کم خونی، پوکی استخوان و سوء هاضمه از عوارض مصرف نان های حاوی جوش شیرین

خبرگزاری پانا: بر اساس مطالعات متخصصان علم تغذیه،کم خونی، پوکی استخوان، سوءهاضمه، افسردگی و بی حالی از جمله عوارضی است که مصرف روزانه نان های حاوی جوش شیرین در انسان ایجاد می کند.

کد مطلب: ۱۰۱۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:‌ جوش شیرین با نشستن روی آهن و کلسیم در خون، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استخوان ها را از بین می‌برد. همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده، اسید آن را از بین برده و فرایند هضم غذا را با مشکلا ت جدی روبه رو می کند.

زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: همچنین جوش شیرین با ایجاد تغییراتی در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر كادمیــوم، سرب و جیوه شده كه باعث كم خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض كلیوی می شود.

مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صرفه جویی در وقت، افزایش هزینه ها و کنترل نرخ نان، ارزانی و سهولت استفاده، ناآگاهی برخی از نانوایان در مورد مشکلات ناشی از افزودن جوش شیرین و پوشاندن عیوب نان را از علل اصلی استفاده نانوایان از جوش شیرین عنوان کرد و گفت: نان تهیه شده با جوش شیرین علی رغم كیفیت پایین طعم، مزه، بو و همچنین فطیر ماندن، ظاهر بسیــار خوبــی پـیـدا می كند و شکل سطح آن موجب می شود تا مردم آن را ورآمده محسوب كنند.

اباصلتی خاطرنشان کرد: مصرف این ماده اثرات زیان بار فراوانی به دنبال دارد ،به همین جهت در بسیاری از كشورهای دنیا با به اثبات رسیدن اثرات منفی این ماده، مصرف آن بتدریج محدود و گاه ممنوع شده است و جایگزین مناسب آن معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه جایگزین های جوش شیرین بسته به مورد مصرف متفاوت هستند گفت: در مورد نانهای مسطح مانند لواش، تافتون و بربری مناسب ترین و بهترین جایگزین جوش شیرین انجام عمل تخمیر است كه از یك طرف نیاز به مصرف جوش شیرین را برطرف می كند و از طرف دیگر موجب تغییرات بسیار مطلوبی در ویژگی های شیمیایی، فیزیكی و ارزش غذایی نان می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار