شهریورماه 98؛ از بازداشت دختر وزیر سابق تا خودسوزی «دختر آبی»

تهران (پانا) - ماجرای ممنوع الخروجی 15 مدیر ارشد دستگاه قضایی، اعدام قاتل امام جمعه کازرون، آزادی «محمدعلی نجفی» از زندان، صدور حکم قطعی اعضای سابق شورای شهر بابل، بازداشت «شبنم نعمت‌زاده» و خودسوزی دختر هوادار تیم استقلال بخشی از اخبار مهم حوزه اجتماعی در شهریورماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
شهریورماه 98؛ از بازداشت دختر وزیر سابق تا خودسوزی «دختر آبی»

شهریورماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

ماجرای ممنوع الخروجی 15 مدیر ارشد دستگاه قضایی

اخباری مبنی بر ممنوع الخروجی 15 مدیر ارشد دستگاه قضا در رسانه‌ها منتشر شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و ممنوع الخروجی مدیران ارشد دستگاه قضایی، گفته بود که این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ۱۵ نفر بازداشتی دارد و مطالبی که از اعترافات این افراد نقل شده صحت ندارد. ما خط قرمزی نمی‌شناسیم و اشخاصی که دلایلی بر اتهام آنها باشد موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نتیجه این پرونده حتما به اطلاع مردم می‌رسد.

اعدام قاتل امام جمعه کازرون

خردادماه سال 98 بود که امام جمعه شهید کازرون پس از بازگشت از مراسم احیا به دست «حمیدرضا درخشنده» با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد اما به علت شدت جراحت، به شهادت رسید. قاتل او در شهرستان کازرون دستگیر و پس از برگزاری جلسه دادگاه به قصاص محکوم شد. حکم قصاص قاتل حجت‌الاسلام محمد خرسند شهریورماه روبه‌روی هتل بیشاپور کازرون اجرا شد.

«نجفی» آزاد شد

محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران که به دلیل قتل همسر دوم خود در زندان بود پس از برگزاری جلسات دادگاه و بخشیده شدن او از سوی بردار میترا استاد، شهریورماه با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد.

صدور حکم قطعی اعضای سابق شورای شهر بابل

حجت الاسلام محمد صادق اکبری، رئیس دادگستری استان مازندران در شهریورماه سال 98 از صدور حکم قطعی اعضای سابق شورای اسلامی شهر بابل خبر داده و گفته بود: «اعضای سابق شورای شهر بابل، به دلیل اتهاماتی از قبیل شرکت در تهیه مخفیانه فیلم مبتذل و مستهجن، تهدید به منظور اخاذی و اخذ وجه، شرکت در تهدید از طریق فیلم به منظور کار غیرقانونی، معاونت از طریق تطمیع، تشویق و فریب در تهدید با فیلم به منظور اخاذی، معاونت در تهیه فیلم و تهدید به منظور انجام کار خلاف نسبت به احدی از شکات و رابطه نامشروع، محکوم شده و رای قطعی در این خصوص صادر شد.» با صدور رای قطعی در شعبه 27 دادگاه تجدید نظر استان مازندران و شعبه 47 دیوان عالی کشور، محکومان جمعاً به 19 سال حبس، 33 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و 540 ضربه شلاق محکوم شدند.

ابطال عقد دختربچه کهگیلویه وبویراحمدی

پس از انتشار فیلمی در شهریورماه سال 98 در شبکه‌های اجتماعی از سوی جواد حیدریان یکی از روزنامه‌نگاران اجتماعی که در آن، دختر بچه‎ای 11 ساله به عقد موقت پسری 22 ساله در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد درآمده بود، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری نیز قول پیگیری داد. همان روزنامه‌نگار منتشرکننده فیلم در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «خبر خوب اینکه حاج آقا سعیدی رئیس دادگستری شهرستان بهمئی الان گفت که عقد این دو زوج در حضور او باطل شده و علیه بانیان نیز اعلام جرم شده است.»

«شبنم نعمت‌زاده» بازداشت شد

شهریورماه سال 98 مرکز رسانه قوه قضاییه از بازداشت شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت خبر داده و اعلام کرده بود که برای وی قرار وثیقه صادر شده بود، این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل و روانه زندان شد. شبنم نعمت زاده به همراه آقای لشگری‌پور و شرکتی که توسعه دارویی بوده است در مظان اتهام هستند که محاکمه آن‌ها صورت خواهد گرفت.

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده(دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت)، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا نیز در شهریورماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. در کیفرخواست این متهمه آمده است: شبنم نعمت‌زاده فرزند محمدرضا متهم پرونده است که در ابتدا با تودیع وثیقه آزاد بود و سپس بازداشت شد و او متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکر شده و سواستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق. همچنین در کیفرخواست متهم دیگر این پرونده آمده است: احمدرضا لشگری پور فرزند هوشنگ متهم دیگر پرونده بازداشت بلحاظ عجز از تودیع وثیقه و متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع با سواستفاده از امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع و تولید دارویی کشور.

دستور ویژه درباره احکام اعتراضات کارگری

شهریورماه سال 98 بود که حکم بدوی افرادی که در رابطه با پرونده اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه (خوزستان) بازداشت‌شده‌ بودند صادر شد و این احکام با واکنش‌های گسترده ای در فضای مجازی همراه شد. پس از صدور رأی، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه دستور ویژه‌ای درخصوص احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر صادر و تأکید کرد که به سرعت و تحت نظارت رئیس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز از صدور قرار منع تعقیب برای ۴۱ بازداشتی اعتراضات کارگری خوزستان خبر داده و گفتهه بود که ادعای محکومیت برخی افراد (در پرونده هفت نفر از متهمان دیگر) به مجازات‌های 17 یا 18 سال حبس صحت نداشته و حداکثر مجازات متهمان اصلی پرونده 7 سال و برای برخی دیگر 5 سال است.

حادثه مرگبار در مراسم روز عاشورا

در جریان برگزاری مراسم هروله در روز عاشورای سال 98 در کربلا، 36 نفر از عزاداران حسینی بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و در این حادثه 122 نفر از عزاداران نیز مصدوم شدند. در بین مصدومان 4 زائر ایرانی شناسایی شد. مراسم هروله در عراق را «رکضة طویریج» می‌نامند. این مراسم هر ساله ظهر عاشورا از منطقه «قنطرة السلام» (پل صلح) به سوی مرقد امام حسین علیه‌السلام آغاز می‌شود و مسافت آن حدود دو کیلومتر است. عزاداران هنگام برگزاری این مراسم شعارهایی مثل «لبیک یا حسین» سر می‌دهند.

خودسوزی دختر هوادار استقلال

«سحر. خ» یکی از هواداران تیم استقلال، پس از خودسوزی در مقابل یکی از مجتمع‌های قضایی در تهران به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری منتقل شده بود، بر اثر شدت سوختگی درگذشت. معاونت ریاست جمهوری در امور زنان در واکنش به درگذشت یکی از هوادارن زن باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خانم سجادی در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را به طور کتبی گزارش کرد. این گزارش به پیوست نامه‌ای رسمی به امضای معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده برای رئیس قوه قضائیه ارسال شد. در جلسه دولت نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد.

حذف نام شهدا از تابلوهای شهر تهران

انتشار یا بازنشر تصاویری از حذف واژه «شهید» از نام تابلوی چند خیابان و معبر در پایتخت در شهریورماه سال 98، به سرعت به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. پیروز حناچی، شهردار تهران در واکنش به این حواشی گفته بود که در دوره جدید نه تابلویی حذف و نه نصب کردیم، اینها همه آن چیزهایی است که ظرف پنج سال اخیر اتفاق افتاده است. البته ممکن است برخی تابلوها فرسوده شده باشند و آن را اصلاح کرده باشیم، اما به شکل گسترده که معمولاً در شهرداری رخ می‌دهد کاری انجام ندادیم. او با بیان اینکه تابلوها دو دسته هستند، گفت که یک سری از آنها دیوارکوب هستند که معمولا مناطق این کار را انجام می‌دهند و همه آنها به نام شهید مزین هستند. یک سری از تابلوها هم عبوری هستند؛ یعنی برای سرعت متوسط 30 کیلومتر به بالاست و شما بلافاصله باید بتوانید ببنید و تشخیص دهید که بپیچید یا مسیر را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار