شکاف بین دستمزد و هزینه معیشت خانوار کارگری جبران شود

تهران (پانا) - به‌گفته عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران کارگران در نقطه بحرانی معیشتی هستند برای حقوق سال آینده کارگران باید شکاف و فاصله‌ای که میان حداقل حقوق دریافتی و هزینه سبد معیشتی خانوار آن‌ها وجود دارد، کاهش پیدا کند.

کد مطلب: ۱۰۲۴۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
شکاف بین دستمزد و هزینه معیشت خانوار کارگری جبران شود

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا راهداری‌زاده درخصوص تعیین حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده عنوان کرد: مسوولان کارگری در حال جمع‌بندی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران هستند تا در جلساتی که تشکیل خواهد شد، بحث تعیین سبد معیشت کارگران و اختلاف آن با حداقل حقوق کارگران مشخص و جبران شود. البته این جمع‌بندی‌ها در حال‌حاضر به نتیجه نرسیده است.

او با اشاره به درخواست برای افزایش حداقل حقوق کارگری برای سال آینده، افزود: کارگران به‌دنبال آن هستند تا اختلاف و فاصله‌ای که میان حداقل حقوق دریافتی و میزان هزینه تامین سبد معیشتی خانوار آن‌ها وجود دارد، کاهش پیدا کند زیرا در حال‌حاضر با شرایط دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای تعیین حداقل مزد کارگران باید نگاهی به نرخ تورم داشت

این فعال کارگری تصریح کرد: در معیار دوم قانون کار عنوان شده است که برای تعیین حداقل مزد کارگران باید نگاهی به نرخ تورم داشت. همچنین باید این حداقل حقوق بتواند سبد معیشت خانوار کارگری را نیز تامین کند و کارگران به‌دنبال حداقل حقوقی هستند که بتواند معیشت خانوار آن‌ها را تامین کند.

راهداری‌زاده با بیان اینکه در حال بررسی سبد معیشت خانوار کارگری و مشخص کردن حداقل حقوقی برای تامین این سبد هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم تا شاهد تامین شدن سبد معیشت خانوار کارگری باشیم. در شرایط کنونی نوساناتی که در اقتصاد کشور وجود دارد باعث شده تا سبد معیشت خانوار کارگری تامین نشود.

کارگران در نقطه بحرانی معیشتی هستند

او ادامه داد: کارگران در نقطه بحرانی معیشتی هستند و این مساله شرایط زندگی را برای آن‌ها دشوار کرده است. کم شدن فاصله حداقل حقوق کارگران با حداقل مبلغی که می‌تواند سبد معیشت یک خانوار کارگری را تامین کند، به بهبود شرایط زندگی کارگران کمک کرده و می‌تواند آن‌ها را از این نقطه بحرانی معیشتی به وضعیتی بهتر برساند.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران خاطرنشان‌کرد: به یکباره نمی‌توان با در نظر گرفتن یک حقوق و افزایش آن، سبد معیشت کارگر را تامین کرد اما می‌توان به مرور زمان این فاصله را کم کرد و حقوق کارگران را به نقطه مطلوب رساند تا یک کارگر بتواند با حداقل حقوقی که دریافت می‌کند، معیشت خانواده خود را تامین کند.

موافق بن غیرنقدی برای کارگران نیستیم

راهداری‌زاده درخصوص بحث اعطای ارزاق و بن‌های کارگری برای تامین سبد معیشت خانوار گفت: بن‌های غیرنقدی خیلی گره‌گشای این مشکل کارگران نیست و موافق آن نیستیم زیرا معمولا اجناس با کیفیت پایین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و این موضوع شایسته کارگران زحمتکش نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار