جمالی: دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش به‌راحتی جذب بازار کار می شوند

تهران (پانا) - هفدهمین دوره مسابقات کشوری علمی کاربردی شاخه کاردانش در استان هرمزگان  برگزار شد و شهر تهران با کسب رتبه دوم در بین ۳۲ استان خوش درخشید. جمالی، رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش  شهر تهران با اعلام این خبر درباره وضعیت فعلی رشته های کاردانش و فنی حرفه ای شهر تهران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۲۱۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
جمالی: دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش به‌راحتی جذب بازار کار می شوند

جمالی در گفتگو با پانا درباره وضعیت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در شهر تهران گفت: در راستای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش و موضوع کیفیت بخشی به آموزش ها، برگزاری مسابقات علمی کاربردی و علمی و عملی در سطح هنرستان، منطقه و کشوری است. در هفدهمین دوره مسابقات علمی کاربردی کاردانش که در سطح کشوری برگزار شد، شهر تهران رتبه دوم را کسب کرد.
جمالی افزود: پیش از این مرحله مسابقات برای اینکه هنرجویان رقابت سازنده ای داشته باشند، مسابقاتی در سطح مدرسه، منطقه برگزار شد و در نهایت برگزیدگان مناطق به استان رسیدند.

در سطح شهرتهران حدود ۲۰ رشته در شاخه کاردانش دختران و پسران به رقابت پرداختند که تعداد ۲۰ نفر هنرجوی شهر تهران توانستند به مرحله کشوری راه پیدا کنند. از این تعداد ۴ نفر پسر و ۱۶ نفر دختر بودند. مجموع این ۲۰ نفر از تاریخ ۱۲ بهمن عازم استان هرمزگان شدند. در روز پایانی با حضور آقای کمره ای، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش و آقای آذر کیش، مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه ای و استاندار و مسولین دیگر از برترین دانش‌آموزان این مسابقات تقدیر شد.
رییس اداره فنی و حرفه ای شهر تهران گفت: امسال طبق شیوه نامه بچه های ما از پایه یازدهم و در رشته های مختلف کاردانش انتخاب شده بودند. در هر هنرستان آزمونی برگزار و نفرات برتر انتخاب شدند و این نفرات در سطح منطقه به رقابت پرداخته و پس از مرحله استانی برای مسابقات کشوری انتخاب شدند.
جمالی با اشاره به اینکه شهر تهران همیشه در این مسابقات خوش درخشیده است، افزود: شهر تهران در رشته هایی که دارد همیشه خوش درخشیده است و امسال هم توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کنیم. در مجموع شهر تهران ۶ مدال طلا و ۵ مدال نقره و یک مدال برنز را کسب کرد. ضمنا در مراسم استقبال مدال آوران با حضور مدیران و پدران و مادران و مسئولین از هنرجویان تقدیر به عمل آمد‌.
جمالی درباره وضعیت شغلی این دانش آموزان بعد از ورود به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و کسب رتبه در مسابقات گفت: عموما دغدغه ای که راجع به این دانش آموزان وجود دارد این است که آیا بچه ها رها می شوند یا جذب کار می شوند؟ این ها نخبه های مهارتی هستند و با مراکز کارآفرینی ارتباط خوبی می توانند برقرار کنند و می توانند در رشته های خودشان تعدادی دیگر را مشغول به کار کنند. البته ناگفته نماند این بچه ها بعد از فارغ التحصیلی توسط شرکت ها و مراکز دیگر براحتی جذب می شوند و قطعا این بچه ها اثربخشی بالایی دارند و می توانند موفق باشند.
جمالی درباره آموزش کسب و کار به دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: این هنرجویان در دروس شایستگی های غیر فنی مثل الزامات محیط کار، اخلاق حرفه ای و کارآفرینی، کسب و کار و قدرت چانه زنی را می آموزند. بچه های این رشته می توانند حاشیه سود تولید خود را مشخص کنند و می توانند بررسی کنند که چقدر باید هزینه کنند. در رشته های هنرستانی و مخصوصا کاردانش ما با اصناف در ارتباط هستیم و تفاهم نامه داریم و در واقع برونسپاری هایی انجام می شود. مثلا دانش‌آموز ان ما از طریق صنف های رشته خود می توانند دوره کارآموزی انجام داده و پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.برای مثال تفاهم نامه ای با آتش نشانی در یکی از مناطق شهر تهران داریم که آتش نشانی در همان هنرستان به هنرجویان ما آموزش های لازم را می دهد و بعد آنها در رشته آتش نشانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند شروع به کار کنند.
او با اشاره به اینکه رشته هایی که در شهر تهران ارایه می شود عموما بومی شده گفت: در شهر تهران رشته هایی که به وضعیت جغرافیایی شهر تهران بخورد در نظر می گیریم مثلا ما رشته دامپروری یا کشاورزی نداریم فعالیت آنچنانی نداریم اما رشته هایی مانند کامپیوتر، گرافیک، حسابداری، قنادی و آشپزی و خیاطی و ... از نظر کیفیت بالا هستند و تهران توانست حداکثر امتیاز را در این رشته ها در مسابقات مختلف کسب کند.
جمالی افزود:‌ شهرتهران هنرستان های خوبی دارد که باید توسعه پیدا کند و خوشبختانه نگاه مدیرکل محترم شهر تهران مثبت است و معتقد است باید رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در شهر تهران توسعه پیدا کند. خانواده ها با برنامه ریزی و هدایت های تحصیلی درست دانش آموزان شان در پایه نهم می توانند، بجای اینکه به رشته های نظری سوق پیدا کنند بر اساس علاقه و رغبت و استعداد به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار