در جمع خبرنگاران بیان شد ؛

وزیر آموزش و پرورش : دولت با تغییر تقویم آموزشی مدارس موافق است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش درباره موضع این وزارت‌خانه نسبت به تغییر تقویم آموزشی خبر داد می‌خواهیم آن را مجددا احیا کنیم، اگر این اختیار آغاز سال تحصیلی به آموزش و پرورش داده شود امکان پیدا می‌کنیم تا با جابه جا کردن زمان آغاز سال تحصیلی موعدی را در زمستان پیش‌بینی کنیم که تحت عنوان تعطیلات زمستانی باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش : دولت با تغییر تقویم آموزشی مدارس موافق است

محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه نشست صمیمی با نمایندگان اولیای دانش‌آموزان سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت گفت: «امروز نمایندگان استان‌ها دور هم جمع شدند و با شرکت در کارگروه‌های مختلف مسائل مختلف آموزش و پرورش به بحث و بررسی پرداختند و جمع‌بندی گزارش‌ها ارائه شد که بر این مبنا تصمیم گرفتیم در انجمن اولیا و مربیان برای تمامی پیشنهادهای داده شده بررسی‌های لازم انجام شود. آنچه که در حیطه صلاحیت‌هاست انجام خواهد شد چرا که مشارکت ما با اولیا مشارکتی راهبردی است و تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش بدون اولیا میسر نخواهد بود.»

او با اشاره به اینکه مدرسه بخشی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار دارد گفت: «بخش دیگر آن بر عهده خانواده است و بخش دیگر در اختیار جامعه بوده که باید در این زمینه هم راستایی و چشم‌انداز مشترک داشته باشیم. والدین بخش مهم تعلیم و تربیت را بر عهده دارند بنابراین باید مهارت‌های لازم برای ایفای نقش‌هایی را داشته باشند که انجمن اولیا و مربیان موظف است تا این بستر را برای افزایش توانمندی اولیا فراهم کند تا در برنامه‌ریزی‌های مدرسه مشارکت بیشتری داشته باشند.»

مشارکت مدرسه با خانواده به تحقق بهتر اهداف کمک می‌کند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «برنامه ویژه مدرسه تحت عنوان بوم را در آموزش و پرورش داریم که مشارکت اولیا در این برنامه می‌تواند به ارتباط مؤثرتر خانواده و مدرسه منجر شود. اعتقاد داریم وقتی ارتباط مدرسه با خانواده و محله عمیق‌تر باشد اهداف به شکل بهتری محقق می‌شود.»

کنکور همه ماموریت‌های آموزش و پرورش را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد

حاجی‌میرزایی درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای کنکور هم گفت: «مشکل ما با کنکور این است که کنکور وجه محدودی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بسیاری از مأموریت‌های آموزش و پرورش در این سنجش مورد مداخله قرار می‌گیرد. بنابراین وقتی در سنجش برخی مسائل مورد توجه قرار نمی‌گیرد در سیر دوران تحصیلی هم این موضوعات چندان مورد توجه نیست و حتی ممکن است برخی از کتاب‌ها جدی گرفته نشود یا بخشی از برنامه‌های فوق برنامه اجرایی نباشد در نتیجه نظام سنجش ما باید نظامی همه‌‌جانبه باشد. همه ساعت‌های تربیتی باید در ارزیابی‌ها مورد سنجش قرار گیرد.»

سهم آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه ششم باید به 50درصد برسد

وزیر آموزش و پرورش افزود: «موضوع بعدی در مورد کنکور مسیر یک طرفه تحصیلات به سمت دانشگاه است که این موضوع مستلزم شرکت در جلسه کنکور بوده و به دنبال آن هیجانات مربوط به این آزمون را در پی دارد. در شرایط فعلی ظرفیت‌هایی ایجاد شده است تا داوطلبان کنکور بخشی از رشته‌ محل‌ها را بدون شرکت در کنکور انتخاب کنند اما اینکه غایت دانش‌آموزان ما کنکور و دانشگاه باشد این محل اشکال است. باید آموزش‌های مهارتی را توسعه دهیم و طبق هدف‌گذاری تا پایان برنامه ششم باید پوشش تحصیلی 50 درصدی در این حوزه داشته باشیم که اکنون این میزان 34 درصد برآورد می‌شود.»

هنرستان‌هایی با ماموریت‌های خاص ایجاد می‌شود

او ادامه داد: «در انتخاب دوران تحصیل علاوه بر کنکور باید جامعه هم متقاضی دانش‌آموزان باشد. یعنی بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، بهداشت و سلامت وارد عمل شوند و نیازمندی‌هایشان را از طریق هنرستان‌ها برطرف کنند. برخی معتقدند تعداد دانش‌آموزانی که در کشور از کنکور استقبال می‌کنند در سایر کشورها وجود ندارد و برنامه داریم تا هنرستان‌هایی با مأموریت‌های خاص ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان برای مأموریت‌های خاص جامعه آماده شوند.»

حاجی‌میرزایی درباره تغییر تقویم آموزشی هم گفت: «قانونی در مجلس داریم که به موجب آن زمان شروع و آغاز سال تحصیلی را مشخص کرده است اما سال گذشته لایحه‌ای را به دولت تقدیم کردیم که این اختیار به آموزش و پرورش واگذار شود و با توجه به اینکه مناطق مختلف آب و هوایی داریم زمان‌های شروع سال تحصیلی متفاوت باشد اما این لایحه به سرانجام نرسید و در صدد هستیم آن را مجددا احیا کنیم. اگر این اختیار آغاز سال تحصیلی به آموزش و پرورش داده شود امکان پیدا می‌کنیم تا با جابه جا کردن زمان آغاز سال تحصیلی موعدی را در زمستان پیش‌بینی کنیم که تحت عنوان تعطیلات زمستانی باشد اما اگر سال تحصیلی همین میزان باشد و پایان آن هم خرداد در نظر گرفته شود اعمال تعطیلات تابستانی اجرای برنامه درسی را ناقص می‌کند. دولت موافق این لایحه است و باید در مجلس به نتیجه برسیم.»

حساب یکپارچه مدارس را توسعه می‌دهیم

حاجی میرزایی درباره علت کاهش 40 درصدی مشارکت‌های مردمی در سال گذشته گفت: «برنامه‌ای تحت عنوان حساب یکپارچه مدارس را آغاز کردیم که کمک ‌های مدرسه شفاف شود و در شرایط فعلی این حساب در برخی از مدارس اجرایی شده است. این طرح دو سال پیش رونمایی شد که اجرای آن به صورت آزمایشی بود اما بنا داریم آن را توسعه دهیم و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی جاری این طرح را برای مدارس مختلف کشور اجرایی کنیم تا از سال تحصیلی آینده هر مدرسه یک حساب واحد داشته باشد و تمام موارد منحصرا از طریق این حساب واریز شود اما اکنون این شرایط در مدارس مختلف متفاوت است.»

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه‌بندی و میزان افزایش حقوق متناسب با آن گفت: «احکام صادر شده است و بعد از پرداخت حقوق باید تغییرات را ببینیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار