳۰ میلیون تومان) و دستگیری 60 محتکر اقلام بهداشتی در شهر تهران بخشی از آخرین اخبار حوزه قضا از زبان غلامحسین اسماعیلی بود.

دستگیری عوامل ساخت کلیپ بارش بادمجان

اسفندماه سال 98 کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن از آسمان بادمجان می‌بارید. پس از پخش گسترده این کلیپ، سردار علی ذوالقدر، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت گفته بود: «۵ نفر از کسانی که در ساخت نماهنگ بارش بادمجان در تهران همکاری داشتند، دستگیر شدند.» به گفته او، این عده با اظهار ندامت و پشیمانی از انتشار چنین نماهنگ، عنوان کردند که این اقدام در راستای یک کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار