معلمان شرکت کننده در مسابقات رویش: نشاط حاصل از بازی‌های فکری-سرگرمی به کلاس درس منتقل می‌شود

شیراز (پانا) – نخستین المپیاد استانی بازی‌های فکری، سرگرمی رویش ویژه فرهنگیان شاغل و بازنشسته امروز در محل کتابخانه دانش‌آموز و مجتمع آموزشی احسان در حال برگزاری است و در این مسابقات بیش از 300 فرهنگی از سراسر استان فارس در 8 رشته بازی فکری با هم به رقابت می‌پردازند.

کد مطلب: ۱۰۲۱۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
معلمان شرکت کننده در مسابقات رویش: نشاط حاصل از بازی‌های فکری-سرگرمی به کلاس درس منتقل می‌شود

در این گزارش خبرنگار پانا به سراغ تعدادی از معلمان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات رفته و با آنان در خصوص این بازی‌ها و تاثیر آن بر نحوه تدریس سوال کرده‌است در همین راستا، قاسم زارع معلم پایه ابتدایی منطقه اِوَز فارس و شرکت‌کننده در بازی پنتاگو نخستین مسابقات استانی بازی‌های فکری، سرگرمی رویش ویژه فرهنگیان در شیراز، معتقد است که بازی‌های فکری، سرگرمی برای ایجاد روحیه و انگیزه در معلمان بسیار موثر است و در به وجود آمدن محیطی شاداب و پرنشاط که مربوط به مهارتهای ذهنی و فکری است فوق العاده تاثیر گذار است.

این معلم مقطع ابتدایی در گفت‌وگو با پانا در خصوص تاثیر این بازی‌ها بر یادگیری دانش‌آموزان گفت: من به شخصه به عنوان یک معلم توانسته‌ام در ساعت فوق برنامه با دانش‌آموزان در رشته های مختلف بازی کنیم و با استفاده از فضای نشاط آور این بازی‌ها نیاز دانش‌آموزان به هیجان و شادی را رفع کنیم.

او با تاکید بر اینکه در دنیای امروز همه علایق و بازی ها به سمت فضای مجازی رفته است، افزود: این بازی‌ها علاوه بر ایجاد فعالیت فکری و افزایش هوش دانش‌آموزان باعث افزایش بهره‌وری در دانش‌آموزان نیز می‌شود و تاثیر بسیاری در یادگیری دانش‌آموزان داشته چرا که وقتی مهارت فکری بچه ها افزایش یابد قدرت یادگیری آنان در دروسی مثل ریاضی افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: بسیاری از مهارت‌هایی که در یادگیری موثر است ناشی از فعالیت فکری دانشآموزان مثل حافظه دیداری و قدرت تحلیل فضایی اپدر آن‌ها است که در واقع هدف بسیاری از این بازی‌ها نیز همین است.

او اظهار کرد: این فضا بروی نشاط خود ما معلمان نیز موثر بوده و اوقات فراغت ما را پرکرده به طوریکه تمام اعضای خانواده ما درگیر این بازی‌ها هستند و ما در خانه بازی پنتاگو، جنگا و اتللو را درکنار یکدیگر انجام می‌دهیم.

او از سایر معلمانی که هنوز موفق به تجربه نشاط این بازیها را ندارند خواست تا بیایند و حضور یابند واز تاثیر مستقیم این فضا بر تمام ابعاد یادگیری استفاده کنند.

آقای سعدی نیازی نیز معلم پایه ششم از شهرستان آباده و شرکت کننده در رشته جنگا این دوره مسابقات نیز در گفتوگو با پانا افزود: این مسابقات موجب شادی و نشاط در فرهنگیان می‌شود به طوریکه معلمان این نشاط را به کلاس درس نیز منتقل می‌کنند و بچه‌ها وقتی با بازی‌هایی به این شکل سالم و تاثیرگذار بازی می‌کنند از مشغولیت به فعالیت‌های منفی و یا آسیب‌زا مثل فضای مجازی دور می‌شوند و کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی گرایش می‌یابند.

او که در آستانه بازنشستگی است و 30 سال در کسوت معلمی خدمت کرده است، با اشاره به اینکه یکسال از آشنایی او با این بازی‌ها نمی‌گذرد، گفت: من همواره در تمام طول خدمتم تلاش کرده‌ام که از بازی به عنوان یکی از ابزارهای یادگیری استفاده کنم و در این مدت که با بازی‌های فکری، سرگرمی آشنا شدم و نشاط این بازی را تجربه کردم، تصمیم گرفتم که در آموزش خود نیز از این بازی‌ها استفاده کنم و شاهد تاثیر شگرف آن‌ها در یادگیری شاگردانم بوده‌ام.

آسیه معصومی معاون پرورشی از داراب نیز که در رشته اتللو این دوره از مسابقات شرکت کرده است در گفت‌وگو با پانا گفت:

این بازی‌ها بسیار موثر بوده و موجب ایجاد جنب و جوش در فرهنگیان می‌شود و همین نشاط به کلاس درس معلمان نیز منتقلمی‌شود.

او ادامه داد: من از تابستان سال قبل در دوره آموزشی این بازی‌ها شرکت کردم و پس از آن دوتا بازی گرفتم و به همه اعضای خانواده آموزش دادم و در حال حاضر یکی از بهترین انتخابهای ما برای پرکردن اوقات فراغت همین بازی‌ها است چرا که این بازی‌ها سرگرم کننده است و مهیج هستند و موجب ارتباط مستقیم و رودرروی افراد با یکدیگر به جای فضای مجازی می‌شود.

سازمان دانش‌آموزی فارس از پنج سال پیش باهدف آشنایی دانش‌آموزان با بازی‌های فکری و دور کردن آنان از بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی اقدام به برگزاری المپیاد بازی‌های فکری در استان کرده است.
و این بازی‌ها را در پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها و همچنین کم کردن تاثیر افراطی فضای مجازی در خانواده‌ها موثر دانسته است و تلاش کرده تا بازی های فکری را جایگزینی مناسب برای بازی‌های ناسالم و غیر مفید رایانه‌ای معرفی کند؛ این المپیاد هدایت دانش‌آموزان به سمت بازی‌های فکری و ایجاد خلاقیت، تحرک، پرورش و رویش استعدادهای دانش آموزان و جهت دهی به انرژی ها و علاقمندی ها ی نونهالان و نوجوانان را نیز در پی داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار