مهرماه 98؛ جنجال «ایدز» در «لردگان»

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در مهرماه ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - نقض حکم پرونده «محمدعلی نجفی» از سوی دیوان عالی کشور، اعلان قرمز پلیس برای «مرجان‌ شیخ‌الاسلامی» و «روح‌الله زم»، صدور کیفرخواست پرونده «عیسی شریفی»، بازداشت سحر تبر و شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در مهرماه سال 98 به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۱۰۳۰۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مهرماه 98؛ جنجال «ایدز» در «لردگان»

مهرماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

ماجرای دانشجوی قلابی دندانپزشکی

انتشار اخباری مبنی بر حضور دختر جوانی بدون طی مراحل ثبت‌نام و حتی شرکت در کنکور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت. او با طرح شکایت از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستگیر شد. طبق روایت‌های پلیس او اذعان کرد چون به دندانپزشکی علاقه داشته، یک روز از غفلت حراست دانشگاه استفاده می‌کند و وارد کلاس دندانپزشکی می‌شود و بعد هر روز همان کار را می‌کند. دانشگاه هم گفت او از در مخصوص بیماران وارد دانشکده شده بود. اما آن دختر بعد از آزادشدن، در اینستاگرام خود ویدئویی منتشر کرده و در آن ویدیو گفته بود که «من واقعاً ثبت‌نام شده‌ام و اگر غفلتاً وارد دانشکده شده بودم پس چرا در سایت دانشگاه اسم من و نمره‌های من هست و واحدهایی که گرفته‌ام هست؟!» دانشگاه شهید بهشتی، اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که او یک متقلب است و در سیستم آموزش یکپارچه مبتنی بر کنکور، ثبت‌نام کسی در این رشته بدون کنکور مطلقاً محال است.

نقض حکم پرونده «محمدعلی نجفی»

میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه سال 98 با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. مردادماه برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. حجت الاسلام احمد مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور با اعلام خبر نقض حکم پرونده نجفی در دیوان عالی کشور گفته بود دیوان در نوع قتل تردید کرد، اما آقای نجفی را قاتل می‌داند و باید یک سری ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.

اعلان قرمز برای «مرجان‌ شیخ‌الاسلامی» و «روح‌الله زم»

از آنجا که گاهی برخی متهمان به خارج از کشور فرار می‌کنند، این وظیفه بر عهده پلیس بین‌الملل است تا موضوع را از طریق پلیس اینترپل پیگیری کند. سردار شیرزاد، رئیس پلیس بین‌اللمل ناجا مهرماه سال 98 از صدور اعلان قرمز برای «مرجان‌شیخ الاسلامی» و «روح‌الله زم» خبر داده بود.

بازداشت «روح‌الله زم»

روح‌الله زم سرشبکه سایت معاند و ضد انقلاب «آمدنیوز» در مهرماه 98 از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد.

صدور کیفرخواست پرونده «عیسی شریفی»

عیسی شریفی، معاون قالیباف، در شهرداری بود. در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد ولی مدت کوتاهی بعد به ایران برگشت و در شهریور ۹۶ بازداشت شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه مهرماه سال 98 از صدور کیفرخواست برای پرونده قائم مقام قالیباف، شهردار سابق تهران خبر داد.

بازداشت سحر تبر

«فاطمه.خ» مشهور به سحر تبر که به واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوئر در حساب اینستاگرام خود می‌کرد، در مهرماه سال 98 پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد. از جمله جرایم این چهره هنجارشکنی، ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه‌گری و تشویق جوانان به فساد است.

رفع اتهام افساد فی‌الارض از 3 متهم محیط‌زیستی

پرونده متهمان محیط زیست که از بهمن ماه سال 96 در بازداشت به سر می‌برند، در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. بنا بر اعلام عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران اتهام افساد فی‌الارض برای چهار متهم محیط زیستی تعیین شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در مهرماه سال 98 اعلام کرده بود: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند. بر اساس ماده ۲۸۰ آیین دادرسی کیفری دادگاه می‌تواند در جریان رسیدگی به پرونده عنوان اتهامی را تغییر دهد و بر همین اساس اتهام افراد اشاره شده از افساد فی‌الارض به همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر می‌کند. بر اساس آیین دادرسی دادگاه تکلیف دارد اگر اتهام را تغییر دهد اتهام جدید را تفهیم کند و بر اساس همان فرایند قضایی اقدام قضایی انجام شد.

موافقت سازمان محیط زیست با انتقال آب خزر

طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، سال‌هاست مطرح می‌شود و هر بار مخالفانی دارد اما مهرماه سال 98 عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم موافقت این سازمان با انتقال آب خزر به کویر مرکزی را اعلام کرد. در بخشی از متن نامه عیسی کلانتری به وزیر نیرو آمده بود: «بدین وسیله اعلام می‌دارد اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر بلامانع بوده و ضوابط اجرایی زیست محیطی مورد نظر براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یکماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.»

قانون تعیین‌تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانى ابلاغ شد

بیش از یک دهه از مطرح شدن موضوع تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در مجلس گذشت و در نهایت لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پس از تنظیم در دولت و تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان رسید و به گفته سید سلمان سامانى، سخنگوى وزارت کشور مهرماه سال 98 قانون تعیین‌تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی به سازمان ثبت احوال و استانداران ابلاغ شد. طبق قانون جدید فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تابعیت ایران در می‌‌آیند.

برکناری 5 قاضی فاسد

برخورد با مفاسد یکی از اصلی‌ترین وظایف نهاد قضایی است و بنا بر اعلام مسئولان قوه قضاییه، هیچ ملاحظه‌ای در برخورد با مفسدان صورت نمی‌گیرد و دستگاه قضایی خط قرمزی در این زمینه نمی‌شناسد. محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در همین راستا با بیان اینکه برای مبارزه با فساد، درون دستگاه قضا باید اولویت باشد اعلام کرده بود که در محکمه عالی انتظامی قضات رأی به برکناری 5 قاضی فاسد داده شده است.

«نوشین جعفری» آزاد شد

نوشین جعفری، روزنامه‌نگار و عکاس هنری که در مرداد ماه سال 98 از سوی ضابطان قضایی بازداشت شده بود، در مهرماه 98 با تودیع وثیقه آزاد شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه درباره بازداشت یکی از عکاسان حوزه خبری (نوشین جعفری)، گفته بود: «بله اصل خبر را تایید می‌کنم. در این ارتباط فردی نه به لحاظ عکاس بودن بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات به حضرت سیدالشهداء (ع) و عزاداری آن امام اهانت شده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود تحت تعقیب قرار گرفت. در بازرسی اماکن و تجهیزات فنی این شخص، یک سری از مستندات جدید به دست آمده که دور از شأن افراد و اشخاص و حرفه‌های شاغل در جامعه ماست. این موضوع در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نهایی انجام نشده نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد.»

جدایی ری از تهران!

سال‌هاست جدایی ری از تهران مطرح می‌شود و هر با اظهارنظرهای کارشناسی، سیاسی و جناحی مواجه شده است. موضوع جدایی ری در مهرماه سال 98 برای چندمین بار در رسانه‌ها مطرح شد. حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری درباره جدایی ری از تهران، از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون شوراهای مجلس برای بررسی طرح جدایی ری از تهران خبر داده و گفته بود: طبق اصل 100 قانون اساسی، هر شهری باید دارای شورا و شهرداری باشد و حتی روستا با 20 خانوار جمعیت نیز باید شورا داشته باشد اما اکنون می‌بینیم که هیچ شورایی به اندازه ری و تجریش پیوست شورای شهر دیگری نیست. طرح جدایی ری از تهران در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت اما با مخالفت اعضای شورا مواجه شد.

شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی

مهرماه سال 98، شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قندخون به موضوعی جنجالی تبدیل با واکنش مردم منطقه روبه‌رو شد. در پی انشار این خبر که ابهامات زیادی داشت، وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرد درباره راه‌های انتقال بیماری در این منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ..... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است. این موضوع باعث شد تا هیاتی ویژه نیز از مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر موضوع ابتلای تعدادی از مردم روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به این منطقه سفر کنند تا زوایای مختلف آن مشخص شود. محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره بررسی‌های این هیات ویژه گفته بود: با توجه به اهمیت موضوع شیوع بیماری ایدز در روستای چنارمحمودی، تیمی ویژه برای بررسی موضوع به روستا اعزام شد، البته خود وزارت بهداشت نیز همان ابتدا تیمی را برای بررسی موضوع به روستا اعزام کرده بودند. نمایندگان کمیسیون بهداشت نیز در سفر به این منطقه به همراه یکی دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی موضوع را در منطقه بررسی کردند و گزارش آن را در اختیار کمیسیون بهداشت قرار دادند. گزارش مقدماتی به کمیسیون اعلام شد و طبق گزارشی که این تیم آماده کردند، هیچگونه دخالت سوئی که منجر به شیوع بیماری ایدز در چنار محمودی شود، صورت نگرفته و انتقال بیماری بر اساس روش‌های شایع در دنیا صورت گرفته است.

هم‌دست سلطان سکه دستگیر شد

وحید مظلومین، معروف به سلطان سکه اوایل تابستان سال ۹۷ از سوی ماموران پلیس پایتخت دستگیر و در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان همان سال به جرم فساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد، اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعدام شد. سرهنگ نعمت‌اله علیپور، رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت مهراه سال 98 از دستگیری همدست وحید مظلومین و یکی از دلالان سکه و ارز با گردش حساب بانکی ۱۲تریلیون و ۵۵۲ میلیارد ریالی خبر داده و گفته بود: پس از دستگیری سلطان سکه، شناسایی همدستان وی نیز در دستور کار قرار گرفت و در این راستا شخصی به هویت ج. ح مورد شناسایی واقع و در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با همکاری «وحید مظلومین» معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع‌آوری کرده و موجب افزایش قیمت سکه شده بود.

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در شورای نگهبان تایید شد

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در سال ۹۶ به مجلس ارائه شد و پس از مدتی در کمیسیون حقوقی به تصویب رسید اما به دلیل تراکم طرح‌های مختلف، نوبت رسیدگی آن در صحن علنی فراهم نشد. در نهایت کلیات طرح مذکور در اردیبهشت ماه سال 98 به تصویب رسید. عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان مهرماه سال 98 در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود: «طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن که در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته بود، پس از بحث و بررسی، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار