گزارشی از وضع گران‌فروشی ماسک و ژل ضدعفونی کننده در مازندران؛

وقتی فروشگاه ابزار و یراق آلات، ماسک 18 هزار تومانی می‌فروشد

ساری (پانا) - گرچه سازمان غذا و دارو قیمت ماسک‌های تنفسی نخی را 410 تومان اعلام کرده، در کنار اینکه کمیاب شده، داروخانه‌ها آن را حداقل 1000 تومان به فروش می‌رسانند.

کد مطلب: ۱۰۲۵۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
وقتی فروشگاه ابزار و یراق آلات، ماسک 18 هزار تومانی می‌فروشد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هشدار داد که با محتکران و گرانفروشان ماسک و مواد ضد عفونی کننده در مازندران برخورد می‌‌شود. مردم متقاضی شاید محترکان را به چشم نبینند و به انبار آنان دسترسی نداشته باشند، اما گران‌فروشان در معرض دید هستند، هرچند کاری از دست مردم برنمی‌آید جز دست بردن در جیب و پرداختن همان رقمی که متصدی صندوق داروخانه و بعضا فروشندگان ابزار یراق به زبان می‌آورد.

گرچه سازمان غذا و دارو برای ساماندهی بازار فروش ماسک در مصوبه‌ای با تاکید بر ممنوعیت صادرات این محصول قیمت نهایی آن را 410 تومان اعلام کرد، اما واقعیت داروخانه‌ها دست‌کم 1000 تومان است و گاه تا 3000 تومان هم به فروش می‌رسد.

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «مردم عادی نیازی به ماسک ندارند». به گفته او ماسک برای پزشک و بیمار است و مردم عادی نیازی به ماسک ندارند ولی چون مردم می‌خواهند از ماسک استفاده کنند، ترتیبی دادیم که مردم دسترسی راحتی به ماسک داشته باشند. توصیه اولیه ما استفاده از ماسک نیست بلکه شست‌وشوی دست و صورت است.

غلام‌حسین مهرعلیان، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده که ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و نگرانی برای تامین وجود ندارد.

اما به نظر می‌رسد مردم عادی که بیمار نیستند، برای تأمین امنیت روانی خود هم که شده مایلند از ماسک حتی همان ماسک‌های نخی ساده استفاده کنند؛ در حالی که معمولا آگاه نیستند که تا چند ساعت این ماسک‌ها جواب می‌دهد و فقط دل به این خوش دارند که ماسک زده‌اند. برخی هم در خانه با دستمال کاغذی یا پارچه نخی ماسک درست کرده‌اند. ماسک برای آن‌ها حکم دیوار دفاعی را دارد؛ هرچند دیواری نازک و نه چندان کارآمد.

یک شهروند قائم‌شهر می‌گوید: به چند داروخانه در سطح شهر برای خرید ماسک فیلتردار مراجعه کرده اما با دست خالی برگشته است. ماسک معمولی هم اگر داروخانه‌ای اعلام کند که موجودی دارد، 1000 تومان به فروش می‌رسد. او برای خرید ماسک فیلتردار به فروشگاه ابزار و یراق مراجعه کرده و با قیمت 18 هزار تومان مواجه و بالطبع پشیمان شده و نخریده است.

در ساری ماسک‌های فیلتردار بین 12 تا 22 هزار تومان به فروش می‌رسد. یکی از شهروندان ساری به خبرنگار ما گفته است که برای خرید ژل ضدعفونی‌کننده به چند داروخانه مراجعه کرده و توانسته فقط دو ژل تهیه کند. او هم ماسک نخی ساده را نه 410 تومان که 1000 تومان خریده است.

در عین حال شهروندانی هم هستند که ماسک 410 تومانی را 2000 تا 3000 تومان هم خریده‌اند.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده که مردم در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی، موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ و یا اپلیکیشن تیتک TTAC (اپلیکیشن تی تک سامانه اصالت غذا و دار) اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار