ربوشه: کرونا برای آموزش و پرورش از تهدید به فرصت تبدیل شده است

تهران (پانا) - در این روزها که مدارس تعطیلند و ادارات دولتی نیمه تعطیل و کوچه و خیابان کمتر شاهد رفت و آمد روزمره مردم است، اما اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مملو از رفت و آمد معلم هایی است که برای آموزش  به دانش آموزان در رسانه ملی آماده می شوند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ربوشه: کرونا برای آموزش و پرورش از تهدید به فرصت تبدیل شده است

اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تبدیل به مدرسه ای برای معلم های داوطلبی شده که دغدغه آموزش فرزندان این سرزمین با گوشت و پوست زندگی شان آمیخته شده است.

سعید ربوشه، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در گفتگو با پانا از برنامه های معاونت ابتدایی شهر تهران در روزهای تعطیلی اجباری مدارس سخن گفت.

او عنوان کرد: معلم ها بر اساس رسالتی که دارند همیشه تلاش کرده اند تا ارتباط شان با دانش آموز و اولیا قطع نشود و در هر شرایطی اعم از آلودگی هوا یا شیوع ویروس کرونا معلم ها بصورت خودجوش محتوا تولید کرده و از طرق مختلف به دانش آموزان شان رسانده اند. روش انتخابی هر معلمی متناسب با شرایط دانش آموزانش بوده که یا در قالب فیلم برای دانش آموز ارسال شده یا کانالی ایجاد کرده اند تا ارتباط تعاملی و دو سویه با دانش آموز داشته باشند.

ربوشه با اعلام برنامه های شهر تهران و با اشاره به ابلاغ وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آموزش در شبکه آموزش تلویزیون گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته به ما ابلاغ شد که شبکه آموزش روزی یک ساعت برای دانش آموزان ابتدایی برنامه آموزشی می گذارد. اداره کل شهر تهران در روز پنجشنبه معلم های خود را انتخاب کرد و بعد از ظهر همان روز با حضور خانم حکیم زاده، معاونت ابتدایی وزارتخانه جلسه ای با معلمان انتخاب شده برگزار کرد تا برایشان تبیین کنیم که در این برنامه های آموزشی به دنبال چه هستیم.

همچنین روز جمعه مجدد این جلسات برگزار شد و البته کار سختی بود. چون نه ما و نه معلم ها تابه‌حال به‌صورت زنده برای میلیون ها دانش آموز کار تدریس نکرده ایم. در واقع معلم وقتی در کلاس حضور دارد با توجه به عکس العمل دانش آموز عمل می کند و به تدریس می پردازد؛ ولی در مقابل قاب تلویزیون نمی دانند آیا دانش آموز و اولیا راضی هستند و با چه کیفیتی باید ادامه دهند و مخاطب را چگونه جذب کنند.

همیشه کارشناسان و علمای علوم تربیتی نسبت به نوع آموزش و مدرسه داری نقدهایی داشته اند و همیشه سعی بر برطرف کردن آن بوده؛ ولی حالا یک معلم را پنجشنبه گفتیم بیاید و نه ضبط شده بلکه در قالب تولید زنده تدریس کند. قطعا کار ساده ای نیست. روز شنبه تدریس برای سه پایه اول، سوم و پنجم انجام شد و یکشنبه برای سه پایه دوم، چهارم و ششم تدریس داشتند. قرار است ده روز برنامه زنده داشته باشیم و موازی با این مهم، برنامه های ضبط شده ای هم در حال انجام است تا بعد از آن برنامه های تولیدی با کیفیت بهتر داشته باشیم.

ربوشه درباره نحوه انتخاب این معلم ها گفت: نحوه انتخاب معلم ها به این‌صورت بوده که از سرگروه های آموزشی مناطق استفاده کرده ایم. از هر منطقه تقریبا یک‌نفر را داریم که سرگروه های آموزشی معلم های ما هستند. جالب است که از همان شنبه که معلم های ما رفته اند و اجرای زنده داشته اند، نقدهای خوبی شنیده ایم که بسیار برای ما اثرگذار است. اما این مهم تلنگری بود که هرچه ما کم و کسر از پوشش و ابزار مورد استفاده معلم و طرح درس و انیمیشن و تکلم معلم و اوج و فرود و مقدمه و خلاصه هر آنچه که ما سالها در مورد آن برای معلم های مان تدریس کرده ایم و حتی سند تحول در مورد آن نوشته شده و راهکار دارد؛ اما اکنون به‌صورت عملی نقص های مان را فهمیده ایم و درصدد مرتفع کردن آن برآمده ایم.

او افزود: من از وزیر، معاون وزیر و از معلمان خواهش میک‌نم این پدیده را به این منظور نگاه کنند که تا چه اندازه جای کار داریم و باید بیشتر کار کنیم.

ربوشه با اشاره به اهمیت حضور دانش آموز در کلاس درس گفت: این نوع برنامه های آموزشی که از طریق صدا و سیما یا شبکه های مجازی ارایه می شود بیشتر نقش مکمل را دارند و قطعا جای مدرسه و کلاس درس را نمی گیرد.

به‌هرحال تلاش ما در این نوع برنامه ها این است که مکمل را ارایه دهیم. چون خود آموزش و تربیت، که تاکید ما بیشتر بر روی تربیت است فقط با حضور در کلاس و حضور مربی و متربی انجام می شود. این روزها که پزشک های ما در خط مقدم نگهبانی از سلامت جامعه هستند معلم های ما نیز در خط مقدم آموزش به دانش آموزان همه تلاش خود را می کنند و باید قدردان زحمات آنها باشیم.

در این شرایط قرنطینه خانگی که البته کار منطقی است و توصیه پزشکی است و در این شرایط که آرامش روانی خانواده ها ممکن است دچار آسیب شده باشد، تلاش ما این است که تا حدودی دغدغه اولیا کاهش پیدا کند. معلم های ما در تلویزیون آمده اند و به‌صورت زنده برنامه اجرا می کنند تا به اولیا بگویند ما معلم ها کنار بچه های شما هستیم و نگران نباشید. تلاش ما این است که بچه ها از فضای آموزش و تربیت دور نشوند.

تلاش ما این است که تا حدودی دغدغه اولیا کاهش پیدا کند. معلم های ما در تلویزیون آمده اند و بصورت زنده برنامه اجرا می کنند تا به اولیا بگویند ما معلم ها کنار بچه های شما هستیم و نگران نباشید. تلاش ما این است که بچه ها از فضای آموزش و تربیت دور نشوند.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران با اشاره به اینکه از سالها قبل هوشمند سازی مدارس آغاز شده و معلم ها دوره های لازم را دیده اند، گفت: معلم های ما عموما دوره های آموزشی تولید محتوای الکترونیکی را دیده اند و در این شرایط به‌صورت جسته و گریخته می‌بینیم معلم ها با استفاده از همین تجربه به‌صورت خودجوش براساس استفاده از همین چندرسانه ای ها فیلم محتوایی یا متن و تصویر آماده کرده و برای دانش آموزشان ارسال می کنند و شرایط دوسویه بین خود و دانش آموز فراهم کرده اند. اگر زیرساخت های کانال های اجتماعی داخلی این قابلیت را داشته باشند، قطعا خیلی بیشتر و راحت تر می توانیم این مسیر را ادامه دهیم.

سعید ربوشه با اشاره به فرصتی طلایی که شیوع کرونا برای آموزش بچه ها ایجاد کرده است، گفت: کرونا برای آموزش و پرورش از تهدید به یک فرصت طلایی تبدیل شده است. این مساله باعث شده چند اتفاق بیافتد. تا قبل از این ما پدر و مادرها دایم نگران این بودیم که دانش آموزان با گوشی و تبلت فقط بازی کردن را آموخته اند و اکنون فرصتی است که بدانند علاوه بر آن ابزارها می توانند از این وسایل ارتباطی برای آموزش و تحصیل شان استفاده کنند. همچنین پدر و مادرها هم خوشحالند که اکنون بچه هایشان این آموزش را می بینند که می تواند برای آموزش و تربیت از این ابزار استفاده کنند.

او همچنین در رابطه با نقش تلویوزیون در آموزش دانش آموزان و مقایسه آن با فضای مجازی، گفت: تلویزیون کارکرد خودش را دارد. تلویزیون نگاه عدالت محور دارد و در واقع در فضای وب ممکن است همه مناطق تهران یا استان ها گوشی مجهز و نت مناسب نداشته باشند، مخصوصا اینکه برخی از استان های مرکزی ما حتی ممکن است محدودیت هایی داشته باشند.

خانم حکیم زاده، معاون ابتدایی وزارتخانه بسیار روی عدالت محوری حساسیت دارند و از این جهت توافقی که میان آموزش و پرورش و شبکه آموزش تلویزیون انجام شده برای بازکردن چتر عدالت محوری است تا دانش آموزانی که اینترنت ندارند از قاب تلویزیون از این ظرفیت برای آموزش شان استفاده کنند.

ربوشه در رابطه با ادامه تدریس محتوای دروس بعد از تعطیلات گفت: یکی از سیاست های آموزش و پرورش؛ مدرسه محوری و تمرکز زدایی است. معلم در کلاس رهبر است و ما تلاش مان از طریق آموزش رسانه ها این است که مکملی ارایه کنیم تا بچه ها از فضای آموزش دور نشوند؛ اما بعد از این به محض اینکه مدارس باز شود و شرایط به سابق برگردد، خود معلم است که ارزیابی انجام داده و تشخیص می‌دهد که آیا درس را از همانجا که قطع شده آموزش دهد یا آموزش هایی که در ایام تعطیلات داده شده خوب و مکفی بوده و ادامه تدریس در ایام تعطیلات را داشته باشد.

ربوشه درباره نحوه برخود معلمان و اولیا با موضوع ویروس کرونا جهت کنترل ترس دانش آموزان مقطع ابتدایی گفت: یکی از ماموریت های ما در مدرسه برای کودکان مقطع ابتدایی این است که آموزش صحیح بدهیم و باید با دقت از رسانه های تایید شده؛ آموزش برخورد با کرونا را داشته باشیم.

همچنین در خانه پدر و مادر هم همت کنند و آموزش ها را ادامه دهند. باید اولیا از این فرصت تنگنا برای دور هم جمع شدن و آموزش دادن به دانش آموزشان وقت بگذارند. در مدرسه عموما وظیفه ما امید بخشی به دانش آموز است و اگر محدودیت و نارسایی هایی در جامعه باشد، باید در مدرسه و خانه هر دو گروه مربی ها، اعم از معلم و اولیا به دانش آموزشان امید بدهند. خوب است که اولیا در منزل چند ساعتی با بچه ها بازی کنند و با هم فیلم ببینند و بازی هایی که می‌شود را در آپارتمان انجام دهند تا دانش آموزان احساس کسالت ناشی از در خانه ماندن نداشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار