شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان و سفر به آنکارا

تفلیس به عنوان بزرگترین شهر کشور گرجستان شناخته می شود که در حدود 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت کشور گرجستان محسوب می شود. رود متکواری از میان این شهر گذر می کند که در قرن 5 میلادی به دست واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان و یا همان ایبریا شهر تفلیس، بنیان‌گذاری شده است و به علت وجود چشمه‌ های آب گرم در آن تبیلیسی نام گذاری شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۲۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان و سفر به آنکارا

شهر تفلیس در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه واقع شده است. تفلیس به دلیل واقع شدن در محل تلاقی مسیرهای مهم همواره دارای اهمیت بسیاری بوده و همین خصوصیات باعث گسترش و توسعه شهر شده است. جذابیت های گردشگری و توریستی کشور گرجستان و تور باتومی بسیار است و ما در این مطلب برخی از جاذبه های گردشگری شهر تفلیس را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهر سنگی اوپلیستیخه واقع در تفلیس

به گزارش سفر باتو ، شهر سنگی اوپلیستیخه، در1۰ کیلومتری شرق شهر گوری واقع شده است. شهر اوپلیستیخه بزرگترین شهر سنگی جهان به شمار می رود که در معنی لغوی معبد یا قلعه خدایان گفته می شود. این مکان در دوران برنز، در حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد، ساخته شده است و تا قرن 13 میلادی، قابل سکونت بوده است. از قرن ششم پیش از میلاد تا قرن یازدهم میلادی، اوپلیستیخه، یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی پیش از مسیحیت کارتلی گرجستان به شمار میرفته است. باستان شناسان، در خاک برداری هایی که صورت داده اند، تعداد بسیاری معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید، که پیش از آمدن مسیحیت، مورد پرستش قرار می گرفته اند را در این منطقه کشف کرده اند. هنگامی که مسیحیت به گرجستان رسید، این شهر، اهمیت خودش را به علت مهم جلوه داده شدن مراکز جدید فرهنگ مسیحیت مثل متسختا و تفلیس، از دست داد. اوپلیستیخه یک شهر غار مانند به وسعت چهل هزار متر مربع است که به سه بخش زیرین، میانی و زبرین، تقسیم بندی شده است. بخش مرکزی، که شامل بیشترین ساختار سنگی است، به وسیله یک تونل باریک به بخش زیرین، وصل می شود. در قسمت بالایی مجتمع، یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت قرار دارد که مربوط به قرن دهم میلادی است.

میدان آزادی و خیابان روستاولی واقع در تفلیس

یکی از اصلی ترین و مرکزی ترین خیابان های تفلیس، خیابان روستاولی است که در گذشته با نام گلوینی شناخته می شد. علت تغییر نام خیابان به احترام شاعر بسیار مشهور قرون وسطی گرجی یعنی شوتا روستاولی است. این خیابان در حدود 1.5 کیلومتر طول دارد و از میدان تاویسوپلبا یا همان آزادی آغاز شده و به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی می شود. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در درون این خیابان مستقر شده اند. از جمله این مراکزمی توانیم به پارلمان گرجستان، اپرا و باله شهر تفلیس، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کنیم. تور آنکارا را از دست ندهید.

دریاچه لیسی در تفلیس

دریاچه لیسی در قسمت شمال غربی شهر تفلیس قرار دارد و در حدود 16 کیلومتر مربع مساحت آن است و حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد. آب دریاچه به وسیله باران، برف و آب های زیر زمینی تامین می‌ شود و در فصل بهار حداکثر مقدار و همین طور فصل پاییز حداقل مقدار آب را دارا است. آب دریاچه لیسی تا حدودی شور است ولی در حال حاضر از این دریاچه برای پرورش ماهی و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی شهر تفلیس بازدید می شود.

کلیسای صخره ای در تفلیس

پس از ترمیم و بازسازی کلیسا یک راهب گرجی ، در درون این اثر تاریخی، زندگی می کند. این ستون در قسمت غرب کشور گرجستان و در نزدیکی شهر چیاتورا، واقع شده است. بعضی ها این کلیسا را پلکان بهشت می نامند. کلیسای صخره ای که به ستون کاتسخی شناخته شده است بر فراز یک صخره به ارتفاع ۴۰ متر قرار گرفته. بنای این کلیسا حدودا در میان قرن ششم و هشتم میلادی ساخته شده است که یک راهب گرجی در حدود ۲۰ سال در آن ساکن شده است. نکته جالب این است که هیچ کسی نمی داند راهبان چطور از این صخره، بالا می رفتند و یا به چه صورت مصالح ساختمانی را به بالای ستون می بردند، زیرا انجام این کار در حال حاضر هم سخت است چه برسد به بیشتر از هزار سال قبل. در حال حاضر این کلیسا یکی از منطقه های دیدنی و پر بازدید از میان جاذبه های کشور گرجستان برای گردشگران به شمار می رود.

پارک آبی (آکوا پارک) در تفلیس

پارک آبی هم به عنوان جاذبه‌ های توریستی گرجستان هم به عنوان تفریح در کشور گرجستان در سال 2006 میلادی افتتاح شد. در این پارک انواع سرسره های آبی، استخرهای شنا و... قرار دارد. این پارک رو باز یکی از پارک های آبی بسیار محبوب و زیبای برای توریست ها و خود مردم گرجستان به شمار می رود. بهترین زمان جهت سفر به این منطقه و استفاده از پارک آبی از نیمه های خرداد تا نیمه مهر ماه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار