توسعه کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

ارومیه (پانا) - کشت گیاهان دارویی راهکار اساسی برای توسعه کشاورزی در آذربایجان غربی است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
توسعه کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

اکبر کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی رفته‌است، اظهار کرد: توسعه کشاورزی قرار دادی راهکاری اساسی برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.

او با بیان اینکه آذربایجان‌غربی پتانسیل تولید گسترده گیاهان دارویی را دارد، بیان کرد: این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به قطب‌ تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: بخشی از گیاهان دارویی کشور از جمله بیدمشک، بادرشبو، نعناع فلفلی، گل محمدی، سماق و سنجد در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

کرامتی خاطرنشان کرد: برای کشت گونه هایی از قبیل گل محمدی، سماق، اسطو خودوس، بابونه، بادرنجبویه، کنجد، گاوزبان، آویشن باغی، ختمی، شوید، رزماری، سنبل الطیب، مرزنجوش، بومادران، زیره سبز، بارهنگ کاسنی، تخم گشنیز و سرخارگل نیز در استان پتانسیل وجود دارد که در صورت درخواست مشتری و وجود بازار به صورت قراردادی توسط اشخاص کشت شود.

او اضافه کرد: طی سال جاری بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی برداشت و به سایر استان ها صادر شده است.

کرامتی با اعلام اینکه در آذربایجان‌غربی ۲۳ واحد فرآوری عرقیات و بسته‌بندی گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی 24 هزارتن وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، درخصوص مشکل عمده کشت گیاهان دارویی استان نیز بیان کرد: مشکل اصلی این حوزه، نبود بازار داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان است.

کرامتی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام مراحل اولیه برای تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و کشت قراردادی است.

او به گونه‌های قابل کشت در استان اشاره کرد و افزود: از گونه های قابل کشت در استان که به صورت انبوه و توسط اشخاص کشت می‌شوند، می توان به بادرشبو، نعناع فلفلی و معمولی، بیدمشک، شاه اسپرم و پونه اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار