تشریح عملکرد سال 1398 و برنامه‌های پیش روی سوادآموزی

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در تشریح عملکرد سال 1398 و برنامه‌های پیش روی سوادآموزی اعلام کرد ازجمله دستاوردهای سازمان در سال 1398 می‌توان به افزایش نرخ باسوادی به 96 درصد در گروه سنی 49-10 ساله، رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی در بین سازمان‌های وابسته به وزارت متبوع، رتبه برتر کمیته پژوهشی در بین کمیته‌های پژوهشی وزارت متبوع، رتبه 9 براساس شاخص‌های ارزیابی در مرحله پنجم ارزیابی دولت الکترونیک را در بین دستگاه‌های دولتی اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تشریح عملکرد سال 1398 و برنامه‌های پیش روی سوادآموزی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، شاپور محمد زاده در آستانه سال 1399 با تبریک سال جدید، به همه همکاران سوادآموزی به‌خصوص سوادآموزان گفت: سال 1398 سال سختی برای سوادآموزی بود در ابتدای سال تعدادی از استان‌ها با پدیده سیل مواجه شدند و این پدیده طبیعی در عملکرد کلاس‌ها و برنامه‌های سوادآموزی تأثیرگذار بود هرچند برنامه‌ریزی درست و دقیق همکاران این مسئله را به حداقل ممکن رساند و در این اواخر هم پدیده شوم کرونا فعالیت‌های آموزش حضوری سوادآموزی را تحت‌الشعاع قرارداد و در این زمینه هم سعی شد از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی آموزش دوره‌های سوادآموزی را بکار به گیریم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به عملکرد دوره‌های سوادآموزی گفت: از کل حجم پیش‌بینی‌شده در سال جاری تاکنون، تعداد 382 هزار و 505 نفر در سه دوره سوادآموزی تحت پوشش قرارگرفته‌اند ( 83.8 درصد حجم ابلاغی) که از این تعداد 184106 نفر در دوره سوادآموزی 98005 نفر در دوره انتقال و 100394 نفر در دوره تحکیم (تثبیت سواد) هستند. از این رقم 91.4 درصد ایرانی و 8.6 درصد اتباع خارجی بوده است.

محمد زاده در مورد سوادآموزان تحت پوشش، برحسب جنس و مناطق جغرافیایی، اشاره کرد: از مجموع سوادآموزان تحت پوشش سال جاری، تعداد 62503 (16.3 درصد) مرد و تعداد 32002 نفر (83.7 درصد) زن بوده است و از همین رقم، تعداد 211605 (55.3 درصد) در مناطق شهری و تعداد 170900 نفر (44.7 درصد) در مناطق روستایی در حال آموزش هستند.

او در راستای بومی‌سازی فعالیت‌های سوادآموزی افزود: علاوه بر آموزش پایه سواد با تأسیس و راه‌اندازی 478 مرکز یادگیری محلی به آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای به سوادآموزان ارائه ‌شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص جلب مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بیان کرد: در حوزه آموزش، نظارت، توانمندسازی، تبلیغ و ترویج، تولید محتوا، پژوهش و فن‌آوری تعداد 35 تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم ‌نهاد منعقد شده است و هر یک از این دستگاه‌ها به‌نوعی در برنامه‌های سوادآموزی همکاری می‌کنند.

محمدزاده بابیان اینکه 54 عنوان کتاب آموزشی و راهنمای آموزشی بازنگری و تجدید چاپ‌ شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین منابع تحقق یادگیری مؤثر و پایدار در نظام و ساختارهای آموزشی، کتاب‌ها، مواد و رسانه‌های آموزشی هستند. رسانه‌ها و محتوای آموزشی در ایجاد تقویت و تثبیت مهارت سواد و اجزای آن شامل خواندن، نوشتن، حساب‌کردن و روخوانی قرآن کریم نقش منحصربه‌فردی داشته و در این فرآیند از جایگاه تعیین‌کننده‌ای برخوردارند. در این راستا سازمان همواره تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، تهیه برنامه آموزشی و درسی و توجه مبنایی به نیازها و اقتضائات مخاطبان، مواد و رسانه‌های آموزشی مختلفی را در سال 98 تهیه و تولید کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به مسئله محوری و مبنا قرار دادن یافته‌های پژوهشی در مواجه با تصمیمات و اجرای برنامه‌های سوادآموزی اشاره کرد و گفت: امروزه در بسیاری از سازمان‌ها به‌ویژه سازمان‌های آموزشی از پژوهش و تحقیقات به‌عنوان یک عنصر توانمند یاد می‌شود که می‌تواند برنامه‌های سازمان را آن‌چنان متحول نماید که قادر باشد قابلیت‌های شگرفی را از دیدگاه بهره‌وری و کار آیی ارائه نماید.

او ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی برای انجام تحقیقات درزمینه سوادآموزی و آموزش بزرگ‌سالان و سوق دادن طرح‌های تحقیقاتی در جهت اولویت‌های نظام آموزشی در سال 98 انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است و طی یک سال گذشته توانسته تعداد 2 عنوان پژوهش ملی و 63 عنوان پژوهش استانی را به سرانجام برساند.

محمدزاده با تأکید بر مسئله ساماندهی پرونده فیزیکی آموزش‌دهنده‌ها و توانمندسازی آنان، بیان کرد: بیشترین انرژی ‌بخش امور اداری و پشتیبانی سازمان را اجرایی کردن آئین‌نامه اجرایی تبصره 10 ماده 17 قانون به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گرفت و خوشبختانه با تلاش همه همکاران شهرستانی، استانی و ستادی این موضوع با جدیت در حال اجراست و تلاش می‌کنیم یک آزمون خوب و قابل‌قبول برای پذیرش آموزش‌دهندگان از سوی سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شود. همچنین براساس اطلاعات سامانه سوادآموزی بالغ‌بر 47 هزار نفر در سال جاری با گذراندن دوره‌های آموزشی در برنامه‌های مختلف سوادآموزی فعالیت داشته‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چند دستاورد سازمان در سال 1398 گفت: به یاری خداوند متعال و تلاش همکاران موفق شدیم درصد باسوادی در گروه سنی 49-10 ساله به 96 درصد افزایش دهیم، رتبه برتر جشنواره شهید رجایی در بین سازمان‌های وابسته به وزارت متبوع، رتبه برتر کمیته پژوهشی در بین کمیته‌های پژوهشی وزارت متبوع، رتبه 9 بر اساس شاخص‌های ارزیابی در مرحله پنجم این ارزیابی را در بین دستگاه‌های دولتی کسب کنیم.

او با اشاره به چند اولویت کاری سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1399، افزود: به‌منظور بسط عدالت فرهنگی و آموزشی با استفاده از فرصت‌ها و امکانات سوادآموزی و با اجرای برنامه سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت برای خانواده‌های آسیب‌پذیر با تأکید بر مناطق مرزی، محروم و کمتر توسعه‌یافته درسال آتی تلاش خواهیم کرد با معیار قرار دادن برنامه‌های ریشه‌کنی بی‌سوادی و سه سطحی استان‌ها و حمایت از طرح‌های شتاب بخشی محلی و منطقه‌ای، آموزش باکیفیت را در سوادآموزی ارائه دهیم. همچنین پیگیری تصویب و استقرار مرحله دوم نظام آموزش بزرگ‌سالان از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار سازمان است و نیز توانمندسازی نیروی انسانی و نظارت بر فرآیند آموزش و فعالیت‌های سوادآموزی از دیگر اولویت‌های سال آتی خواهد بود.

محمدزاده در پایان سخنان خود به همه مخصوصاً سوادآموزان توصیه کرد که هشدارهای وزارت بهداشت را جدی بگیرند و سعی کنند ایام عید را سفر نکنند و در منازل خود بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار