اردیبهشت 98؛ بازداشتگاه کهریزک محل نگهداری معتادان متجاهر شد

تهران (پانا) - درگذشت بهمن کشاورز، حقوقدان برجسته کشور، برگزاری اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، ارسال پیامک‌های پلیس برای رانندگان بی‌‌حجاب، صدور حکم پرونده «حسین فریدون»، تغییر سن جوانی و محکومیت حسین هدایتی به ۲۰ سال حبس گزیده‌ای از مهم‌ترین رویدادهای اردیبهشت ماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
اردیبهشت 98؛ بازداشتگاه کهریزک محل نگهداری معتادان متجاهر شد

دومین ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

مطلوب شدن پوشش گیاهی در پی بارندگی‌های فروردین ماه

به دنبال بارش‌های فروردین ماه سال 98 در کشور بسیاری از دشت‌های کشور سبز شد. دکتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران گفته بود که به دنبال بارندگی‌های اخیر وضع پوشش گیاهی در نقاط مختلف کشور مطلوب شده است و باید از این فرصت استفاده کرد و به گونه‌های گیاهی فرصت احیا داد چون با احیای گیاهان خاک نیز تثبیت می‌شود. آخانی با اشاره به تاثیر سیل‌های اخیر بر تخریب پوشش‌های گیاهی اظهار کرده بود که به برکت این بارندگی‌ها، بسیاری از گیاهان خودرو در دشت‌ها و فضای سبز کشور رویش کردند. بر اثر بارندگی‌های که صورت گرفته وضع پوشش گیاهی در همه ایران بسیار عالی شد. این موضوع به غنای ذخیره بذری در سال‌های آینده کمک می‌کند. بذر این گیاهان منبع مهمی برای تقویت خاک است.

«بهمن کشاورز» درگذشت

بهمن کشاورز از برجسته‌ترین حقوقدانان کشور بود. او شامگاه روز دوم اردیبهشت ماه به علت ناراحتی قلبی به بیمارستان منتقل شد و پس از انجام اقدامات پزشکی صبح روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه دارفانی را وداع گفت. کشاورز متولد ۱۳۲۳ و رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بود.

اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه

اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. سخنگوی جدید قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درباره اقدام عجولانه قوه قضاییه در سیل‌های اخیر برای شناسایی مقصران حادثه گفته بود: در حادثه سیل کماکان اولویت اول همه بخش‌ها عملیات امداد و نجات و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده است. ما هم وظیفه داریم در ایامی که فعالیت امداد و نجات در اولویت است تا آنجایی که می‌توانیم در صف امدادگران باشیم. البته قوه قضاییه وظیفه دارد به دور از تعجیل و اظهارنظر عجولانه با انجام کارشناسی با بررسی همه جانبه علل و زمینه‌های بروز این حادثه در ایام مختلف از ۱۰ تا ۳۰ سال قبل را انجام دهد. به نظر می‌آید اهمال، تقصیر و قصورهایی از ناحیه مدیران شاهد بوده‌ایم و وظایف قانونی خود را به نحو شایسته انجام ندادند و آن کوتاهی‌ها زمینه‌ساز ازدیاد و جبران ناپذیر شدن خسارات سیل شده است که اگر نبود شاهد کمترین خسارات بودیم.

بازی مرگبار در فوتبال

بازی پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر که با تساوی بدون گل به پایان رسید با خشونت زیادی مواجه شد و بر اساس اعلام اورژانس تهران، این بازی یک کشته و 295 مصدوم برجای گذاشت. طبق اعلام اورژانس در جریان این بازی یک نفر از مصدومان به علت مصرف مواد مخدر سنگکوب کرد.

قتل یک روحانی

مصطفی قاسمی، روحانی 46 ساله در محله آخوند همدان به قتل رسید. بر اساس اعلام پلیس این روحانی از سوی یکی از سرنشنان خودروی 206 با شلیک دو گلوله به قتل رسید. ضارب هم پس از این کار با سرعت از محل حادثه متواری می‌شود اما با گذشت کمتر از 24 ساعت قاتل روحانی 46 ساله شناسایی و در درگیری با پلیس کشته شد.

ارسال پیامک‌های پلیس برای رانندگان بی‌‌حجاب

کشف حجاب در برخی خودروهای شخصی و غیر شخصی سبب شد تا پلیس از طریق پیامک افراد را احضار و با گرفتن یک تعهد موضوع را خاتمه می‌دهد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در واکنش به این موضوع گفته بود که جزو وظایف نیروی انتظامی است تا قانون را در جامعه برقرار کند و نیروی انتظامی تاکنون با دور اندیشی به این امر عمل کرده است. به جای اینکه در خیابان‌ها با مردم برخورد شود به افرادی که دچار خطا شده‌اند، پیامک داده شود و بعد از دو سه بار پیامک نیروی انتظامی باید به آنها رسیدگی کند.

صدور حکم پرونده «حسین فریدون»

۲۵ تیر سال ۹۶ بود که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه‌قضاییه از بازداشت حسین فریدون خبر داد. یکسال و هفت ماه بعد نیز یعنی ۲۸ بهمن سال 97، محسنی اژه‌ای از صدور کیفرخواست پرونده فریدون خبر داد و گفته بود که دادگاه رسیدگی به اتهامات او اسفند ماه 97 برگزار می‌شود. پس از برگزاری جلسات دادگاه، دقاضی حسینی، سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت از صدور حکم پرونده حسین فریدون خبر داد. قاضی حسینی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفته بود که این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده که با توجه به قطعی نبودن حکم صادره از بیان جزئیات معذور است.

بازگشایی بازداشتگاه سابق کهریزک به روی خبرنگاران

بازداشتگاه کهریزک که پیش از این نامش با وقایع تلخ سال ۸۸ گره خورده بود توسط پلیس پایتخت در سال 97 با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی به مرکز نگهداری از معتادان متجاهر تبدیل شد. با تغییر کاربری این بازداشتگاه و تغییر نام به « مهر سروش»، خبرنگاران توانستند از این مرکز بازدید کنند. در این مرکز صدها نفر از مددجویان و معتادان متجاهری که به این مرکز منتقل شدند تحت درمان و بازپروری قرار دارند به طوری‌که اکنون بیش از ۶۰۰ نفر در این مرکز حضور دارند و به گفته سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ظرفیت‌های مرکز بازپروری و نگهداری از معتادان متجاهر سروش برای پذیرش 2 هزار معتاد متجاهر فراهم شده است و برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت این مرکز برای پذیرش 5 هزار نفر افزایش یابد.

توقف اعزام دائم دانشجویان رشته‌های تخصصی علوم پزشکی

ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی است اما مشکلات اقتصادی کشور و محدودیت‌های ارزی که از سال گذشته تشدید شده است باعث شده تا آمار دانشجویان اعزامی به خارج روند کاهشی داشته باشد و بنا بر اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعزام دانشجو برای دوره‌های بلند مدت در رشته‌های تخصصی علوم پزشکی به طور کامل متوقف شود. این فرایند با ایجاد رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها داخل کشور، این اعزام در سال 98 کاملاً متوقف شد.

سن جوانی تغییر کرد

مسعود سلطانی‌فر، دبیر شورای عالی جوانان کشور مصوبات سی و هشتمین جلسه شورای عالی جوانان که آذر ماه سال 97 به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده بود را برای اجرا و اقدامات لازم ابلاغ کرد. یکی از مهم‌ترین مصوبات جلسه شورای عالی جوانان کشور تغییر بازه سن جوانی از 15 تا 29 سال به 18 تا 35 سال بود.

خداحافظی با پل گیشا

پل گیشا واقع در جنوب محله گیشا در تهران، در سال ۱۳۵۳ به دستور نیک‌پی شهردار وقت با هدف حمل و نقل آسان از سوی شرکتی بلژیکی با سازه تماما فلزی با بست پیچ و مهره‌ای و قابل تعمیر و تعویض بنا شد. در زمان محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران در سال 1395 تصمیم به برچیده شدن پل و احداث زیرگذر گرفته شد. عملیات تخریب پل به درازا کشید و در زمان شهرداری حناچی تصمیم گرفته شد با توجه به اهمیت حفظ المان‌های شهری و براساس مهندسی ارزش، از این پل به عنوان المان شهری استفاده شود و گیشا به یک محله زیست پذیر تبدیل شود. به گفته افشین حبیب‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر تهران پل گیشا برای ایمنی بیشتر جمع‌آوری شد.

تصادف خودروی پورشه در اصفهان

در کشور سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۳۵۰ هزار نفر مجروح می‌شوند. در اردیبهشت ماه سال 98 نیز شاهد حوادث زیادی از جمله حوادث رانندگی بودیم اما تصادف خودروی پورشه در اصفهان با یک خودروی پراید اتفاق عجیبی بود. حین کورس دو خودروی پورشه، یکی از پورشه‌ها با انحراف از مسیر اصلی با یک دستگاه پراید برخورد می‌کند که به مرگ راننده آن منجر می‌شود. تصادف وحشتناک یک پورشه با پراید در اصفهان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. نکته قابل‌تامل در این حادثه این است که راکب یکی از پورشه‌ها که به نظر صاحب هر دو خودرو هم بوده به طرز بسیار عجیبی با صحنه برخورد کرده و عربده‌کشان از خسارات وارد شده به خودروی میلیاردی خود شکایت می‌کند و درباره راننده پراید که در این حادثه کشته شد، گفته بود: کشتم، دیه‌اش را پرداخت می‌کنم!

محکوم شدن «حسین هدایتی» به ۲۰ سال حبس

سومین جلسه سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد و غلامحسین اسماعیلی در این جلسه با تشریح آخرین وضع پرونده‌های مفاسد اقتصادی از محکوم شدن حسین هدایتی به 20 سال حبس خبر داده بود. بر اساس رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است.

تصویب کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال 98 به تصویب رسید. این طرح در حالی به تصویب رسید که که مخالفان آن معتقد بودند قانون مصوب سال ۱۳۳۷ به مراتب مجازات‌ شدیدتر از این طرح دارد و در شرایط فعلی کشور اولویت‌های مهمتری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار