هفته دوم بهمن؛ از مرگ ۸ هزار پرنده مهاجر تا بازداشت «تتلو»

تهران (پانا) - مرگ 8 هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله، آماده‌باش ایران برای پیشگیری از کرونا، بازداشت امیرحسین مقصودلو «تتلو»، بازداشت «علی دیواندری»، رسیدگی به پرونده 12 متهم ارزی و خروج هواپیما از باند در فرودگاه ماهشهر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۰۹۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم بهمن؛ از مرگ ۸ هزار پرنده مهاجر تا بازداشت «تتلو»

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ماجرای مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله

پرندگان مهاجر هر ساله با فرا رسیدن فصل زمستان به تالاب بین‌المللی میانکاله می‌آیند، اما زمستان امسال سرنوشت تلخی برایشان رقم خورد. اواخر هفته گذشته بود که خبر مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله رسانه‌ای شد. آمار اولیه حاکی از مرگ حدود دو هزار پرنده بود اما طی یک هفته رقم تلفات این پرندگان به 8 هزار بال رسید که موجب نگرانی مسئولان و دوستداران طبیعت شد. پرندگان تلف شده از 20 گونه‌ مختلف هستند اما 90 درصد آن‌ها را فلامینگو و چنگر تشکیل می‌دهد. عده‌ای مرگ این پرندگان را به بیماری آنفلوآنزا ربط دادند و عده‌ای هم شائبه عمدی بودن آن را مطرح کردند، اما سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی اعلام مرگ این پرندگان، علت آن را سم بوتولیسم اعلام کرده است.

آماده‌باش ایران برای پیشگیری از کرونا

چند هفته است که گسترش ویروسی شبیه به «سارس» در برخی کشورهای شرق آسیا، سبب نگرانی های بسیاری شده است. ویروسی جدید که از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شد. جلوگیری از شیوع ویروس اسرارآمیز «کرونا» چالش جدیدی است که اگر هرچه زودتر برای مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده نشود، میزان خسارت‌های آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود و معلوم نیست چند نفر را به کام مرگ خواهد کشاند. اولین بار ویروس «کرونا»در شهر ووهان کشور چین گزارش شد. شمار قربانیان ویروس جدید «کرونا»به سرعت در حال افزایش بوده و تعداد جان باختگان از ۲۴ تن به ۴۱ نفر رسیده است. نام ویروس «کرونا»از شکل آن گرفته شده چرا که در هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی این ویروس شبیه به یک تاج خورشیدی است.«کرونا»ویروس جدید ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود. بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری مشابه با دستورالعمل کوروناویروس است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه مراکز درمانی کشور در آماده‌باش هستند، گفت که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس جدید در کشور گزارش نشده است. او همچنین اظهار کرد: نتایج قطعی آزمایشگاهی حاکیست موارد معدود مشکوک ارجاع شده، مبتلا به کرونا ویروس جدید نبوده‌اند.

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با تاکید بر این که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس در کشور گزارش نشده است، از تمهیدات اندیشیده شده در بیمارستان‌ها و اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی برای درمان مبتلایان احتمالی کروناویروس خبر داد. وی با اشاره به کنترل مسافران و انجام بیماریابی فعال در مبادی مرزی هوایی، زمینی و دریایی، اظهار کرد: کلیه پروازهایی که به صورت مستقیم از کشور چین وارد فرودگاه امام خمینی(ره) می‌شوند، مورد بیماریابی فعال قرار می‌گیرند. همچنین به مسافران پروازهای خروجی به سمت کشور چین آموزش‌های لازم در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری و علائم و نشانه‌های آن ارایه می‌شود. در سایر مبادی مرزی نیز از آنجایی که ممکن است شخصی که مبدا اولیه سفرش کشور چین بوده اما از کشور ثانویه یا کشور ثالث وارد کشور ما شود، دستورات لازم به مسئولین ابلاغ شده تا مراقببت و بیماریابی استانداردی در مبادی مرزی انجام شود.

«تتلو» بازداشت شد

در هفته‌ای که سپری شد خبری مبنی بر بازداشت امیرحسین مقصودلو (تتلو) منتشر شد. سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی با تایید این خبر اعلام کرد که به علت پرونده‌های قضایی که برای «تتلو» در ایران تشکیل شده بود، اعلان قرمز اینترپل برای این فرد اعلام و وی در ترکیه بازداشت شد. به گفته سردار نوریان «تتلو» در حال حاضر در بازداشت است و بعد از طی مراحل اداری انتقال وی به ایران، وی تحویل پلیس اینترپل ایران می‌شود. «امیرحسین مقصودلو» معروف به «تتلو» مدتی قبل در یکی از کنسرت‌های خارج از ایران به حضرت فاطمه زهرا (س) بی احترامی کرده بود.

بازداشت «علی دیواندری»

همچنین در هفته‌ای که سپری شد جلسه رسیدگی به پرونده علی دیواندری در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحدی آزاد برگزار شد. دیواندری به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت از طریق بانک ملت و پارسیان به مبلغ ۱۶ هزار دلار موضوع سفرهای محرمانه و مشارکت در قاچاق ارز به ترکیه به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو در جلسات دادگاه حاضر و محاکمه می‌شود. در پایان بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد اقتصادی بانک ملت و پارسیان قاضی موحد از اتمام قرار وثیقه متهم ردیف اول علی دیواندری، متهم ابوالحسنی و متهم مختاری خبر داد.

رسیدگی به پرونده 12 متهم ارزی

در هفته‌ای که سپری شد، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات 12 متهم یک پرونده ارزی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

ماجرای آتش زدن کتاب هاریسون

ماجرای آتش‌زدن کتاب «اصول طب هاریسون» توسط عباس تبریزیان و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی جنجال‌ها و واکنش‌هایی رسمی و غیررسمی را به دنبال داشت؛ تا جایی که صدای وزارت بهداشت و مدیر حوزه‌های علمیه درآمد. نام فردی که اقدام به کتاب‌سوزی می‌کند، عباس تبریزیان است که در حوزه طب اسلامی فعالیت‌هایی دارد. البته این کتاب‌سوزی، به گفته انجمن علمی طب سنتی ایران؛ «به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در غرب انجام شده است و این در حالیست که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظرهای رسمی و صریح خود ابن سینا را فردی بی‌دین که درمان بیماری‌ها با حرام را تجویز می‌کند معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می داند!» ​​​در پی انتشار خبر بازداشت عباس تبریزیان در فضای مجازی، دادستانی ویژه روحانیت اعلام کرد که مطلب منتشر شده از اساس کذب است و حسب اطلاع واصله، مشارالیه در خارج از کشور (شهر نجف اشرف) ساکن است.

چالش‌های پزشکان برای نصب کارتخوان

از ابتدای مهر ماه امسال، پایانه‌های فروشگاهی (کارتخوان) باید توسط همه مشاغل پزشکی بکار گرفته می‌شد و در صورت عدم استفاده از کارتخوان، همه تراکنش پزشکان مشمول مالیات قرار می‌گرفت. همچنین جریمه ثبت‌نام نکردن پایانه‌های فروش در سامانه مکانیزه فروش، موجب تعلق دو درصد درآمد و در صورت بکار نگرفتن پایانه مذکور از ابتدای مهر امسال، معادل ۱۰ درصد درآمد پزشکان مشمول جریمه می‌شد. با وجود جریمه‌های درنظر گرفته شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از سرپیچی پزشکان، در تاریخ ۲۱ آبان ماه، مدیرکل تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که فقط ۴۰ درصد پزشکان کشور اقدام به نصب کارتخوان کرده‌اند و پس از گذشت بیش از دو ماه، فقط سه درصد دیگر به جمعیت پزشکانی که به این سامانه متصل شدند اضافه شد؛ چرا که طبق گفته اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی، درصد قابل توجهی از فعالان این صنف از این قانون سرپیچی کرده و تاکنون ۴۳ درصد از پزشکان در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند. بر این اساس، با توجه به اینکه هنوز ۵۷ درصد از پزشکان از این قانون تبعیت نکرده‌اند، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که آنها برای ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی تا ۳۰ بهمن‌ سال جاری مهلت دارند.

خروج هواپیما از باند

در پرواز صبح دوشنبه تهران - ماهشهر، یک فروند هواپیما در هنگام فرود در فرودگاه ماهشهر از باند خارج می‌شود که خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشته است. حوالی ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح‌ دوشنبه هفتم بهمن ماه، هواپیمای بوئینگ شماره 6936 شرکت هواپیمایی کاسپین مسیر تهران-ماهشهر با 150 مسافر، وقتی قصد فرود در فرودگاه ماهشهر را داشت از باند خارج و وارد اتوبان ماهشهر سربندر شد.

اما و اگرها درباره «سهمیه بندی طلاق»

«ثبت طلاق سهمیه‌بندی شد». این خبری بود که در هفته‌ای که سپری شد موجی از تعجب و نگرانی و انتقادات را بین مردم به خصوص در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. به‌طوری‌که بسیاری از مردم تصور کردند دیگر برای طلاق گرفتن هم باید در نوبت بمانند یا اگر دفتر شهرشان محدودیت ثبت داشت، به شهر دیگری مراجعه کنند. برخی هم آن را دستمایه شوخی قرار دادند و با دیگر سهمیه‌بندی‌ها مقایسه کردند. اما اصل خبر چه بود و چرا این حجم انتقاد به آن وارد شد؟ اوایل هفته‌ای که گذشت علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق به ایسنا در این باره گفته بود« محدودیت هایی در ثبت طلاق از روزشنبه، مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۵ در دفاتر طلاق سراسر اعمال می‌شود.» طبق گفته او تعداد سهمیه مجاز دفاتر طلاق جهت ثبت طلاق به تفکیک استان‌های سراسر کشور در هر سال نیز به‌صورت جدولی ارائه شد. بر این اساس هر دفترخانه طلاق در هر استان در سال، مجاز به ثبت تعداد طلاق تعیین شده است. اما چند ساعت بعد خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد درباره اینکه آیا واقعا طلاق سهمیه بندی شده و دیگر نمی‌توان به‌راحتی طلاق گرفت یا سهمیه دفاتر ثبت تغییر کرده است، توضیح داد: «برخی از دفاتر طلاق با استفاده از یکسری روابط، درآمدهای بسیار کلانی دارند و به دلیل حجم بالای ارباب رجوع، موجب اطاله در امور مردم می‌شوند. از سوی دیگر دفاتری هم هستند که به دلیل تعداد پایین مراجعه کننده، می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند ولی معطل می‌مانند. بر این اساس در راستای تسریع و تسهیل کار مردم و جلوگیری از هرگونه رانت در این صنف، سامانه‌‎ای به منظور تعیین سقف برای ثبت طلاق طراحی شده که این سامانه در سطح کشور اجرایی می‌شود و در چند استان نیز پایلوت شده است.»

زنان گرفتار در زندان به دلیل بدهی مالی

طبق آمارهای ارایه شده، تعداد قابل توجهی از زنان در زندان‌های کشور به سر‌ می‌برند، زنانی که بسیاری از آن‌ها به دلیل بدهی مالی غیر عمد راهی زندان شده‌اند. افرادی که جرم عمدی مرتکب نشده‌‌اند اما به دلیل اعتماد بی‌جا و ناآگاهی در زندان به سر می‌برند. بر اساس گفته علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، 3 درصد از 240 هزار زندانی ایرانی، زنان هستند و در کشور ما حداقل 7 هزار زن در زندان به سر می‌برند. اسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه کشور نیز با اعلام اینکه 3 درصد از زندانیانی که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان‌ها تحمل حبس می‌کنند زنان هستند، گفته است هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور حبس تحمل می‌کنند که از این تعداد ۴۰۵ نفر زن هستند که زندانی بیشتر آنها هم محکومیت‌های مالی است. بیشترین علت زندانی بودن مددجویان محکومیت مالی است که اعتماد و ضمانت کردن‌های بی‌جا باعث مشکلات مختلف و از جمله زندانی شدن‌ زنان می‌شود. برخی از مردان نیز به اجبار از چک‌های همسران خود استفاده می‌کنند که هم اکنون در برخی از زندان‌ها زن و مرد با هم تحمل حبس می‌کنند. به گفته جولایی، بیشترین علت محکومیت‌های مالی نیز بحث چک و ضمانت‌ها بوده است که زنان را دچار مشکلات مختلف و حتی مجبور به تحمل حبس کرده است. فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره گفته‌های رئیس سازمان زندان‌ها مبنی بر اینکه 7 هزار زن زندانی در زندان‌های کشور به سر می‌برند که بیشترشان به دلیل چک و سفته برگشتی است، گفت: از ابتدای مجلس دهم در موضوعات مربوط به زنان به طور جدی ورود کرده‌ایم و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است یکی از بخش‌هایی که به طور جدی دغدغه ما قرار دارد، وضع زنان زندانی است که در راستای بهبود وضع آنان با قوه قضاییه نیز مباحثی در ارتباط با بحث حقوقی و مسایل مرتبط با احکام قضایی که برای زنان زندانی است، ورود کردیم و سعی کردیم با برنامه‌ریزی و رویکرد تعاملی با دستگاه‌های مرتبط وارد شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار